|
کدخبر: 97120

گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس انجمن فروشندگان موبایل:

موبایل بخریم یا دست نگه داریم؟

به اعتقاد رئیس انجمن فروشندگان در شرایط کنونی که واردات تلفن همراه و چندوچون آن چندان مشخص و باثبات نیست قیمت این کالا قبل از هر چیز به نوسانات ارزی بستگی دارد.

گسترش‌نیوز : به‌موازات افزایش حدود ۲ هزار تومانی نرخ دلار قیمت‌ تلفن همراه هم افزایش یافته است. آیا دلیل این گرانی را می‌توان نوسانات ارزی دانست؟ آیا بازگشایی مغازه‌ها به معنای رونق گرفتن بازار این وسیله ارتباطی مهم بوده است؟ برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع با رئیس انجمن فروشندگان موبایل به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

afsharlarijani.jpg

بررسی میدانی گسترش‌نیوز نشان می‌دهد که دیگر خبری از گوشی‌های ۲ و کمتر از میلیون تومانی نیست. قیمت همه برند‌های معروف و شناخته‌شده به بالای دو میلیون تومان رسیده است. گوشی چینی‌ای که مدتی قبل به قیمت دو و نیم میلیون به فروش می‌رسید اکنون سه میلیون و هفتصد هزار تومان قیمت خورده است. قیمت پایین‌رده‌ترین یکی از سازندگان کره‌ای از یک‌میلیون و هشتصد هزار تومان به حدود دو و نیم میلیون تومان افزایش یافته است. افزایش قیمت‌ میان‌رده‌ها به مراتب بیشتر بوده و به یک میلیون تومان هم می‌رسد.

قیمت آینده را ملاک قرار می‌دهند

رئیس انجمن فروشندگان موبایل در ارتباط با دلایل گرانی اخیر تلفن همراه گفت اظهار کرد: «تعطیلی مدارس و رو آوردن نظام آموزشی به آموزش از راه دور، احتمالاً در افزایش تقاضا برای موبایل نقش داشته است. کاهش واردات هم به‌نوبه خود موثر بوده است. بازگشت واردات به رویه سابق، زمان‌بر است. عمده واردات موبایل توسط شرکت‌های واردکننده و بخشی هم به‌صورت متفرقه صورت می‌گیرد. مغازه‌دار، محصول واردشده را عرضه می‌کند. نمی‌توان همه را مقصر یا مبرا از تقصیر دانست. متاسفانه فروشندگان به‌ندرت محصول خریداری‌شده را به قیمت خرید و در واقع به قیمت قبل از نوسانات ارزی و ارزانی عرضه می‌کنند. این واقعیت در مورد همه کالاها صادق است. متاسفانه یکی از ایرادات کار فعالان اقتصادی در همه بخش‌ها این است که به‌جای قیمت خرید گذشته، قیمت آینده را ملاک قرار می‌دهند».

خیانت بزرگی اتفاق افتاد

افشار فروتن لاریجانی در ادامه گفت: « واردکنندگان در قیمت‌گذاری تاثیر دارند. عملیات تهیه و ورود گوشی روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. نباید فکر کرد که فروشنده، گوشی را ارزان می‌خرد و گران می‌فروشد. فروشنده به دنبال فروش بیشتر و رونق بازار است».

به دنبال نوسان ارزی شدیدی که اواسط سال ۹۶ اتفاق افتاد قیمت تلفن مثل همه کالاهای دیگر به شدت افزایش یافت. سیاست دولت برای کنترل بازار؛ اختصاص ارز برای واردات کالاهای مهم بود. تلفن همراه هم ازجمله کالاهایی بود که برای واردات آن، ارز دولتی اختصاص داده شد اما به نظر می‌رسد که دست‌کم بخشی از موبایل یارانه‌ای به بازار وارد نشد یا اگر شد به قیمت آزاد به‌دقت مردم رسید. رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه ضمن اشاره به این موضوع گفت: خیانت بزرگی رخ داد. تعدادی از واردکنندگان، مقدار زیادی ارز دریافت کردند اما سوءاستفاده شد. پیش‌بینی می‌شد که بازار ملتهب شود بنابراین ارز در اختیار آنها قرار گرفت که کالای موردنیاز وارد شود ولی متاسفانه یکسری از واردکنندگان این کار را نکردند. مقدار زیادی ارز اختصاص داده شد ولی قیمت‌ها به‌هیچ‌عنوان کاهش نیافت. واردات چه از نوع انحصاری و چه از نوع بی‌دروپیکر، مضر است. به اعتقاد من باید از تجربیات فعالان این حوزه استفاده و بعضی رویه‌ها اصلاح شود».

قیمت‌ به ارز بستگی دارد

وی در ادامه افزود: «باید منتظر ماند و دید روند ثبت سفارش‌ها و واردات به کجا می‌رسد. بااین‌همه شرایط باید به‌گونه‌ای رقم بخورد که گوشی موردنیاز بازار تامین شود و فروشندگان ، معطل واردکنندگان نشوند. در ارتباط با قیمت‌ گوشی باید گفت که قیمت این محصول قبل از هر چیز به نرخ ارز و نوسانات آن بستگی دارد. اگر قیمت ارز کاهشی شود بدون شک شاهد کاهش قیمت در بازار خواهیم بود. افزایش نرخ ارز هم به‌طور مستقیم باعث گرانی گوشی می‌شود. به‌هرحال اکنون وضعیت واردات باثبات نیست. نمی‌توان گفت که فلان مقدار ارز اختصاص داده می‌شود و واردکنندگان کاملاً مشخص هستند. در این شرایط که چنین شفافیتی وجود ندارد منطقی است که نرخ ارز عامل تعیین‌کننده خواهد بود».

  • Parsa ارسالی در

    هی.... بعد از چند سال خواستم گوشی عوض کن م قیمت ها بد نبود خبر خوندم(از منابع رسم ی) پایین تر میاد صبر کردم ولی متاسفانه ب ه قدری بالا رفت که باید دو مدل پایین تر بگیرم ای بابا!! چی بگم آدم واقعا افسوس م یخوره هرچی پول برای موبایل پس انداز کرده بودم بر باد رفت هی ...😞مرسی که اطلاع رس انی کردید ما رو از این برزخ خارج کردید تکلیفم مشخص شد☹

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها