|
کدخبر: 45697

شوک کاهو به بازار تره‌بار

بررسی‌های میدانی نشان از آن دارد که افزایش عجیب نرخ کاهو در روزهای گذشته به واسطه کاهش عرضه دارد که فروشندگان دلیل این رشد نرخ را افزایش حجم صادرات این محصول به کشورهای همسایه می‌دانند.

گسترش نیوز - در چند روز اخیر نرخ کاهو و صیفی‌جات روند صعودی قابل توجهی به خود گرفته و این در حالی است که حوزه کشاورزی ایران اقلام مختلف میوه، سبزی و صیفی‌جات را تولید می‌کند و در این راستا هیچ‌گاه نیاز به واردات احساس نشده است.

kahoo7.jpg

این افزایش نرخ کاهو و صیفی‌جات در امسال با توجه به رشد نرخ دلار و افزایش تقاضا برای صادرات محصولات کشاورزی تازگی ندارد و در ماه‌های گذشته این رشد نرخ برای گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی رخ داد که همچنان آثار رشد نرخ این دو محصول در بازار وجود دارد.

بررسی‌های میدانی از سطح شهر نشان از آن دارد که نرخ عرضه کاهوی رسمی از ۸۰۰۰ تا ۱۵ هزار تومان و نرخ کاهو پیچ از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان در نقاط مختلف تهران تعیین شده است.

فروشندگان سطح شهر مدعی هستند که نرخ کاهو در میادین به شدت افزایش یافته و باید کاهوی رسمی را به صورت پاک نشده کیلویی ۵۰۰۰ تا ۷،۰۰۰ تومان و کاهوی پیچ را به نرخ ۶۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان خریداری کنند.

یکی از فروشندگان سطح شهر گفت: نرخ کاهوی رسمی برای عرضه زمانی که دورریز آن گرفته شود برای مغازه‌دار ۹،۰۰۰ تومان تمام می‌شود که این محصول را با نرخ ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان بنا بر موقعیت اقتصادی واحد صنفی به فروش می‌رسانند.

در این رابطه اسدالله کارگر - رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی - تاکید کرد: در هفته‌های گذشته عرضه کاهو، خیار و انواع صیفی‌جات در میادین به شدت کاهش یافته که این موضوع افزایش نرخ این محصولات را به همراه داشته است.

وی دلیل این افزایش نرخ و کمبود عرضه را تقاضای بازارهای صادراتی عنوان کرد و گفت: تجار دیگر کشورها محصولات صیفی، کاهو و خیار را به صورت نقد و با دلار سر زمین خریداری می‌کنند که این موضوع موجب شده محصولی برای عرضه در میادین اصلی کشور وجود نداشته باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی یادآور شد: در شرایط فعلی که نرخ بسیاری از محصولات کشاورزی افزایش یافته در میادین اصلی میوه و تره‌بار فروش محصولات بدون فاکتور انجام می‌شود و در کنار آن هزینه زیر چوبی و پول کارگر رشد قابل توجهی داشته و این عوامل نرخ تمام شده میوه را برای فروشنده سطح شهر و در نهایت مصرف‌کننده به شدت افزایش می‌دهد.

کارگر تاکید کرد: متأسفانه به دلیل مسائل مطرح شده همچون عدم صدور فاکتور رسمی از سوی فروشندگان میادین واحدهای بازرسی، نظارت و مصرف‌کنندگان خرده‌فروشان را مقصر اصلی گرانی می‌دانند.

وی نرخ کاهوی رسمی را در میادین میوه و تره‌بار به صورت پاک نشده ۴۰۰۰ تا ۵،۰۰۰ تومان و کاهوی پیچ را ۴۰۰۰ تا ۷،۰۰۰ تومان اعلام کرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها