|
کدخبر: 327632

حقوق خرداد ماه بازنشستگان با ارقام جدید واریز می شود

مجتبی حاجی‌زاده گفت: در برنامه توسعه هفتم، اجرای متناسب‌سازیِ حقوق بازنشستگان الزام‌آور شده و از همان ابتدا نمایندگان مجلس این قانون را برای تمام صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی لازم‌الاجرا دانستند.

اقتصاد حقوق خرداد ماه بازنشستگان با ارقام جدید واریز می شود

حاجی بابایی، نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت که تطبیق حقوق بازنشستگان باید اول فروردین سال جاری اجرا شود و بودجه آن نیز پیش بینی شده است. اما عدم پرداخت اضافه پرداختی ها از ابتدای فروردین به دلیل برخی مسائل قانونی است. او افزود که برنامه هفتم توسعه که توسط مجلس تصویب شده است، یکبار توسط شورای نگهبان بررسی شده است و به تازگی برخی مواد آن تصویب شده است. برنامه هفتم توسعه بار دیگر به شورای نگهبان ارسال خواهد شد تا هیچ ایرادی نداشته باشد.

زمان دقیق همسان سازی حقوق

وی گفت: بر این اساس وقتی برنامه هفتم توسعه تبدیل به قانون بشود، دولت مکلف است احکام جدید حقوق بازنشستگان را نیز صادر کند.حاجی بابایی گفت: هر زمانی که احکام جدید از سوی دولت صادر شد از اول فروردین متناسب سازی حقوق بازنشستگان محاسبه شده و ما به التفاوت در خرداد ماه واریز خواهد شد.انجام همسان سازی حقوق بازنشستگان نزدیک است و بر اساس این اقدام حقوق بازنشستگان با افزایش ۹۰ درصدی نزدیک به ۲۰ میلیون تومان می شود.

او افزود، موضوع ۹۰ درصد متناسب سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم مصوب شده است، یعنی سازوکار اجرایی آن در برنامه هفتم توسعه است که هنوز از سوی شورای نگهبان تایید نشده است.

به گفته حاجی‌بابایی، برنامه هفتم توسعه، مصوب مجلس، یکبار از شورای نگهبان اعاده شده، بر این اساس به تازگی برخی مواد را مصوب کردیم و برنامه هفتم مصوب باردیگر به شورای نگهبان خواهد رفت تا دیگر ایرادی نداشته باشد.

وی اظهار کرد: بر این اساس وقتی برنامه هفتم توسعه تبدیل به قانون بشود، دولت مکلف است احکام جدید حقوق بازنشستگان را نیز صادر کند.

حاجی‌بابایی گفت: هر زمانی که احکام جدید از سوی دولت صادر شد از اول فروردین متناسب سازی حقوق بازنشستگان محاسبه شده و ما به التفاوت واریز خواهد شد.

حقوق-بازنشستگان

تکلیف بازنشستگان تأمین اجتماعی چه می شود؟

دبیر اجرایی خانه کارگر آران و بیدگل نیز گفت: نیاز به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان علاوه بر اینکه نتیجه‌ی سیاستهای کلان است، نتیجه‌ی بی‌توجهی به ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی و عقب نگه داشتنِ دستمزد از هزینه‌های زندگی است و مسئول این وضعیتِ تمام دولت‌ها هستند.

مجتبی حاجی‌زاده (فعال کارگری) در رابطه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: در برنامه توسعه هفتم، اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان الزام‌آور شده و از همان ابتدا نمایندگان مجلس این قانون را برای تمام صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی لازم‌الاجرا دانستند.

وی بیان کرد: بسیاری از بازنشستگان تأمین اجتماعی در حال حاضر نگران‌ عدم اجرای متناسب‌سازی برای بیمه‌شدگانِ صندوق تأمین اجتماعی هستند. البته همان زمان هم وزارت کار نسبت به تأمین منابع متناسب‌سازی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی ابراز نگرانی کرد. به هر حال این قانون در برنامه توسعه هفتم گنجانده شده و دولت باید به عدالت برای همه‌ی بازنشستگان صندوق‌های اجتماعی رفتار کند.

بررسی تخصیص اعتبارات صندوق‌های بازنشستگی در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که تامین اجتماعی، به جز احتمال دریافت بخشی از بدهی خود که آن هم نقدی و نقدشونده‌ی سریع نیست، سهمی از اعتبارات متناسب‌سازی و حمایتی دولت ندارد. این اعتبارات قرار است بین صندوق‌ های بازنشستگی دولتی تقسیم شود.

دولت در حمایت از صندوق های بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۳ مبلغ ۴۵۳ هزارمیلیارد تومان اختصاص داد که ۲۵۶.۵ هزارمیلیارد تومان آن به صندوق بازنشستگی کشوری اختصاص دارد و ۳۲ هزارمیلیارد تومان از این منابع برای کمک به صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح در نظر گرفته شده؛ ضمناً ۱۴.۳ هزار میلیارد تومان بابت صندوق بازنشستگی فولاد و وزارت اطلاعات تعیین شده است.

در عین حال، در لایحه دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان کمک به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ۳ صندوق کشوری لشکری و فولاد از محل مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است.

دولت مبلغ ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برای تادیه بدهی قطعی حسابرسی شده خود به سازمان تامین اجتماعی و متناسب‌سازی حقوق و نیز حفظ قدرت خرید بازنشستگان تأمین اجتماعی اختصاص داده است و این تنها اعتباری‌ست که برای این صندوق مادر در نظر گرفته شده است. 

منبع: عصر ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها