|
کدخبر: 321038 سینا ستوده

در پانزدهمین همایش تحقیق و توسعه صنایع و معادن مطرح شد:

آینده روشن صنعت و معدن با کمک اقتصاد دیجیتال / اهمیت تحقیق و توسعه در کاهش ریسک پذیری شرکت ها است

پانزدهمین همایش تحقیق و توسعه صنایع و معادن با موضوع تحقیق و توسعه در اقتصاد دیجیتال توسط انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران در دانشگاه خاتم برگزار شد.

اقتصاد آینده روشن صنعت و معدن با کمک اقتصاد دیجیتال / اهمیت تحقیق و توسعه در کاهش ریسک پذیری شرکت ها است

 پانزدهمین همایش تحقیق و توسعه صنایع و معادن با موضوع تحقیق و توسعه در اقتصاد دیجیتال توسط انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران در دانشگاه خاتم برگزار شد.

محورهای اصلی این همایش عبارتند از:

*منابع اصلی کسب ثروت و قدرت در دوره اقتصاد دیجیتال

*میانبرها و فرصت های ورود بنگاه اهی اقتصادی ایران به زنجیره های ارزش جهانی در عصر اقتصاد دیجیتال

*راهبردهای تحقیق و توسعه در ایجاد مزیت رقابتی و افزایش سطح هوشمندی بنگاه اه در دوران اقتصاد دیجیتال

*شبکه سازی، همکاری ها و تعاملات بین المللی شرکت ها در حوزه تحقیق و توسعه در دوران اقتصاد دیجیتال

*بازتعریف تحقیق و توسعه  در فضای دیجیتال

*نقش و جایگاه تحقیق و توسعه در صنایع کوچک و متوسط

*سهم تحقیق و توسعه صنعت و معدن از منابع پژوهشی کشور

*جایگاه تحقیق و توسعه در راهبردهای توسعه صنعتی در عصر اقتصاد دیجیتال

علی معصومی دبیر کل انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران گفت: انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران در چند حوزه فعالیت دارد. یکی از این حوزه ها زیرساخت ها و الزامات تحقیق و توسعه است که شامل موارد حقوقی، قانونی و سیاست گذاری است که در مجلس، وزارت صمت، وزارت ارتباطات و... این موارد پیگیری می شود.

همایش-صنایع

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ طرح پیشنهادی درباره تصویب قانون مختص حمایت از تحقیق و توسعه در بخش صنعت ارائه دادیم . قرار بر این بود که طرح در کمیسیون مطرح شود و در صورت صلاحدید به اجرا گذاشته شود. به همین موازات قانون جهش تولید دانش بنیان در مسیر تصویب بود که این اختلاف نظر به وجود آمد که چون یک قانون در مسیر تصویب است نیازی نیست یک این قانون هم تصویب شود؛ اما به هر حال برخی از محورهایی که مدنظر ما بود در قانون جهش تولید دانش بنیان ها آورده شد و خلاصه محورهایی که مربوط به شرکت های غیر دانش بنیان بود در این قانون مصوب شده بود را برای تمام شرکت های مربوطه فرستادیم که این شرکت ها مشمول معافیت های مالیاتی هستند.

معصومی اظهار کرد: طرح رتبه بندی واحدهای تحقیق و توسعه را از وزارت صمت پیگیری کردیم که از حدود ۵ سال پیش مراحلی را طی کرده است و وزارت با همکاری های که انجام داد این موضوع را پیگیری کرد. همچنین طرح ایجاد واحد مدیریت نوآوری در واحدهای صنعتی و معدنی در حال پیگیری است که این طرح هنوز نهایی نشده است زیرا این طرح یک کلید و محملی برای تعامل میان بنگاه های اقتصادی است و باید ابتدا بررسی و سپس ارائه شود.

وی ادامه داد: انجمن تحقیق و توسعه همچنین با دانشگاه ها همکاری دارد که دفتر انجمن در دانشگاه تهران مستقر شد که بتوانیم بحث های کارآموزی و کارورزی را با همکاری دانشگاه ها جلو ببریم. یکی از مسیرهایی که شرکت ها در دنیا طی می کنند این است که شرکت ها پروژه های مشترکی را با همکاری یکدیگر حمایت، تامین مالی و انجام می دهند. این کار هزینه، زمان و کیفیت پروژه را معقول می کند. در همین باره انجمن فراخوانی را درباره همکاری شرکت ها ارائه داد که متاسفانه بازخورد خوبی نداشت و شرکت های محدودی اعلام آمادگی کردند. اما ما حتما این مسیر را ادامه می دهیم که شرکت ها بتوانند با تعامل با یکدیگر پروژه های را با کیفیت بیشتری ارائه دهند.

 دبیر کل انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران درباره اهداف و محورهای همایش اظهار کرد: علت اینکه در همایش امروز ما به موضوع اقتصاد دیجیتال وارد شدیم این است که واحدهای تحقیق و توسعه که با ما همکاری دارند افق بلندتری را جلوی روی خود ببینند و جلوتر از بقیه شرکت ها باشند. به همین دلیل ما موضوع اقتصاد دیجیتال را مطرح و موضوع صنعت و معدن این بحث را گره زدیم زیرا وقتی به این حوزه ها نگاهی بیندازیم منابع اصلی کسب ثروت و قدرت در اقتصاد دیجیتال در حال جابه جایی است و نگاه های سنتی به کسب و کار در حال تغییر است. بنابراین یک شرکت صنعتی یا معدنی به این ابزارهای جدید نیاز دارند که مهمترین آن موضوع هوشمندسازی است.

معصومی ادامه داد: موضوع دیگر بحث میان برها و فرصت های ورود بنگاه های اقتصادی ایران به زنجیره ارزشی جهانی در عصر اقتصاد دیجیتال است زیرا تعاملات و ارتباطات در دنیا در حال تغییر است. در همین فضای تغییر است که یک بنگاه می تواند جایگاه خوبی برای خود پیدا کند. به عنوان مثال مجموعه آمازون بستری را فراهم کرده که بیش از ۷۰ درصد از شرکت های دنیا می توانند محصولات خود را در این سایت عرضه کنند و در سراسر دنیا این محصولات را به فروش برسانند. پس می توان گفت که این هنر یک شرکت است که بتواند با این ابزارها و بسترها محصولات خود را عرضه کند و به پیشرفت و موفقیت در سطح بین المللی برسد.

همایش-صنایع۱

معصومی عنوان کرد: موضوع دیگر راهبردهای توسعه صنعتی در عصر اقتصاد دیجیتال است که اصرار داریم خود راهبردهای توسعه صنعتی که چند سالی خروجی مشخصی از سمت وزارت صمت نداشته است که امیدواریم این موضوع مورد توجه قرار گیرد و ما در این حوزه پیشرفت هایی را ببینیم.

دبیر کل انجمن تحقیق و توسعه و نوآوری صنایع و معادن ایران عنوان کرد: با گسترش اقتصاد دیجیتال و فضای دیجیتال توانسته فضای مناسبی را برای بهتر شدن تعاملات و ارتباطات با شرکت ها در سراسر جهان ایجاد کند و با کمک فناوری های دیجیتال به راحتی می توان ارتباط تصویری و کنفرانس های آنلاین برگزار کرد و با شرکت های خارجی تعامل داشت.

معصومی درباره برنامه سال آینده انجمن تحقیق و توسعه توضیح داد: در سال آینده ما نشست ها و سمینارهایی را با محورهای همین همایش برگزار خواهیم کرد و به صورت کامل تر و تخصصی تر به این موضوعات می پردازیم. موضوع بعدی مراسم جشن ۲۵ سالگی انجمن است که در آن اقدامات و تعاملات مثبت انجمن تحقیق و توسعه مطرح خواهد شد. دومین کنفرانس ملی و جایزه مدیریت نوآوری صنعت و معدن را در شهریوماه برگزار و همچنین شانزدهمین همایش تحقیق و توسعه را در آبان ماه سال آینده برگزار می کنیم. همچنین در حال تنظیم و نگارش یک کتاب ویژه در بحث مدیریت تحقیق و توسعه در اجرا هستیم که بحث های عملیاتی در آن مطرح شده که زمانی که نگارش این کتاب تمام شود نشستی را برگزار خواهیم کرد که مولفان این کتاب در مورد آن بیشتر توضیح دهند.

تحقیق و توسعه از یک فکر و یک مداد شروع می شود

 مجید قاسمی؛ رئیس شورای انجمن های علمی ایران و مدیرعامل بانک پاسارگاد در این همایش عنوان کرد: از نظر من تحقیق و توسعه از یک فکر و یک مداد شروع می شود و زمانی که مانند نوشتن با یک مداد ادامه پیدا کند، خود این نظام حلقه های بعدی را پیدا کرده و ادامه پیدا خواهد کرد. کار تحقیق و توسعه با کارهای بروکراتیک تفاوت زیادی دارد زیرا زاده ذهن انسان است.

همایش-صنایع۲

وی ادامه داد: اقتصاد دیجیتال در واقع شامل تمام فعالیت اقتصادی که یا متکی بر نهاده های دیجیتالی است یا به طور معناداری توسط این نهاده ها ارتقا پیدا می کنند که این نهاده شامل فناوری ها، زیرساخت ها، خدمات دیجیتالی و داده ها می باشد که همه تولیدکنندگان و دولت را دربر می گیرد.

قاسمی اظهار کرد: صنعتی پایدار است که بتواند رقابت کند و سیاست های حمایتی سوبسیدی یا تعرفه ای بسیار سخت است. البته در بعضی کشورها این سیاست هنوز کارآمد است مانند کشور کره جنوبی سال ها زمان برد که از G6 وارد G7 شود زیرا شرط این بود که تعرفه واردات برنج را کره جنوبی بردارد و این کشور این موضوع را نمی پذیرفت و پس از سال ثابت کرد که این تعرفه باید باقی بماند.

رئیس بانک پاسارگاد گفت: موضوع بسیار مهمی که این روزها مطرح است اهمیت دیجیتالی شدن فرآیند و خدمات دهی شرکت ها و همچنین استفاده از فناوری در تولید و پیشبرد اهداف آتی شرکت است. به عنوان مثال بانک پاساگارد با سامانه ویپاد در ۱۲ هزار شهر و روستا بدون اینکه در آنجا حضور فیزیکی داشته باشد خدمات و تسهیلات ارائه می دهد. ما در این سامانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر داریم که در بانک پاسارگاد سپرده گذاری کرده و ارقام قابل توجهی تسهیلات گرفته اند.

قاسمی ادامه داد: سرمایه گذاری بنگاه ها در سامانه های هوشمند موضوع بسیار مهمی است که در آن بحث هم آمیزی و تجمیع داده ها، تجزیه و تحلیل پیشرفته به شیوه های هوش مصنوعی، تصمیم گیری خودکار به صورت لحظه ای و پیش بینی در لحظه مطرح است.

وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم از نظر تحقیق و توسعه به این مسئله نگاه کنیم، واحدهایی که در بحث تحقیق و توسعه ورود نکرده اند منزوی خواهند شد و باید به سرعت راهبرد تغییر و توسعه در کشور و در سازمان های مختلف تجهیز شود. در سال ۹۳ چینی ها اعلام کردند که مبلغ ۵۵۰ میلیارد دلار در بودجه دولتی خود برای تحقیق و توسعه اختصاص دادند که ثمره آن هم اکنون قابل مشاهده است زیرا آمریکایی ها از این موضوع عقب افتادند و به سرعت در حال جبران این عقب افتادگی هستند.

همایش-صنایع۳

رئیس بانک پاسارگاد اظهار کرد: تحقیق و توسعه باید به ارائه و شکل گیری راهبردهای سازمان ها کمک کرده و پیشنهادهای متفاوتی را برای بازارهای اولویت دار ارائه دهد. در دنیا که نوآوری در حال پیشرفت است بحث کارکردهای داخلی و خارجی تحقیق و توسعه برای خلق و جذب ارزش و موفقیت بلندمدت نیاز است و نقش مهمی را در ارائه این راهکارها دارد.

قاسمی در پایان اظهار کرد: اهمیت تحقیق و توسعه در بحث دیجیتالی است بسیار زیاد است و در بهبود کالایی و به حداقل رساندن ریسک ها با اعتبارسنجی لحظه ای داده تاثیر مستقیم دارد. ریسک مهمترین موضوعی است شرکت ها و موسسات با آن روبرو هستند که در درون آنها مولد می شود. واحدهای تحقیق و توسعه معمولا پشت پرده هستند و شاید سازمان ها و شرکت خیلی متوجه قدر و منزلت آن نشوند، پس مدیران و راهبران یک سازمان باید قدر این نعمت بی بدیل را بدانند.

در این همایش هم‌چنین از مدیران عامل برتر در حوزه تحقیق و توسعه که بر ضرورت تمرکز بر نوآوری برای ورود به دنیای آینده تاکید جدی و تعهد عمل دارند تقدیر شد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها