|
کدخبر: 269211

بورس چه زمانی رشد می‌کند؟

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که بورس همواره با یک فاز تاخیر به شوک‌های تورمی پاسخ می‌دهد گفت: رفته رفته شاهد انباشت تقاضا در بازار سرمایه خواهیم بود و بورس به عنوان ارزنده‌ترین بازار بعد از رکود کامل بازارهای رقیب، دوباره پررونق خواهد شد.

اقتصاد بورس چه زمانی رشد می‌کند؟

محسن عباسی با اشاره به این که شرایط کم رمق بازار سرمایه باعث نگرانی سهامداران شده است و برخی معتقدند بورس دیگر درست توان رشد ندارد، گفت: ابهامات اقتصادی و سیاسی کشور به هر حال خودش را در بازار بورس نشان می‌دهد و حساسیت این بازار نسبت به سایر بازارها نظیر مسکن و خودرو که تابلوی معاملاتی مشخصی ندارند بیشتر است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در بورس نوسانات شدیدتر است و افت و خیزها با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد. با این حال نباید فقط سناریوهای بدبینانه را در نظر بگیریم؛ چرا که بازار سرمایه همیشه بین خوش بینی و بدبینی در نوسان است و به هر سمتی که می‌رود اذهان معامله‌گران را هم با ان موج همسو می‌کند.

وی در ادامه دو دلیل برای ماندگاری سهامداران و سرمایه‌گذاران در بورس را مورد اشاره قرار داد و اذعان داشت: از منظر بنیادی قیمت‌های فعلی و احتمالا چند هفته‌ آینده یکی از جذابیت‌های بورس در بسیاری از سهام بازار است و پی بر ای بازار در محدوده‌ قابل قبولی قرار دارد و بعد از برگزاری مجامع هم شرایط بهتری پیدا خواهد کرد.

عباسی اضافه کرد: وضعیت فعلی بازار سرمایه ناشی از سردرگمی صنایع بزرگ کشور نظیر پتروشیمی و فلزات و خودرو و... در کنار ابهامات سیاسی پیش روی کشور است. در این شرایط عمده تمرکز بازار بر روند کوتاه مدت و اثرات ناشی از اخبار پیرامونی بازار است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اقتصاد کشور بعد از یک شوک تورمی سنگین، کم کم آماده‌ رفتن به رکود می‌شود. رکودی که باعث به خواب رفتن بازارهایی چون بازار خودروهای لوکس و خانه‌های گران قیمت شده است و تقاضای مصرفی را در این دو بازار روانه‌ خودروهای ارزانتر و خانه های با متراژ کوچکتر و محله های ارزانتر کرده است.

وی اضافه کرد: در ماه‌های آتی رکود معاملاتی در بخش بزرگتری از این دو بازار مشاهده خواهد شد، اما بعید است کاهش قیمتی در کار باشد و رکود معاملاتی تا چند فصل ادامه خواهد داشت تا قدرت خریدها تقویت شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در خصوص وضعیت کلی بازار سهام سرمایه‌گذاران باید توجه کنند که بورس همواره با یک فاز تاخیر به شوک‌های تورمی پاسخ می‌دهد و این الگو همواره در بازار تکرار شده است. از این رو در شرایط فعلی رفته رفته شاهد انباشت تقاضا در بازار سرمایه خواهیم بود و بورس به عنوان ارزنده‌ترین بازار بعد از رکود کامل بازارهای رقیب دوباره پررونق خواهد شد.

وی همچنین در بیان دلیل دوم برای ماندگاری سهامداران و سرمایه‌گذاران در بورس تاکید کرد: دلیل دوم من شرایط تکنیکالی شاخص هم‌وزن و شاخص کل است که با وجود همه‌ ایرادات و کاستی‌های محاسباتی‌اش باید مورد توجه قرار گیرد. بخشی از وضعیت بازار به علت شاخه‌ اصلاحی است که بازار در آن قرار دارد و اگرچه ممکن است نوساناتی را تا چند هفته شاهد باشیم اما پس از اتمام این شاخه‌ اصلاحی بازار یک روند صعودی خوب را آغاز خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان به سهامداران توصیه کرد: با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه به نظر می‌رسد بهتر است سرمایه‌گذاران کمی از نوسانات بازار سرمایه فاصله بگیرید و دست از چک کردن هر روزه‌ بازار و نمادهای معاملاتی بردارید.

منبع: تسنیم

ارسال نظر