|
کدخبر: 316868

ونیز/ اکونومیست/ هوش مصنوعی

گزارش جالب اکونومیست از تحولات آخرین هفته سال ۲۰۲۳ / پرفروش ترین کتاب های سال ۲۰۲۴ از نگاه هوش مصنوعی

هفته نامه اکونومیست، گزارش را منتشر کرده است که در آن به اتفاقات آخرین هفته سال میلادی پرداخته است. اخبار جنگ روسیه و اوکراین، تلاش ونیز برای کاهش گردشگر و همچنین پیش بینی پرفروش ترین کتاب سال آینده، موضوعاتی است که در این گزارش به ان پرداخته شده است.

اقتصاد گزارش جالب اکونومیست از تحولات آخرین هفته سال ۲۰۲۳ / پرفروش ترین کتاب های سال ۲۰۲۴ از نگاه هوش مصنوعی

هفته‌نامۀ اکونومیست، در ادامه گزارش های پایان سال خود، این بار به سراغ مهم‌ترین تحولات هفتۀ آخر سال ۲۰۲۳ رفته است. طبق این رتبه بندی، این تحولات از این قرار است:

۱- حملۀ خونین روسیه به اوکراین

مقامات روسی اعلام کردند در خلال یکی از بزرگ‌ترین حملات اوکراین به این کشور طی ماه‌های اخیر، ۳۲ پهپاد و ۱۳ موشک بر فراز روسیه سرنگون شده و دست‌کم ۱۴ نفر بر اثر این حمله جان باخته‌اند. روز جمعه، حملات هوایی روسیه به اوکراین دست کم ۳۹ کشته و تعداد زیادی زخمی داشت. وزیر دفاع اوکراین اظهار کرد این بزرگترین حمله هوایی روسیه از زمان آغاز جنگ بوده و در خلال آن، ۱۵۸ پهپاد و موشک به سمت اوکراین پرتاب شده است. هرچند بیشتر آن‌ها سرنگون شدند، اما اهداف غیرنظامی از جمله مراکز آموزشی، ساختمان‌های مسکونی و یک بیمارستان نیز هدف قرار گرفته‌اند.

۲-حملۀ مرگ‌بار اسرائیل به خان‌یونس و درخواست آفریقا برای محکوم‌کردنِ اسرائیل

اسرائیل به بمباران غزه ادامه داد و خان یونس، یکی از شهرهای جنوبی، آماج حملات شدید هوایی و آتش تانک قرار گرفت. به گفتۀ دولت غزه که توسط حماس اداره می‌شود، حدود ۲۰۰ نفر در ۲۴ ساعتِ منتهی به جمعه‌شب در این منطقه کشته شدند. روز جمعه، آفریقای جنوبی از دادگاه بین‌المللی دادگستری خواست، اسرائیل را «ناقض تعهداتش» در کنوانسیون نسل‌کشی اعلام کند. اسرائیل این ادعا را "بی اساس" خوانده و رد کرده است.

۳-تظاهرات مردم صربستان در اعتراض به تقلب در انتخابات پارلمانی

هزاران نفر در بلگراد، پایتخت صربستان، در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانیِ زودهنگام در ۱۷ دسامبر، که به پیروزیِ حزب حاکمِ پیشرو صربستان انجامید، تظاهرات کردند. مخالفان می‌گویند حزب حاکم با تقلب پیروز شده است. این ادعا را مقامات رد می‌کنند. رئیس‌جمهور الکساندر ووچیچ، این انتخابات را پاک‌ترین و عادلانه‌ترین انتخاباتی می‌داند که تاکنون برگزارشده است.

۴-احداث سازه‌های جدید در هند

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، از طر‌ح‌هایی برای احداث زیرساخت‌هایی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار، از جمله فرودگاه جدید در آیودیا، شهری در شمال هند رونمایی کرد. آقای مودی قرار است ماه آینده یک معبد هندو را آن‌جا افتتاح کند. این معبد در محل مسجد بابُری ساخته می‌شود که سال ۱۹۹۲ به دستِ گروه ملی‌گرای هندو تخریب شد.

۵-تخلفات شرکتِ مک‌کینزی

شرکت مشاورۀ مک‌کینزی موافقت کرده ۷۸ میلیون دلار به بیمه‌گرانِ سلامت بپردازد تا ادعاهایی مبنی بر این‌که در بحران مواد افیونی آمریکا نقش داشته را برطرف کند. بیمه‌گران، مک‌کینزی را متهم کردند که به شرکت داروسازیِ پوردو فارما کمک کرده تا مخدر اکسی‌کانتین را به پزشکان عرضه کند و بیمه‌گران را وادار به پرداخت هزینۀ آن کرده است. مک‌کینزی که اتهام نقض قانون را رد می‌کند، قبلاً پرونده‌های مشابهی را با ایالت‌ها و دولت‌های محلی به ترتیب با حدود ۶۰۰ و ۲۳۰ میلیون دلار حل و فصل کرده است.

۶-اختلاف نامزدهای انتخاباتیِ تایوان بر سر رابطۀ چین و تایوان

نامزدهای ریاست‌جمهوریِ تایوان در خلال مناظره‌ای پیش از انتخابات ژانویه با هم درگیر شدند. اختلاف بر سر رابطۀ تایوان و چین بود. لای چینگ‌ته، کاندیدای پیشتازی که زمانی خود را "کارگر عمل‌گرای جنبش استقلال تایوان" توصیف می‌کرد، گفته مایل است "مبادلات و همکاری با چین" را بر سر تنگۀ تایوان پیش ببرد. دیگر نامزدهای پیشرو از لای چینگ‌ته به خاطر نزدیکیِ بیش از حد به چین و به خطر انداختنِ امنیت تایوان انتقاد کرده‌اند.

۷-تلاش ونیز برای کاهش گردشگران

ایتالیا روز شنبه اعلام کرد ونیز شمار گروه های توریستی را به ۲۵ گروه محدود و استفاده از بلندگوهای آزاردهنده را ممنوع می کند. پس از اعلام ۵ یورو معادل۵.۴۵ دلار هزینۀ توریستی و ممنوعیت کشتی‌های کروز بزرگ، این آخرین تلاش ونیز برای کاهش جمعیت گردشگر است.

۸- کدام کتاب‌ها در سال آینده پرفروش خواهند شد؟

انتظار می رود در سال ۲۰۲۴ کتاب‌هایی دربارۀ تغییر جهان به مدد هوش مصنوعی، فروش خوبی داشته باشند، از بهترین آثار این رده می‌توان به «هوش مصنوعی به شما نیاز دارد: مانیفست انسان‌گرا» اثر وریتی هاردینگ و «قلب و تراشه: آیندۀ درخشانِ روبوت‌ها» نوشتۀ دانیلا روس اشاره کرد.

کتاب‌های ژئوپلیتیک نیز قطعاً در فهرست پرفروش‌ها قرار می‌گیرند. "دیل کوپلند" در اثر جدیدش شرح می‌دهد که چگونه تجارت، زیربنای سیاست خارجی آمریکا شده است. "مارتین سیکسمیت" در «پوتین و تکرار تاریخ»، به تجاوزات رئیس‌جمهور روسیه در بستر تاریخی می‌پردازد.

پرسیوال اورت، یان مارتل، دیوید نیکولز، کیلی رید، کولم تویبین و آمور تاولز، همگی با آثار داستانی جدید بازخواهند گشت.

"جیمز پترسون" دست‌نوشتۀ ناتمام مایکل کرایتون، نویسندۀ فقید «پارک ژوراسیک» را تکمیل کرده است. رمانی اقتباسی از گابریل گارسیا مارکز نیز نیز منتشر خواهد شد که از مشهورترین اثر او، "صد سال تنهایی" الهام گرفته است.

۹- اسب بادپایِ هوش مصنوعی در هالیوود و هنرهای نمایشی

استفاده از هوش مصنوعیِ مولد در هنرهای نمایشی، داستان‌سرایی را شخصی‌تر و تعاملی‌تر می‌کند. فیلم ها و نمایش‌ها به مدد هوش مصنوعی تغییر خواهند کرد. بخش عمدۀ سرگرمی‌های موجود نیز متحول خواهند شد. برخی پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۲۵، ۹۰ درصد محتوای آنلاین در تسخیر هوش مصنوعی باشد. چند سال زمان می‌برد تا فیلمی پرفروش، تمام و کمال توسط هوش مصنوعی نوشته و تولید شود؛ اما این فناوری برای صرفه‎جویی در زمان، از اتوماسیون و ساده‌کردن کارهایی مانند دوبله، ویرایش فیلم و جلوه‌های ویژه بهره خواهد گرفت. «این‌جا»، فیلمی به کارگردانی رابرت زمکیس است که قرار است در سال ۲۰۲۴ اکران شود و تیم تولیدِ «فارست گامپ» را دوباره یک‌جا جمع کند. در این فیلم ستارگانی نظیر تام هنکس با فن‌آوریِ هوش مصنوعی «سالخورده» خواهند شد.

روی کار آمدنِ هوش مصنوعی بی‌دردسر نخواهد بود. بین هنرمندان و کسانی که پلت‌فرم‌های هوش مصنوعی را اجرا می‌کنند، درگیری‌ها و شکایت‌هایی صورت می‌گیرد و نگرانی‌های نظریِ ظهور فن‌آوری به زندگی عینی سرایت خواهد کرد. مراقب درگیری‌های بیشتر به سبک «ترمیناتور» بین انسان و ماشین باشید.

۱۰-موزه ها چند برابر می‌شوند

پس از همه‌گیری کووید-۱۹ که فعالیت موزه‌ها را با بحران مواجه کرد، حالا شاهد افتتاحِ هیجان‌انگیز موزه‌های جدید در آستانۀ سال ۲۰۲۴ هستیم. موزۀ موسیقیِ واشنگتن‌دی‌سی، موزۀ تاریخِ بازی‌های ویدیویی در کیوتو، موزۀ غوطه‌ورِ شکسپیر در لندن، گالری‌های جدیدِ آمریکای لاتین و دوسالانۀ ونیز، در زمرۀ مهم‌ترین گردهمایی‌های هنر معاصر جهان قرار دارند.

۱۱-ظهور دوران جدید در معماری آفریقا

میراث استعمار هنوز در سازه‌های غرب آفریقا طنین‌انداز است. معماران آفریقاییِ آموزش‌دیدۀ غربی جوایز جشنواره‌ها را درو می‌کنند. ایده‌های بسیاری به‌ویژه در خصوصِ سازگاری با تغییرات آب و هوایی وجود دارد. پروژه‌های معماری، سنت‌های پیشااستعماری و مدرنیتۀ پسااستعماری را به هم آمیخته‌اند. آفریقا مدارس معماریِ زیادی ندارد و تأمین مالی، مانع همیشگی است. معماران نوین آفریقا بر این موانع چیره شده‌اند.

 

منبع: عصر ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها