|
کدخبر: 258705

انفجار قیمت کالاهای اساسی با جنگ روسیه و اوکراین

در پی جنگ اوکراین قیمت محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی افزایش قابل ملاحظه ای داشته است و با توجه به چشم انداز تداوم جنگ و همچنین خشکسالی در کشور اتخاذ اقداماتی برای تامین امنیت غذایی مردم ضرورری به نظر می رسد.

در حالی که تداوم روند خشکسالی و تغییرات شرایط اقلیمی وضعیت تولید و عرضه محصولات استراتژیک کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده بود، قیمت‌ها در بازارهای جهانی شیب افزایشی داشته باشند، وقوع جنگ در اوکراین این روند را به شکل چشمگیری تشدید کرد و قیمت‌ها را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش داد.

بر اساس آمار و ارقامی که سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در برنامه تلویزیونی صف اول ارائه کرد، عامل خشکسالی که سال قبل باعث کاهش تولید گندم در ایران شده بود، در سال جاری نیز ادامه می‌یابد و علاوه بر آن، تبعات بحران اوکراین هم، بطور مستقیم و غیر مستقیم بر بازار نهادها و کالاهای اساسی کشورمان اثرگذار خواهد بود.

کشورهای مختلف، چه مصرف کنندگان این محصولات و چه صادر کنندگان آن، راهکارهایی برای مقابله با تبعات فعلی و بلندمدت این شرایط اتخاذ کرده اند که ذخیره سازی، افزایش تولید و محدودیت مصرف عمده‌ترین محورهای آنهاست.

در ایران نیز که طبق اعلام وزیر جهاد کشاورزی، علاوه بر عوامل فوق، با مشکل قاچاق و خروج کالاهای اساسی از کشور نیز مواجه است، راهکارهایی برای مدیریت بازار و حراست از امنیت غذایی کشور تدوین شده که افزایش تولید با بکار گرفتن روش‌های حمایتی بیشتر، از مهمترین آنهاست.

ضمن اینکه برای مقابله با قاچاق و کاهش جذابیت این کالاها برای صادرکنندگان غیرقانونی نیز اقداماتی از جمله هدفمند کردن یارانه‌ها در نظر گرفته شده است.

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد که در تامین کالاهای اساسی کمبودی وجود ندارد و دولت، حفظ امنیت غذایی را وظیفه خود می‌داند.

 

منبع: مشرق
  • علی اصغر سهرابفر ارسالی در

    بنام خداوند یکتا
    انفجار از دولت بیسواد و افراطی ماست نه جنگ روسیه و اوکراین !

ارسال نظر