|
کدخبر: 92729

وعده افزایش حقوق عملی می‌شود؟

یک اقتصاددان در خصوص عملی شدن وعده دولت برای افزایش حقوق کارمندان گفت: افزایش ۱۵ درصدی دستمزد کارمندان در مقایسه با نرخ تورم ۴۰ درصدی که در سال ۹۸ داشتیم نه تنها زیاد نیست بلکه ۲۵ درصد نیز عقب‌تر است، همچنین دولت به اندازه ۱۵ درصد درآمد حقیقی دارد.

گسترش‌نیوز: در اولین روز بازگشایی مجلس شورای اسلامی که با حضور برخی از دولتی‌ها برگزار شد و به موضوع ویروس کرونا اختصاص یافت، رئیس سازمان برنامه و بودجه از وضعیت مالی این روزهای دولت خبر داد.

به گفته نوبخت، در روزهای اخیر به دلیل کاهش مصرف سوخت، دولت با کاهش درآمدی مواجه شده است از این رو دولت در یکی از حساس ترین مراحل مدیریت منابع و مصارف بودجه قرار دارد تا بتواند به تمامی تعهدات خود عمل کند تاکنون هم هیچ تاخیری در پرداخت حقوق‌ها و یارانه ها ایجاد نشده است.

بنابراین هزینه‌های دولت افزایش یافته اما در نقطه مقابل نه تنها درآمدهایش افزایش نیافته بلکه کمتر نیز شده است؛ از سوی دیگر از دولت به عنوان کارفرمای بزرگ نام برده می‌شود و وعده افزایش ۱۵ درصدی حقوق را به کارمندان داده است.

آیا دولت می‌تواند به این وعده افزایش حقوق خود عمل کند و حقوق کارمندان را به موقع بپردازد؟

داود سوری، اقتصاددان در این خصوص گفت: افزایش ۱۵ درصدی کارمندان در مقایسه با نرخ تورم ۴۰ درصدی که در سال ۹۸ داشتیم نه تنها زیاد نیست بلکه ۲۵ درصد نیز عقب‌تر است. درست است که فشارهای زیادی از ناحیه مخارج روی دولت هست اما بالاخره دولت درآمدهایی دارد و باید بخشی از درآمدهای خود را به این مخارج تخصیص دهد.

وی افزود: ممکن است این موضوع مطرح شود که تعداد نیروهایی که دولت به آن‌ها حقوق می‌دهد در مقابل کارایی مورد انتظار، زیاد باشد، که قابل بحث است؛ اما اینطور هم نیست که دولت هیچ درآمدی نداشته باشد، یعنی درآمدی‌هایی را از مالیات، عوارض و عوایدی از دارایی‌های خود دارد.

وی تصریح کرد: سخت است که مخارج و درآمدهای دولت را تفکیک کنیم،، ولی در مجموع این گزاره درست است که مخارج دولت از درآمدهایش بیشتر است؛ اما باید نسبت به دیگر مخارج زیاد دولت نگران بود.

سوری در پایان تاکید کرد: با این تفاسیر این که اضافه مخارج را به حقوق کارمندان ربط دهند، منصفانه نیست؛ مشخصا دولت به اندازه ۱۵ درصد درآمد حقیقی دارد.

منبع: تجارت‌نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها