|
کدخبر: 298771 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

واکنش چکشی بورس به یک خبر / بازار برمی گردد؟

بورس در هفته گذشته با واکنش به یک خبر کاملا زیر و رو شد و روندی نزولی را ثبت کرد. با این حال کارشناسان نسبت به برخی از سهم‌ها هنوز امیدواری دارند و وضیت برخی گروه‌ها را صعودی پیش بینی می‌کنند.

اقتصاد واکنش چکشی بورس به یک خبر / بازار برمی گردد؟

این هفته، بازار بورس تهران شاهد وضعیت عجیبی بود. در سه روز اول معاملات، بورس وضعیت بدی نداشت اما در ۲ روز پایانی، خبر افزایش نرخ خوراک و گاز پتروشیمی‌ها منجر به افت شاخص‌ها شد. این مصوبه دولتی که با اعتراض نهادهای مالی روبرو بود، فعلا بزرگترین دلیل ترس سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. به دلیل وزن بالای شرکت‌های پتروشیمی در بازار سهام ایران، شاخص کل بورس ایران در این هفته، نسبت به شاخص هم‌وزن، وضعیت بدتری داشت. در ۵ روز معاملاتی این هفته، شاخص کل بورس ۲۰ هزار واحد یا معادل ۹۴ صدم درصد افت کرد، اما شاخص هم‌وزن ۵۰۰ واحد یا معادل ۷ صدم درصد رشد داشت. همچنین، شاخص کل فرابورس نیز ۳۷۶ واحد یا معادل ۱.۳۴ درصد کاهش یافت.

آشنایی با قرارداد آتی شمش طلا

قرارداد آتی، به صورتی است که در آن فروشنده متعهد می‌شود در تاریخ سررسید معینی در آینده، مقدار مشخصی از کالا را به قیمتی مشخص به فروش برساند. در عوض، خریدار نیز متعهد می‌شود آن کالا را با همان مشخصاتی که در قرارداد تعریف شده، دریافت کند. در این نوع قرارداد، برای تضمین پرداخت، باید مبلغی مشخص به عنوان وجه تضمین پرداخت شود. پایه این قراردادهای آتی، شمش طلا است و تحویل قرارداد در قالب ابزار گواهی سپرده انجام می‌شود. این روش، به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که به جای خرید فیزیکی طلا که مشکلات و ریسک‌های متعددی مانند نگهداری و حمل را به همراه دارد، وارد این قراردادها شوند.

آخرین جزئیات درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس

صندوق‌های سرمایه‌گذاری هنوز هم جای کار دارند و می‌توان صندوق‌های جدید با تعریف‌های متنوع وارد بازار کرد. حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزار بسیار مناسبی برای جذب سرمایه و جلب مردم به بازار سرمایه فراهم آورده است. در غیاب صندوق‌ها، دعوت مردم به بازار سرمایه ریسک بالایی برای آن‌ها و همچنین برای بازار دارد. به دلیل پیچیدگی‌های ارزش‌گذاری سهام، مردم نمی‌توانند به درستی سهم مورد نظر خود را انتخاب کنند و این باعث نامعمول شدن قیمت سهم می‌شود. با وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری، این مشکل رفع می‌شود زیرا سرمایه‌گذاران می‌توانند به سادگی در صندوق‌های متنوع سرمایه‌گذاری کنند و از مزایای تنوع در سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند.

برای توسعه بازار سرمایه، سازمان بورس باید در توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری فعالیت بیشتری انجام دهد. در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سازمان باید بیشترین تلاش را برای اختصاص مجوز به نهادهایی که می‌توانند صندوق‌ها را مدیریت کنند، به عمل آورد. همچنین در ارائه مجوزها، باید با توجه به نیاز بازار و به صورت سریع و با کیفیت عمل کند. افزایش تعداد و اندازه صندوق‌ها در نهایت به رشد بازار کمک می‌کند و سازمان باید برای این موضوع ویژگی‌های جدیدی را برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد کند.

در حوزه مشتقات نیز باید گام‌های بزرگی برداشته شود. سازمان بورس باید جدی‌ترین تلاش خود را برای گسترش مشتقات سرمایه‌گذاری انجام دهد. به منظور ایجاد بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری در این ابزارها، سازمان می‌تواند به دو روش مدیریت فناوری بورس تهران و همکاری با شرکت‌های خصوصی و استارتاپ‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، کمک کند. با ایجاد بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری در مشتقات، بازار سرمایه رو به رشد خواهد بود.

وضعیت جدید سهام عدالت

در پایان معاملات آخرین روز هفته گذشته در بازار سهام، ارزش سهام عدالت به مبلغ ۱۵،۶۱۴،۱۲۹ تومان رسید که نسبت به روز گذشته ۷۵،۵۹۴ تومان یا ۰.۴۸ درصد کاهش داشت. با توجه به این موضوع، ارزش ۶۰ درصد سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت که قابل فروش است، به مبلغ ۹،۳۶۸،۴۷۷ تومان رسیده است.

پیش بینی بورس در ۱۰ تیر ۱۴۰۲

طبق نظر کارشناسان بورسی، روند معاملات در هفته اخیر بازار نشان می‌دهد که بورس نه می‌تواند به سمت رشد پیش برود و نه تمایلی برای افت دارد. در هفته‌ی آینده، بازار به نظر متعادل خواهد بود. اثرات منفی اعلامیه هیئت وزیران درباره افزایش نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها بر بازار تاثیری نداشته و هنوز نشانه‌ای از رشد شاخص کل دیده نشده است. تنها عامل موثر برای رشد شاخص کل، گزارش‌های خوب ارائه شده توسط برخی از شرکت‌ها است که می‌تواند به عنوان موتور محرک برای رشد شاخص کل عمل کند. صنایع دارویی، سیمانی و محصولات غذایی نسبت به صنایع دیگر، در وضعیت بهتری قرار دارند و در هفته‌ی آینده این صنایع می‌توانند به عنوان عوامل مثبتی برای بازار عمل کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها