|
کدخبر: 321199

بورس/ وضعیت بورس/ پیش بینی بورس

پیش بینی مهم از وضعیت بورس امروز / بازار سرمایه صعودی می شود؟

ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته به عدد ۷ هزار و ۱۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده و روند منفی را ادامه داد.

اقتصاد پیش بینی مهم از وضعیت بورس امروز / بازار سرمایه صعودی می شود؟

در روز شنبه، در جلسه معاملاتی بازار بورس اوراق بهادار تهران که یک روز بین تعطیلی نیز بود، ارزش معاملات با مشقت به عدد ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید و بازار با افت ۴ هزار و ۸۰۰ واحدی در شاخص کل همراه شد.

ارزش گروه خودرو در بازار بورس اوراق بهادار تهران به رقمی بیش از ۲۹۶ میلیارد تومان رسید و همچنان در صدر برترین گروه‌ها از نظر ارزش معاملاتی است بازار دیروز شاهد این بود که اوضاع ارزش معاملاتی برای گروه فلزات اساسی نسبت به روزهای پیشین بهتر بوده است و این گروه به ارزشی معادل ۱۹۴ میلیارد تومان در ارزش معاملاتی روز رسیده است. این اعداد و ارقام برای این روزهای بازار سرمایه به اعداد بزرگ تیدیل شده است در حالی که در ماه‌های ابتدای سال جاری ارزش معاملات ارقم بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان را به خود می دید و این رقم ها برای این روها حکم روضه های سنگین بازار سرمایه را دارد.

اما شاید مهمترین خبر این روز های بازار سرمایه اطلاعیه‌ای است که ایران خودرو منتشر کرد و عملا این نماد با نامه‌ای که منتشر کرد اعلام کرده در سال آینده افزایش قیمت خواهد داشت. این شرکت در متن نامه عنوان کرده است که  با نرخ دلار ۲۶ هزار تومانی محصولات خود را قیمت گذاری کرده است و این رقم با افزایش و ارتقا کیفیت محصولات اقدام به افزایش قیمت در سال جدید و عرضه محصولات خواهد کرد.

لیست گزارش ماهانه در سامانه کدال در حال انتشار است و شرکت‌ها میزان فروش بهمن ماه خود را در سامانه کدال اعلام می‌کنند و تا پایان هفته تمامی شرکت‌ها میزان فروش خود برای سال ۱۴۰۲ را مشخص کرده‌اند.

همچنین دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرده است که در صورت تحقق «تملک اهرمی» براساس انتشار اوراق مرابحه مبتنی بر سهام، بازار سرمایه ایران نخستین بورس اسلامی خواهد بود که این سازوکار را عملیاتی کرده است.

رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد حجم مبادلات تجاری کشورمان در ۱۱ ماهه سال جاری با کشورهای همسایه با ۲.۵ درصد افزایش به رقم ۵۵ میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار رسید.

میزان وزنی واردات از کشورهای همسایه در ۱۱ ماهه سال جاری ۲۱ میلیون و ۴۳۲ هزار تن و میزان وزنی صادرات به کشورهای همسایه ۶۷ میلیون و ۱۰۸ هزار تن بوده است.

همچنین گمرک اعلام کرده است که در ۱۱ ماهه اخیر میزان واردات به کشور ۱۷ میلیارد و ۸۲۶ میلیون دلار بوده که بیشترین رقم برای واردات چای خشک و برنج و گندم و شکرخام به همراه حبوبات و جو بوده است.

اما طبق این آمار ۱۳ میلیون گوشی تلفن همراه هم به ایران وارد شده که ارزش این کالاها در مجموع بیش از ۲ میلیارد دلار ثبت شده است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران  

در خصوص شاخص کل بورس اوراق بهادار برای این روزها باید این طور گفت که مهمترین طنز این روزها در بازار تبریک روز مهندس به شاخص سازی بازار سرمایه است.

همچنین صحبت‌های فردین آقا بزرگی از کارشناسان و فعالان قدیمی بازار دوباره دست به دست در بین اهالی بازار سرمایه می‌چرخید که چند روز پیش در یاداشتی عنوان کرده است که «هدف دولت در رکود نگه داشتن کلیه بازارها است و با این کار پول‌های مردم و صندوق‌ها را به سمت خرید اوراق دولتی هدایت کنند. که با کمک‌ بازارگردان‌ها و دستکاری بازار در این هدف موفق هم بودند.»

از طرفی هم تعداد از کارشناسان بازار معتقد هستند که بازار تمایلی به خرید ندارد چرا که هر لحظه ممکن است توسط بخش نامه و ابلاغیه‌های مختلف در دام گرفتار شوند.

به هر حال از منظر تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نسبت به روزهای پیشین تحرکات خیلی خاص را دنبال نکرده است و افت ۴ هزار و ۸۰۰ واحدی روز شنبه نسبت به افت از ابتدای سال تا کنون خیلی به چشم نمی‌آید.

اما همچنان برخی به سنت دیرینه رشد بازار در پایان سال ( بازدهی نوروزی بازار ) امیدوارند تا کمی از افت‌های سال جاری را کم کند.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها