|
کدخبر: 118887

جزئیات مصوبه برق مجانی برای کم ‌مصرف ‌ها + جدول

دیروز هیات دولت با احتساب صورت‌حساب برق مشترکان خانگی کم‌مصرف با تخفیف ۱۰۰ درصدی موافقت کرد. طبق بررسی آمارهای الگوی مصرف، حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر خانوار جزو مشترکان کم‌مصرف هستند.

انرژی جزئیات مصوبه برق مجانی برای کم ‌مصرف ‌ها + جدول

مصوبه برق مجانی برای کم‌مصرف‌ها ابلاغ شد. دیروز هیات دولت با احتساب صورت‌حساب برق مشترکان خانگی کم‌مصرف با تخفیف ۱۰۰ درصدی موافقت کرد. طبق بررسی آمارهای الگوی مصرف، حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر خانوار جزو مشترکان کم‌مصرف هستند.

 

بر اساس این مصوبه، سکونت‌گاه‌های خالی از سکنه و غیردائم مانند باغ ویلاها مشمول این تخفیف نیستند. همچنین قیمت برق مصرفی مشترکانی که متناسب با الگو مصرف می‌کنند، ثابت می‌ماند و قیمت برق مصرفی مشترکان پرمصرف، ۱۰درصد افزایش خواهد یافت. وزارت نیرو دو ماه فرصت دارد مقدمات اجرای طرحی را که به اسم «برق امید» نام‌گذاری شده است فراهم کند.

دومین روز شهریور امسال، حسن روحانی در جلسه ویدئو کنفرانسی هیات دولت با رهبر معظم انقلاب از مصوبه جدید دولت مبنی بر رایگان شدن هزینه برق کم‌مصرف‌ها که ۳۰میلیون نفر از جمعیت ایران را شامل می‌شود، خبر داد. رئیس جمهور گفت: شرط رایگان بودن هزینه برق منوط به مصرف پایین‌تر از میانگین مصرف خانوار است و خانوارهای میان مصرف نیز با کاهش مصرف خود می‌توانند از این امکان برخوردار شوند. به گفته روحانی، برای نخستین بار پس از انقلاب، هزینه برق برای خانوارها و اقشار ضعیف رایگان می‌شود.

یک روز پس از این جلسه رضا اردکانیان، وزیر نیرو در نشست خبری به مناسبت هفته دولت از جزئیات رایگان شدن برق ۳۰ میلیون نفر رمزگشایی کرد. بر این اساس ساز و کاری برای ارائه برق رایگان به مشترکان کم‌مصرف، تشویق مشترکان خوش‌مصرف و سوق دادن مشترکان پرمصرف به کم‌‌مصرف در نظر گرفته شده است. وی اعلام کرد: بر اساس مصوبه، مصرف‌کنندگان خانگی در دو گروه تحت عنوان «برق امید» دسته‌بندی شدند.

به گفته وزیر نیرو در این طرح مقرر شده از مشترکان خوش‌مصرف قدردانی شود و از مشترکان پرمصرف خواسته‌ایم با انجام کارهایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش‌مصرف‌ها بپیوندند. راه‌حل دیگر پیشنهاد شده از سوی اردکانیان برای ملحق شدن به جرگه کم‌مصرف‌ها، نصب پنل‌های خورشیدی کوچک در پشت‌بام منازل بود.

برای این هدف به افرادی که نیاز مالی دارند، وام کم‌بهره تعلق می‌گیرد. به گفته وی به این ترتیب مشترکان با نصب پنل خورشیدی روی پشت‌بام یا کولرها به راحتی به شبکه برق ساختمان متصل می‌شوند و از مصرف برق شبکه سراسری کاسته خواهد شد، ضمن اینکه از حالت پرمصرفی نیز خارج می‌شوند.

جزئیات رایگان شدن برق کم‌‌مصرف‌ها

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور دیروز مصوبه هیات دولت مبنی بر رایگان شدن برق کم‌مصرف‌ها را ابلاغ کرد. بر اساس مصوبه هیات دولت، وزارت نیرو موظف است، صورت‌حساب برق مصرفی مشترکان خانگی کم‌مصرف را مطابق جدول پیوست که در این گزارش نیز درج شده است با تخفیف ۱۰۰ درصدی محاسبه کند. بر اساس این مصوبه، سکونتگاه‌های خالی از سکنه و غیردائم نظیر باغ‌ویلاها مشمول این تخفیف نمی‌شوند. همچنین قیمت برق مصرفی مشترکانی که متناسب با الگو مصرف می‌کنند، ثابت می‌ماند و قیمت برق مصرفی مشترکان پرمصرف، ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

همچنین وزیر نیرو با بیان اینکه کم‌مصرف‌ها در حوزه انرژی از تخفیف ۱۰۰ درصدی برخوردار می‌شوند، ‌افزود: مطابق آمار بر اساس الگوی مصرف، حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار جزو مشترکان کم‌مصرف هستند. اردکانیان با اشاره به مصوبه اخیر دولت مبنی بر رایگان شدن برق ۳۰ میلیون نفر در کشور اظهار کرد: اصل این طرح در جهت اصلاح مصرف است و بر این اساس مصرف‌کنندگان در بخش خانگی به سه دسته «خوش‌مصرف‌ها» با حدود ۱۶/۵ میلیون مشترک خانگی، «کم‌مصرف‌ها» و «پرمصرف‌ها» تقسیم شده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون این طرح در بخش برق است و مصوبه هیات وزیران به ما دو ماه فرصت داده مقدمات اجرای آن را فراهم کنیم که برای کوتاه شدن زمان تلاش خواهد شد. اصل موضوع اطلاع‌رسانی و آموزش است. استارت‌آپ‌های زیادی در این زمینه فعال خواهند شد و صداوسیما همکاری وسیعی خواهد داشت.

فرصت طلایی برای صنعت برق؟

در سومین جلسه ستاد «برق امید» که با حضور معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، مدیرعامل و معاونان شرکت توانیر و ارتباط ویدئوکنفرانسی با مدیران‌عامل شرکت‌های توزیع برق کشور در مرکز پایش صنعت برق برگزار شد، همایون حائری این طرح را تضمین‌کننده منافع ملی و در راستای اقدامات مدیریت مصرف و کاهش تلفات بیان کرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تاکید کرد: تک‌رقمی شدن نرخ تلفات شبکه در پایان سال گذشته و بیش از ۵ هزارمگاوات صرفه‌جویی در پیک تابستان امسال که با محدود کردن رشد پیک شبکه به یک درصد همراه بود، بهره‌وری بالایی را برای صنعت برق در شرایط سخت اقتصادی رقم زد. حائری طرح «برق امید» را نوآوری جدید صنعت برق بیان کرد که در ارتباط منطقی با برنامه‌های مدیریت مصرف و کاهش تلفات و تکمیل‌کننده این برنامه‌هاست و منافع ملی و توسعه اقتصادی کشور را تضمین می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت نظرات و تجارب شرکت‌های توزیع در شکل‌گیری دستورالعمل اجرایی طرح «برق امید»، یکسان بودن باورها و نگاه به این طرح ملی را حائز اهمیت دانست و خواستار رفع پیچیدگی‌های پیش‌رو با اقدامات دقیق مهندسی و تعاملات اجتماعی با مشترکان شد.

حائری، یکسان‌سازی ادبیات و مفاهیم مورد استفاده در این طرح و هماهنگی کامل با ستاد توانیر را حائز اهمیت دانست و افزود: شرکت‌ها باید آمار دقیقی از اقدامات و نتایج حاصل شده از اجرای طرح را جهت جمع‌بندی و پیگیری نتایج در ستاد در اختیار داشته باشند و برنامه‌ریزی ماهانه و هدف‌گذاری مشخص شرکت تا پایان سال ترسیم شده باشد.

در ادامه این جلسه محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر گفت: صنعت برق نشان داده قادر است تصمیمات بزرگی مانند کاهش تلفات، مدیریت مصرف و عبور از پیک را با همفکری، برنامه‌ریزی و پیگیری موثر با موفقیت به انجام برساند.

او طرح «برق امید» را مشروط بر اینکه به خوبی اجرا شود، یک فرصت طلایی برای اصلاح مصرف برق در کشور توصیف کرد که تمامی مشترکان خانگی را تحت پوشش دارد و برای هریک از بخش‌های پر مصرف، خوش مصرف و کم مصرف، برنامه‌ای مشخص تدارک دیده شده و هدف اصلی آن اصلاح مصرف برق و بهره‌مندی مشترکان، صنعت برق و کشور است.

مدیرعامل توانیر یادآور شد: در این طرح فقط مشترکان خانگی تابع هدف هستند و حدود ۸/۵ میلیون مشترک کم‌مصرف، ۱۶/۵ میلیون مشترک خوش مصرف و ۴/۵ میلیون مشترک پر مصرف در کشور وجود دارد و باید مشترکان را از اینکه در کدام دسته مصرفی قرار دارند مطلع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مشترکان علاوه‌بر کسب اطلاع از راهکارهای اصلاح مصرف برق و استفاده از مزایای کاهش تعرفه‌های پلکانی، می‌توانند با نصب پنل‌های خورشیدی در پشت‌بام منازل، بخشی از برق موردنیاز خود را تامین کنند. متولی‌زاده با تاکید بر اهمیت این طرح، از مدیران‌عامل شرکت‌های توزیع برق خواست درخصوص روش‌های آموزش و ایده‌پردازی صنعت برق در اجرای موفق طرح کمک کنند.

مصوبه+برق

منبع: دنیای اقتصاد
  • carlosrenterocastro ارسالی در

    بجای این طرح های انقباظی و فشار به مردم مثل بقیه کشورها دولت لوازم خانگی رو بصور ت رایگان با لوازم خانگی جدید جایگزین کرد مصرف برق 40 درصد کاهش پیدا کرد این کارو کنید البته لوازم خانگی داخلی همگی بی کی فیت هستن و سرسال شخص باید دوباره بخره هی چکسی هم پاسخ گو نیست

ارسال نظر