|
کدخبر: 292363

یک پیش‌ بینی جذاب از بورس فردا

بورس تهران پس از استراحت ۴ روزه، فردا کار خود را از سر می‌گیرد و اولین معاملات اردیبهشت ۱۴۰۲ رسما آغاز خواهد شد.

اقتصاد یک پیش‌ بینی جذاب از بورس فردا

اگرچه اولین ماه سال جدید برای بورس تهران بسیار خوب رقم خورد و توانست بازدهی قابل توجهی را نیز به ثبت برساند اما معاملات آخرین روز کاری فروردین با افزایش عرضه‌ها همراه بود که می‌تواند بر بورس فردا نیز اثرگذار باشد.

شاخص کل بورس تهران روز چهارشنبه در طول ۳.۵ ساعت معامله خود، با افت و خیز زیادی همراه بود و در نهایت نتوانست رنگ سبز خود را در مقابل فروشندگان حفظ کند و بازدهی منفی ۰.۰۶ درصدی را به ثبت رساند. در سمت دیگر اما شاخص هم‌وزن با وجود افزایش قدرت عرضه‌ها توانست در محدوده مثبت باقی بماند و با ثبت یک بازدهی مثبت ۰.۵۴ درصدی، بار دیگر عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد و تنها یک روز منفی را در کارنامه فروردین ۱۴۰۲ خود داشته باشد. ارزش معاملات خرد سهام در بازار روز چهارشنبه عدد ۱۷۱۸۶ میلیارد تومان را به ثبت رساند تا همچنان در محدوده‌های مناسبی قرار بگیرد و شاهد ورود پول ۶۲۱ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

روند صعودی بورس تهران طی یک ماه گذشته و ثبت بازدهی بیش از ۱۸ درصدی برای نماگر اصلی تالار شیشه‌ای و در حالی که دیگر بازارهای موازی روزهای کم‌نوسانی را دنبال کردند، خبر از این موضوع دارد که مسیر جذب نقدینگی به بازار سهام همچنان ادامه داشته و این بازار به اولین مقصد سرمایه‌گذاران تبدیل شده است. با این حال اما انتظار می‌رود که این مسیر صعودی در ادامه با فراز و نشیب‌هایی نیز مواجه باشد که می‌تواند پیش بینی از روزها را متفاوت از یکدیگر رقم بزند. در ادامه با بررسی آخرین تحولات طی روزهای اخیر و شرایط موجود، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

ردپای احتیاط در روزهای پایانی فروردین

اگر به معاملات آخرین روزهای فروردین ماه نگاهی بیاندازیم، می‌توان ردپایی از احتیاط را در بخش عمده‌ای از نمادها مشاهده کرد که نشان از لزوم افزایش دقت در معاملات فعالان بازار دارد. روند رو به رشد بازار سهام در اولین فصل از سال ۱۴۰۲ با روزهای مثبت قدرتمندی همراه بود و بعضا رکوردشکنی‌های قابل توجهی در میزان رشد روزانه، ارزش معاملات خرد و ورود پول حقیقی‌ها بودیم که می‌توان همچنان سوخت مناسبی برای ادامه روند صعودی باشد اما انتظار می‌رود که از این پس نوسان در معاملات روزانه کمی بیشتر از روزهای قبل باشد. با این وجود از پیش بینی کارشناسان از مسیر بازارها در ماه جدید نیز به دلیل وجود محرک‌های صعودی و تاثیرگذار، خبر از برتری بورس تهران می‌دهد.

در مسیر صعودی هر بازاری، نیاز به استراحت یکی از الزامات برای تداوم افزایش قیمت‌هاست و پیش بینی می‌شود که این موضوع در بازار سهام نیز در روزهای پیش رو بیش از فروردین ماه باشد. نگاهی به عملکرد بسیاری از نمادها نشان از بازدهی‌های قابل توجهی طی یک ماه گذشته می‌دهد برای مثال سه نماد وگستر، پتایر و ثشاهد بازدهی بیش از ۱۲۰ درصدی را از ابتدای سال تجربه کرده‌اند و تعداد بسیاری از سهم‌ها نیز بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. این موضوع باعث می‌شود که از سمتی فشار فروشنده‌ها برای شناسایی سود افزایش یابد و از سمت دیگر، تمایل خریداران پس از این رشد قیمتی کمتر از قبل باشد.

توجه بورسی‌ها به شرایط هر گروه

اکنون انتظار می‌رود که از این پس بورسی‌ها نگاه متفاوتی به هر گروه و یا نماد داشته باشند کمااینکه طی روزهای انتهایی فروردین نیز شاهد چنین اتفاقی بودیم و همه سهم‌ها مسیر یکسانی را طی نکردند و برخی بازدهی‌های بیشتر یا کمتری نسبت به سایرین داشتند. طی گزارش‌های قبلی نیز بارها درباره محرک‌های صعودی بازار سهام صحبت کرده‌ایم اما اکنون این محرک‌ها برای هر نماد متفاوت خواهد بود.

به نظر می‌رسد که اکنون دو موضوع بسیار برای معامله‌گران حائز اهمیت باشد و روند بازار طی روزهای آینده را مشخص کند. یکی از این مسائل فعلا نگاه به مجامع با چشم‌انداز تقسیم سود و خبرهایی از وضعیت شرکت و برنامه‌های آتی آن است پس از انتظار می‌رود شرکت‌هایی که طی سال ۱۴۰۱ سود خوبی شناسایی کرده‌اند و درصد بالایی تقسیم سود دارند فعلا با استقبال خریداران مواجه باشند. نکته بعدی نیز به کدال و گزارش‌هایی که آنجا منتشر می‌شود، برمی‌گردد. اکنون مدتی است که صورت‌های مالی سالانه به مرور بر سامانه کدال منتشر می‌شود یا برخی شرکت‌ها با انتشار افشای اطلاعات و شفاف‌سازی‌ها، اتفاقات و خبرهای مهمی در سطح شرکت را اطلاع‌رسانی می‌کنند که می‌تواند بر روند روزانه نمادها اثرگذار باشد.

طی روزهای اخیر نیز برخی خبرها منتشر شدند که می‌تواند تا حدودی بر روند کلی بازار یا برخی گروه‌ها تاثیر بگذارد. برای مثال خبر احتمال اعمال مالیات ۶۰ درصدی بر خرید و فروش ملک یکی از محرک‌هایی است که به نفع کلیت بورس تهران خواهد بود و از منظر کلان بااهمیت است. یا برای مثال صحبت نائب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو درباره مطالبه افزایش ۲۵ تا درصدی قیمت دارو برای این صنعت قابل توجه است. به طور کلی می‌توان گفت که انتظار می‌رود در بورس فردا شاهد معاملات متفاوتی برای هر گروه و حتی نمادهای حاضر در هر صنعت باشیم.

احتمال پولبک به مقاومت شکسته شده

همانطور که در تصویر زیر مشخص شده است، شاخص کل بورس طی روزهای اخیر مقاومت‌های تکنیکالی خود را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و سقف‌های تاریخی جدیدی را به ثبت رساند. با این حال اما افزایش عرضه‌ها در روز چهارشنبه این احتمال را تقویت کرده است که شاید در روزهای آینده شاهد استراحتی کوتاه مدت برای بازار سهام باشیم. از این رو می‌توان انتظار داشت که شاخص کل بورس با یک اصلاح نه چندان قدرتمند، پولبکی را به مقاومت شکسته شده در محدوده ۲.۲۷ تا ۲.۲۶ که از هم‌ترازی دو فیبوناچی اکسپنشن و پروجکشن ایجاد شده است، داشته باشد.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا و شرایط حاکم بر معاملات روزهای پایانی فروردین ماه، انتظار می‌رود که بورس فردا روزی متعادل اما به سمت منفی را دنبال کند اما همچنان در برخی صنایع شاهد برتری خریداران نسبت به فروشندگان باشیم.

منبع: فردای اقتصاد
  • علی ارسالی در

    جذااااب؟؟؟ این که همش ایجاد ترس از اصلا ح بود

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها