|
کدخبر: 74624

سرگردانی ۱۵ میلیون ایرانی پس از گرانی بنزین

در مناطق حاشیه نشین به دلیل ناهمگون بودن، مستعد آسیب دیدن هستند، خود کنترلی در آن ضعیف است و افراد دچار بی‌نامی و بی‌هویتی شده‌اند که به طبع انواع آسیب‌های اجتماعی را دچار خواهند شد.

گسترش‌نیوز - توسعه شهرنشینی و پیدایش کلان شهری در کشورهای جهان سوم با توسعه شهرنشینی در کشورهای جهان صنعتی غرب بسیار متفاوت است. بنابراین در کشورهای در حال توسعه به دلیل از هم پاشیده شدن نظام‌های سنتی تولید روستایی، جمعیت فعال از روستاها به کلان شهرها مهاجرت می‌کنند.

این افراد به محله‌های مهاجر نشین برای سکنی گزیدن مهاجرت می‌کنند. بسیاری از آنها در شرایطی زندگی می‌کنند که از کمترین امکانات اولیه نیز بی‌بهره‌اند و شاهد گسترش بی‌رویه نابرابری‌های اجتماعی، فقر، بیکاری، بزهکاری، تفاوتهای فرهنگی و بیسوادی هستیم.

بیشترین امید این افراد به کار در شهر است اما با توجه به روند جدیدی که مدیریت اقتصادی کشور برای مردم ترسیم کرده، ممکن است زندگی آنها به طور کلی تحت تاثیر قرار بگیرد. حال درباره همین مسئله و اثر تغییرات سیاست‌ها بر زندگی حاشیه نشینی با امان الله قرایی مقدم جامعه شناس به گفت‌وگو نشستیم.

امان الله قرایی مقدم با بیان اینکه کارخانه‌ها در شهرهای بزرگ تاسیس شده و شغل ایجاد کردند اما در روستاها با افزایش جمعیت فعال و عدم نوین بودن کشاورزی این اتفاق رخ داده که افراد برای کار به حاشیه شهرها مهاجرت می‌کنند ادامه داد: هم اکنون حدود ۱۵ میلیون حاشیه نشین داریم که یک جمعیت ناهمگونی را به وجود آورده است. این افراد کار می‌خواهند و خواهان زندگی کردن هستند.

افزایش سرقت و اعتیاد در میان حاشیه نشین ها

او افزود: حال بنزین گران شده و یکی از مشاغل این افراد که مسافر کشی است از بین رفته، بنابراین این قشر به ناچار اسیر آسیب‌های اجتماعی برای کسب درآمد خواهند شد. قاچاق مواد مخدر و دزدی جزو آسیب هایی است که این افراد به آن روی خواهند آورد و شاهد افزایش آمار اعتیاد و سرقت در این مناطق خواهیم بود. بنابراین دراین مناطق به دلیل ناهمگون بودن، مستعد آسیب دیدن هستند، خود کنترلی در آن ضعیف است و افراد دچار بی‌نامی و بی‌هویتی شده‌اند که به طبع انواع آسیب‌های اجتماعی را دچار خواهند شد که بسیار خطرناک خواهد بود.

بیکاری و شورش‌های سیای در آینده

قرایی مقدم با بیان اینکه باید دید دولت برای این افراد چه کارهایی می‌کنند اظهار کرد: بسیاری از کارخانه‌ها بسته شده‌اند و تولید به پایین‌ترین حد خود رسیده است بنابراین نیروهای کار زیادی به دلیل کاهش تولید مثل کارگران هپکو در اراک و یا هفت تپه بیکار شده‌اند و ناچار هستند به حاشیه شهرهای بزرگ بیاند که با توجه به شرایط فعلی کشور شورش‌های سیاسی را در آینده در برخواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: بیشتر اعتراضات آبان ماه نشان داد که از مراتع حاشیه نشین مثل رباط کریم، اسلامشهر، پاکدشت، صبا شهر و... هستند. همه این مسائل شورش در برخواهد داشت. چرا که نیروی جوان شغل می‌خواهد.

بیکاری عمق فساد است

این جامعه شناس با تاکید بر این موضوع که ما در مسئله اشتغال مشکل داریم تصریح کرد: وقتی یک جوان بیکار است، آسیب هایی مثل افزایش جرم و جنایت، اعتیاد، طلاق، کودکان کار و بی‌سرپرست و کاهش ازدواج را شاهد خواهیم بود و از نظر سیاسی نیز شورش اجتماعی به دنبال خواهد داشت. بنابراین بیکاری عمق فساد است و شکی در آن نیست. تمام جامعه از نظر جامعه شناسی کار و شغل بر کار و استغال متکی است.

بیکاری ۱۲ درصد بیکاران جمعیت فعال کشور

امان الله قرایی مقدم در پایان تشریح کرد: اعتراضاتی که از ۲۵ آبان آغاز شد، نشان دهنده این بود «هر که دست از جان بشوید هر چه در دل دارد بگوید» جوان وقتی بیکار شد دست از همه چیز می‌شوید و حمله می‌کند. نیاز است کارخانه‌ها بکار بیافتند تا تولید افزایش پیدا بکند. ما ۱۲ درصد بیکاری جمعیت فعال ۱۵ تا ۵۹ ساله داریم. ۲۸ الی ۳۰ درصدفارغ التحصیل دانشگاهی بیکار در دنیا داریم. بالاترین نرخ بیکاری را در دنیا دارا هستیم در حالی که درصد بیکاری امریکا حدود ۴.۲ است. ما سه برابر امریکا بیکاری داریم که این جمعیت بیکار باعث جرایم مختلفی می‌شوند.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها