|
کدخبر: 43279

۱۰خبر برتر اقتصادی در هفته‌ای که گذشت (هفته سوم دی‌)

در این بسته خبری مهم‌ترین اخبار خوب اقتصادی هفته سوم دی ماه را بررسی می‌کنیم.

گسترش نیوز: ما هر پنجشنبه در این بسته خبری، مهم‌ترین اخبار مثبت حوزه اقتصادی در طول هفته را مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید:

akhbar-eghtesadi.jpg

بورس خوش درخشید

بورس تهران در هفته‌ای که گذشت با رشد مثبت شاخص کل در ۵ روز هفته، به کار خود پایان داد. روز چهارشنبه، ۱۹ دی، شاخص کل بورس نسبت به روزهای گذشته با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو شد، به طوری که بعد از مدت‌ها تا نزدیکی کانال ۱۶۵ هزار واحدی پیش رفت. معدنی‌ها و فلزی‌ها در روز گذشته جزو گروه‌های پیشرو بودند. روز چهارشنبه، ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۴۴۳ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به‌دست شدن ۱.۸ میلیارد سهم و اوراق مالی طی ۱۴۶ هزار و ۸۱۳ نوبت داد و ستد بود.

روند افزایشی طلا و سکه

بازار سکه و طلا در ابتدای هفته با نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۳ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با نرخ ۳ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان آغاز به کار کرد. در همین روز هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۳۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. روز چهارشنبه ۱۹ دی ماه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در نرخ ۳ میلیون و ۷۶۸ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با نرخ ۳ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۳۴۲ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شد.

پرداخت عوارض خروج به مسافرانی که سفر نکرده‌اند

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی گفت: عوارض خروج از کشور مسافرانی که موفق به خروج از کشور و استفاده از وجوه واریزی نشدند، به صورت سیستمی به آنها بازگردانده می‌شود. استرداد سیستمی عوارض خروج از کشور برای اشخاصی که موفق به خروج از کشور و استفاده از وجوه واریزی نشده‌اند از طریق سامانه عملیات الکترونیکی نظام مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir امکان‌پذیر است.

صادرات فولاد ایران ثابت ماند

صادرات فولاد ایران در ۹ ماهه اول امسال علی‌رغم اعمال دوباره تحریم‌های امریکا بر تجارت فلزات ایران در ماه اوت ثابت مانده است.

مسکن سال۹۸ گران نمی‌شود

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بازار مسکن در سال ۹۸ کشش رشد قمیت ندارد. حسام عقبایی در خصوص وضعیت بازار مسکن بیان کرد: در نیمه اول سال ۹۸ تا پایان شهریور بازار مسکن راکد و توأم با تورم نسبی خواهد بود و احتمال افزایش نرخ در شش ماه اول ۹۸ نداریم، زیرا مسکن کشش افزایش نرخ را ندارد.

الزام خودروسازان مکلف به پرداخت سود و جرایم تأخیر به مشتریان

معاون وزیر صنعت از تکلیف خودروسازان به پرداخت جریمه تأخیر و سود مشارکت در قراردادهایی خبر داد که امکان تحویل به موقع خودروهای آنها از سوی خودروساز وجود ندارد.

صالحی نیا گفت: در مورد افرادی که خودروهای تولید مشترک ایران با سایر کشورها را ثبت نام کرده و هم اکنون خودروساز امکان تحویل آن را ندارد، خودروسازان مکلفند با توجه به نوع قرارداد یا خودروی جایگزین تحویل دهند و یا سود مشارکت را به حساب مشتریان واریز کرده و یا اگر شکل دیگری از توافق را با مشتریان انجام می‌دهند، عملیاتی سازند. ما هم در وزارت صنعت بر این موضوع نظارت می‌کنیم.

پیش‎بینی وزیر اقتصاد از سیر نزولی نرخ دلار

وزیر اقتصاد در حاشیه نشست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: عوامل بنیادین در تعیین نرخ ارز همگی حاکی از سیر نزولی آن است.

از سرگیری واردات نفت ایران توسط ژاپن و ترکیه

دو کشور ترکیه و ژاپن واردات نفت خود از ایران را از سر گرفتند.

امریکا در اوایل نوامبر به هفت کشور دیگر برای ادامه واردات نفت ایران معافیت داد. بر همین اساس ژاپن قصد دارد بارگیری نفت ایران را در اواخر ژانویه از سربگیرد و همزمان تلاش می‌کند تا معافیت‌ها از تحریم‌های امریکا را تمدید کند. ترکیه نیز واردات نفت ایران را پس از وقفه یک ماهه در نوامبر که ناشی از بازگشت تحریم‌های امریکا علیه تهران بود، از سرگرفت.

مکانیسم مالی اتحادیه اروپا در یک قدمی اجرا

سخنگوی مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: طبق اطلاعات به‌دست آمده، کار روی مکانیزم پرداخت برای تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های امریکا ادامه دارد.

مایا کوچیجانکیچ گفت: معتقدیم این کار در هفته‌های آینده به منظور ارتقای تجارت قانونی با ایران انجام خواهد شد و این مکانیزم بخشی از تلاش‌های گسترده تر اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران است.

بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی مشمولان بعدی دریافت «بسته‌های حمایتی»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آخرین وضعیت توزیع بسته‌های حمایتی گفت: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و همه مددجویان پشت نوبتی از این امکان بهره‌مند شدند. سپس بازنشستگان تامین اجتماعی برخوردار شدند. محمد شریتمعداری اظهار کرد: در مرحله بعد تمامی بیمه‌گذارانی که حقوق و دستمزدشان در بخش‌های غیردولتی پرداخت می‌شود ولی تامین اجتماعی لیست بیمه‌شان را دراختیار دارد، تعلق می‌گیرد.

منابع: بسته‌‌های خبرهای خوش اقتصادی گسترش نیوز

ارسال نظر