|
کدخبر: 317862

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

قیمت سیرابی سر به فلک کشید / سیرابی هم مانند گوشت از سفره مردم حذف می شود؟

وضعیت گوشت به جایی رسیده است که برخی خانواده ها اقلام دیگر را جایگزین آن کرده اند اما حتی توان خرید برای جایگزین ها هم وجود ندارد. قیمت هر دست سیرابی و شیردان فاصله چندانی با گوشت ندارد و این اتفاق وضعیت سفره خانوار را بحرانی تر کرده است.

اقتصاد قیمت سیرابی سر به فلک کشید / سیرابی هم مانند گوشت از سفره مردم حذف می شود؟

قیمت گوشت در سال جاری به طرز سرسام آوری بالا رفته است. قیمت اخیر گوشت قرمز به هر کیلو ۸۰۰ هزار تومان رسیده است و با توجه نزدیک شدن به ماه های پایانی سال و همچنین ماه مبارک رمضان، احتمال گرانی بیشتر نیز وجود دارد. برخی کارشناسان اقتصادی دلیل گرانی گوشت در سال ۱۴۰۰ را حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می دانستند اما این توجیه برای سال جاری جایگاهی ندارد. تخصیص ارز به همان قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی است و گرانی گوشت در این شرایط منطقی نیست.

حال تصور کنید در وضعیتی که درصد زیادی از مردم توان خرید گوشت را ندارند، خرید دیگر اقلام گوشتی نیز با گرانی عجیب و غریبی روبرو شده است.

با تماس به یکی از فعالان در کشتارگاه تهران دریافتیم  که قیمت جدید هر دست سیرابی و شیردان گوسفندی به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. از طرفی هر پرس سیرابی در طباخی ها به قیمت ۲۵۰ هزار تومان به دست مشتری می رسد. همچنین قیمت جدید سیرابی های بسته بندی شده با وزن ۴۰۰ گرمی در میادین تره بار به قیمت ۱۳۵ هزار تومان رسیده است. لازم به ذکر است، برای یک خانواده ۴ نفره باید ۲ بسته ۴۰۰ گرمی سیرابی تهیه کرد و بنابراین چیزی حدود ۲۷۰ هزار تومان هزینه خرید یک وعده سیرابی برای ۴ نفر می توان در نظر گرفت.

قیمت جدید سیرابی در بازار

 

 محل فروش وزن قیمت/ تومان
سیرابی کشتارگاه هر دست ۲۰۰۰۰۰
سیرابی طباخی هر پرس ۲۵۰۰۰۰
سیرابی فروشگاه ۴۰۰ گرمی ۱۳۵۰۰۰

قیمت جدید گوشت گوسفندی در بازار

 

نام محصول وزن قیمت / تومان
قیمت گوشت گوسفند / راسته گوسفندی مهتا پروتئین (با ارز نیمایی) ۱ کیلوگرم ۳۱۰,۰۰۰
قیمت گوشت گوسفند / ران گوسفندی مهتا پروتئین(با ارز نیمایی) ۱ کیلوگرم ۳۹۰,۰۰۰
راسته گوسفند مهتا پروتئین ۱ کیلوگرم ۴۱۰,۰۰۰
قیمت گوشت گردن گوسفند مهتا پروتئین ۱ کیلوگرم ۳۴۴,۰۰۰

 

آخرین وضعیت واردات گوشت در کشور

بر اساس آمارهای اعلام شده، هر سال ۳۰۰ هزار رأس گوسفند و ۱۰۰ هزار رأس گوساله وارد کشور می‌شود. این ورودی‌ها تأثیر قابل توجهی در قیمت‌ها در روزهای آینده در بازار دارند. طبق گفته منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام در حال حاضر، قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت گرم بین ۴۲۰ تا ۴۵۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود، با توجه به حجم واردات گوشت و دام. اما باید توجه داشت که قیمت‌ها ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند نرخ ارز، تقاضا و عرضه، هزینه‌های تولید و سایر عوامل قرار بگیرند. افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار واقعیتی منطقی نیست و برخی از افراد سودجو در بازار ممکن است تلاش کنند تا با ایجاد اخلال، قیمت این محصول را افزایش دهند.

سیرابی چیست و چه خواص دارد؟

سیرابی یک قسمت از بافت داخلی معده گوسفند و گاو است. این قسمت از بافت دارای سفتی است و برای مصرف باید به خوبی پخته شود. سیرابی دارای طعمی خنثی است و می‌تواند به عنوان یک ترکیب مناسب در کنار مواد غذایی دیگر مانند پیاز، سیب‌زمینی یا جگر مورد استفاده قرار گیرد. برای پخت سیرابی، زمانی حدوداً دو الی سه ساعت نیاز است و به دلیل سفتی بافت آن، سریع آماده نمی‌ شود.

سیرابی در هر ۱۰۰ گرم تنها ۹۴ کالری دارد و جزو خوراکی‌های کم کالری محسوب می‌شود. سیرابی سرشار از پروتئین، سلنیوم، ویتامین B12 و روی است. مقدار زیاد ویتامین B12 در سیرابی می‌تواند بهبود کم‌خونی را به خصوص در زنان تسهیل کند. همچنین، حضور مقادیر قابل توجهی پروتئین در سیرابی و شیردان آن را به یک گزینه غذایی مناسب برای تأمین نیازهای پروتئینی در بدن تبدیل کرده است. بدن انسان به طبیعت خود به پروتئین نیاز دارد و آن را برای ارتباطات سلولی، تعادل مایعات و عملکرد سیستم ایمنی استفاده می‌کند. همچنین با توجه به پروتئین فراوان، کالری کم و خاصیت سیرکنندگی، سیرابی می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند. به همین دلیل، این منبع غذایی می‌تواند نقش مهمی در کاهش اشتها و مدیریت وزن در یک رژیم غذایی متعادل ایفا کند. با توجه به مزایای تغذیه‌ای سیرابی، می‌توان آن را به عنوان یک قسمت از رژیم غذایی سالم و تنوع بخش در نظر گرفت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها