|
کدخبر: 74252

گسترش‌نیوز از اقتصاد رسانه در کشور هند گزارش می دهد؛

کشوری که یک پا خبرگزاری است!‌ + تصاویر

هندوستان ۸۲ هزار روزنامه فعال و ۸۲۵ شبکه تلویزیونی دارد. بنابراین می‌توان گفت‌ هم اکنون یکی از فعال‌ترین و قوی‌ترین کشور‌ها در حوزه رسانه است.

گسترش‌نیوز - هند در آخرین ماه‌های سال ۲۰۱۹ میلادی امسال توانست با پشت سر گذاشتن فرانسه و انگلیس به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود اکنون به تولید ناخالص داخلی معادل ۳ تریلیون دلار دست یافته است و با روند رشد بالای ۶ درصد فعلی به زودی سطح تولید ناخالص داخلی آن به حدود ۶تریلیون دلار خواهد رسید.

indianews01.jpg

تا سال ۲۰۱۱ حدود ۲۲ درصد جمعیت هند زیر خط فقر زندگی می‌کرده‌اند که به لطف رشد و توسعه اقتصادی این رقم اکنون به ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است. پیش تر آرون جاتلی، وزیر دارایی هند از برنامه‌ریزی برای تک رقمی شدن این نرخ تا سال ۲۰۲۵ خبر داده بود.

هندوستان ۸۲ هزار روزنامه فعال و ۸۲۵ شبکه تلویزیونی دارد. بنابراین می‌توان گفت‌ هم اکنون یکی از فعال‌ترین و قوی‌ترین کشور‌ها در حوزه رسانه است. از طرفی بالیوود ‌‌دومین قدرت صنعت فیلم‌سازی در دنیا شناخته می‌شود. این حجم از چرخه اطلاعات در بستر فناوری و فناوری‌های روز جهان ایجاد شده است. سیستم‌های تلویزیون‌های کابلی و پولی، رادیو‌های محلی و اینترنتی و.‌.‌. بخش کوچکی از این فناوری‌ها هستند.

از طرفی بازار بی‌نظیر و گسترده مخاطب در هندوستان، باعث شده ‌که همه قدرت‌های رسانه‌ای به سرمایه‌گذاری در این بازار ۱.۲ میلیارد نفری مخاطب علاقه‌مند بشوند. هر کمپانی رسانه‌های ‌کابلی و پولی در هندوستان با بازاری ‌حدود حداقل ۲۰ میلیون نفری روبه‌روست. این ۲۰ میلیون مخاطب ماهانه کرایه‌ای ‌حدود ۱۰۰ روپیه برای دسترسی به مجموعه شبکه‌های هر کمپانی پرداخت می‌کند.

این مبلغ برای ۲۰ میلیون نفر ماهانه نزدیک به ۲ میلیارد روپیه معادل ۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود. این مبلغ در یک سال به یک تریلیون و ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که با در نظر گرفتن ‌۲۰ میلیون مخاطب از جمعیت ۱.۲ میلیارد نفری هندوستان است.

از طرفی در آمد‌های این شبکه‌ها از طریق تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی نیز محاسبه نشده است. این مبالغ هنگفت هم اکنون باعث شده تا تمامی ابر رسانه‌های جهانی مانند بی‌بی سی، سی ان ان، الجزیره و.‌.‌. در این بازار نا‌محدود سرمایه‌گذاری کنند.

بالیوود ‌‌دومین قدرت صنعت فیلم‌سازی در دنیا شناخته می‌شود. سیستم‌های تلویزیون‌های کابلی و پولی، رادیو‌های محلی و اینترنتی نیز فقط بخش کوچکی از این فضای ارتباطی و رسانه‌ای هستند.

از طرفی بازار بی‌نظیر و گسترده مخاطب در هندوستان، موجب شده ‌همه قدرت‌های رسانه‌ای جهان به سرمایه‌گذاری در این بازار یک میلیارد و دویست میلیون نفری علاقه‌مند شوند.

indianews03.jpg

واقعیت اینجاست که صنعت رسانه در هندوستان جایگاه مهمی در اقتصاد این کشوردارد و یکی از سریع الرشدترین بخش‌های اقتصادی در هندوستان محسوب می‌شود. این عرصه در دوره اخیر شکوفایی اقتصاد، رشد سریع تری را تجربه می‌کند. در چند سال گذشته، اقتصاد هندوستان با سرعت بیشتری رشد یافته و سطوح درآمدی مردم نیز روند افزایشی داشته است. به علاوه، هزینه‌های مصرفی نیز به دلیل کاهش مالیات بر درآمد در دهه اخیر رو به فزونی نهاده است.

تمام این عوامل، نیروی مضاعفی برای صنعت رسانه فراهم آورده که تایید‌کننده احتمال تداوم رشد این صنعت در آینده است. علاوه برعوامل اقتصادی و افزایش درآمد فردی، دسته‌ای دیگر از عوامل وجود دارد که موجب افزایش رشد این صنعت شده است.

نفوذ رسانه‌ها در طبقات اجتماعی -اقتصادی متفاوت است و هرچند که این نفوذ در طبقات اجتماعی -اقتصادی فرودست پایین است، اما به لحاظ جمعیت زیاد این طبقات، حتی افزایش اندک نفوذ رسانه در این طبقات می‌تواند منجر به نتایج خوبی شود.

هزینه‌های تبلیغاتی اندک

هزینه‌های تبلیغاتی در هندوستان معادل ۳۳% تولید ناخالص داخلی است که در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بسیار اندک است. در حالی که در شرایط موجود، هزینه تبلیغاتی اندک چالشی در مقابل صنعت سرگرمی و رسانه محسوب می‌شود، اما در عین حال نشانه‌ای از ظرفیت رشد بسیار بالای این حوزه درآینده است. این ظرفیت را می‌توان باتوجه به این واقعیت که اگر درآمدهای تبلیغاتی هندوستان به متوسط جهانی برسد می‌تواند درآمدی بیش از دو برابر درآمد تبلیغاتی ۱۳۲میلیارد دلار روپیه‌ای هندوستان در سال‌های آتی را به دنبال داشته باشد.

آزادسازی نظام سرمایه‌گذاری خارجی

درحال‌حاضر، هندوستان با اتخاذ راهبرد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، یکی از آزادترین نظام‌های سرمایه‌گذاری در بین اقتصادهای نوظهور است. صنعت رسانه هندوستان به نحو قابل ملاحظه ‌ای از این راهبرد بهره مند شده است و امروزه بیشترین بخش‌های صنعت رسانه درهای خود را بر سرمایه‌گذاری خارجی گشوده‌اند. از سال ۲۰۱۱ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در دو بخش رسانه‌های چاپی و رادیو صادر شده است. سینما، تلویزیون و سایر بخش‌ها نیز قبلاً مجوز استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی را کسب کرده بودند. در بخش رسانه ‌های چاپی، ۱۰۰ درصد سرمایه ‌گذاری خارجی و در حوزه انتشارات غیر خبری حدود ۳۰ درصد از سرمایه ‌گذاری خارجی در انتشارات خبری مجاز است.

انتشار و تکثیر نشریه‌های خارجی نیز اکنون در هندوستان آزاد است. این سیاست اجازه می‌دهد که نشریات خارجی بتوانند در ارائه خدمات به بازار مخاطبان هندی موثرتر عمل کنند و در عین حال در هزینه‌های توزیع نشریات صرفه جویی شود.

بخش رادیوی اف ام نیز در این اواخر بر روی سرمایه‌گذاری خارجی گشوده شده است. این شرکت‌ها مجازند تا سقف ۲۰ درصد در این بخش سرمایه ‌گذاری کنند.

برآورد شده که ارزش اقتصادی صنعت رسانه در هند بالغ بر ۳۷۰ میلیارد روپیه است و پیش‌بینی می‌شود در پنج سال آینده میانگین رشد سالیانه‌ای برابر ۱۹ درصد باشد.

تلویزیون با سهم بیش از ۴۲% پیشتاز اقتصادی درصنعت سرگرمی و رسانه است و پیش‌بینی می‌شود، با افزایش ۹ درصدی به ۵۱ درصد برسد. صنعت سینما ۱۹درصد از اقتصاد صنعت سرگرمی و رسانه را در اختیار دارد و به نظر نمی‌رسد که در خلال پنج سال آینده، تغییری در این رقم حاصل شود. رسانه‌های چاپی نیز سهمی بیش از ۳۱% را دراختیار دارند و تصور می‌شود با ظهور بخش‌های جدید، سهم رسانه‌های چاپی کاهش یابد.

منبع: ‌آی اچ اس مارکت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها