|
کدخبر: 322391 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز؛

پرداخت یارانه جدید دولت / بودجه ۱۶۰ همتی گندم ۳ برابر بودجه دارو است

معاون وزیر بهداشت گفت: بودجه گندم حدود ۱۶۰‌همت بود که احتمالا به ۱۸۰ هزار میلیارد برسد. همچنین در قیاس با بودجه دارو چه وارداتی و تولید داخلی بیش از ۳ برابر این مقدار است و بودجه دارو در سال ۱۴۰۲ حدود۳۵ همت بود.

اقتصاد پرداخت یارانه جدید دولت /  بودجه ۱۶۰  همتی گندم ۳ برابر بودجه دارو است

اولین همایش ملی آرد کامل و نان سالم امروز در دانشکده علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور وزیر بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو و رئیس دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این همایش علیرضا زالی رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: امروزه نان به دلیل توجه ویژه به تاثیر اقتصادی و خرده اقتصاد های جمعی بعنوان تامین کننده انرژی و کالری شناخته می‌شود. ضمن اینکه نان را همگان برکت می شناسند که همین موضوع منجر می‌شود. نان از یک کالای مصرفی به کالای راهبردی تبدیل شود. اهمیت سالم سازی نان همین میزان است که  ایرانیان ۳۷ تا ۴۰ درصد از سرانه مصرفی جهان نان مصرف می کنند. این مصرف در روستا سرانه بیشتری  را به خود اختصاص می دهد. ضمن اینکه ۴۵ تا ۶۵ درصد کالری غذایی را نان تامین می کند. حدود ۳۷ تا ۴۵ پروتئین غذایی و ۸۰ درصد آهن مورد نیاز از نان تامین می شود.

زالی ادامه داد: سرانه مصرف نان روبه افزایش است هر ایرانی بین ۱۸۰ تا ۳۲۰ گرم نان مصرف می کند که این نشان می دهد در ۲ و نیم وعده غذایی روزانه نان سر سفره موجود است. ایران جز کشورهای پر مصرف نان در دنیا است. بنابراین اهمیت ویژه ای دارد.

وی اظهار داشت: موضوع جدی این همایش نیاز به دگر دیسی گندم از کاشت تا رسیدن سر سفره است کار بسیار سختی است تا براساس تغییر ذایقه یک نان سالم را به دست شهروندان برسانیم .بنابراین باید  گام های بلند تر و با شناخت بهتر  برداشته شود.

نان-و-خرما-2

رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: کماکان آرد سالم و نان کامل سهم اندکی در سفره دارد. نان کامل نانی است که در زمان برداشت گندم  آسیاب  و تهیه خمیر به حداقل لزوم  عناصر مشتمل آن را جدا کنیم. آرد کامل آرد انباشته از جوانه و سبوس است. منابع مهمی است که در داخل این گندم باید حفظ شود فیبرهای مورد نیاز برای سبوس نان است.

زالی اظهارداشت : اگر چه تعاریف مختلف در مورد نان کامل است که ما باید با نهادها و سازمان‌های مربوط  به یک تعریف بومی از نان کامل برسیم. نان کامل از نظر ما باید اشتراکات فیزیکی و شیمیایی داشته باشد. یکی از وجوه اشتراکات نان کامل است که از نظر بهداشت و تغذیه دارای استاندارد لازم باشد‌. بذر مناسب نان مناسب را به ارمغان می‌آورد. در ایران کشاورز ان از یک تا دو دهه ممکن است از یک بذر به علت مشکلات اقتصادی استفاده کنند.

بیش از ۴۰ درصد اراضی در اختیار کشت گندم است

وی گفت: بیش از ۷۰ درصد زمین های کشاورزی و۴۰ درصد از اراضی دراختیار کاشت گندم قرار دارد. باید کودهای سالم و آفات مناسب و مدرن سازی و مکانیزه سازی کشاورزی انجام شود تا  منجر به رشد این اقتصاد میشود. همچنین باید در  انبار و نگهداری گندم به درستی عمل شود. مهم ترین مسیله هم خبازی نان است که از شغل های شریف است و چون نگاه مردم به نان یک کالای آسمانی است  و مقدس بودن نان می تواند شغل خبازی را مقدس شمارد اما مانند هر شغل خبازی نیاز به مدرن شدن دارد. خیلی تلخ است که ما جوش شیرین را به نام اضافه کنیم و یا جوهر قند بلانکیت استفاده میشود. اولین اثر آن خاموش کردن سلول‌های انسولین است. خبازی باید عاری از جوش شیرین و ..‌ باشد.

نان-و-خرما-3

زالی گفت: چگالی بیشتر و ماندگاری کمتر نشانه نان کامل است.  همین امر چالش اقتصادی برای خبازی و آرد محسوب می شود. طبخ نان کامل سخت تر است و مهارت ها و ممتد بیشتری را نیاز دارد چون زمان متفاوتی برای پخت دارد. اسید فویتک در نان کامل مانع جذب کلسیم و روی و .. میشود که با فناوری تبخیری و ورز دادن و ..میتوان این مورد را حذف کرد و روشهای تبخیر و تخمیری منجر به کاهش این اسید می شود.

رییس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: در رابطه با نان کامل و سالم باید گام های بیشتری برداشت شود و همه دستگاه ها دست به دست هم بدهند چرا که  اینجا بستر  رقابت نیست و حمایت و مشارکت  است.  کلیه نهادها باید مشارکت داشته باشند و همه ظرفیت های علمی پژوهشی و تحقیقی مناسب باید جمع شود تا نسخه مناسب برای داشتن نان سالم بوجود آید. یکی از دورریز ترین کشورها در حوزه نان ایران است. حدود ۱۵۰ میلیون تن محصولات کشاورزی دور ریز سالانه داریم  که نزدیک به ۳۵ میلیون تن دور ریز نان محسوب استاندارد با ۱۶ مولفه ای برای نان سالم تبین شده است.

نان-و-خرما-4

ازجمع ۲۷ کشور اروپایی دور ریز نان بیشتری داریم

حیدر محمدی دیگر سخنران این برنامه گفت: از ۲۷ کشور اروپایی ما دور ریز نان بیشتری داریم و  رتبه ۶ ام را در این خصوص کسب کرده ایم. این. مورد قابل ذکر است که دولت ۱۵۰ همت در زمینه نان و گندم دولت یارانه می دهد. در حال حاضر با توجه به نظارت هایی که  موجود است سالم است ولی کامل نیست.

نان-و-خرما

حیدر محمدی ریس سازمان غذا و دارو در ادامه بیان کرد: مطالبه نان سالم باید در مردم ایجاد شود. امینت غذایی بقول کشورهای توسعه یافته موضوع مهمی است. بحث اسلامی و ایمنی غذایی و دوم تامین غذا است. ۱۶۰ هزار میلیارد در سال ۴۰۲ بودجه به کندم اختصاص پیدا کرده است اگر با دارو مقایسه شود ۳۵ هزار میلیارد بود. احتمال افزایش این سهم  ۱۸۹ میلیارد هم وجود دارد و همین موضوع نشانه اهمیت مصرف نان است و نان بعنوان تغذیه پایه است .

محمدی گفت: مصرف سرانه نان در‌ایران حدود ۳۷ درصد از منطقه بیشتر است و بعنوان غذای پایه و سالم است. حدود۳۰۰ گرم نان روزانه مصرف میشود که انرژی مورد نیاز را تامین میکند. نان سالم در حال حاضر با توجه به نظارت هایی که  موجود است سالم است ولی کامل نیست.

وی بیان کرد: یکی از معضلاتی که وجود دارد فیبر کمی دارد. و بخشی از املاح از نان گرفته میشود. ۱۲ تا ۲۸ درصد از سبوس ی گیری انجام‌میشود و نان سنگک کنریدن سبوس گیری را دارد.

محمدی گفت: حدود۳۷۰ تولید کننده آرد درکشور داریم که با سیستم پیچیده مدرن تولید آرد داریم . نگاهی که به آرد وجود دارد آرد سفید بی خاصیت است ولی این باید همگی شود که و همه از آن آگاه شوند.بنظر می‌رسد با تصویب اهمیت به نان  کمیسیون مجلس با تاکید به تولید نان کامل  می‌تواند موثر باشد.

وی در پایان بیان کرد: مجوز های ما در تولیدات صنعتی است اصلاح روش پخت نان هم موثر است. صنف مربوطه باید توسط بهداشت محیط باید برای کاهش اسید فوتیک را اطلاع رسانی کنند. اقدامات ما در خصوص تامین سازی است که به کمک انستیتو تغذیه و تحقیقات در حال انجام هستیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها