|
کدخبر: 226931

رابطه دامیننس بیت کوین و تتر چیست؟

اقتصاد رابطه دامیننس بیت کوین و تتر چیست؟

تحلیل روندها در بازارهای مالی یکی از ضروری‌ترین اقداماتی است که همه فعالان بازار باید در این زمینه مهارت داشته باشند. روش‌های مختلفی تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال برای این موضوع وجود دارد. هر کدام از این روش‌ها نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند. در این بین استفاده از برخی از آن‌ها نسبتا راحت‌تر است و می‌توان نتایج بسیار خوبی با دقت بالایی نیز از آن‌ها به دست آورد. شاخص دامیننس یکی از ابزارهای کاربردی برای تحلیل روندها در بازار رمز ارزها است. بیت کوین به عنوان بزرگ‌ترین ارز دیجیتال و تتر به عنوان پرکاربردترین استیبل کوین در بازار رمزارزها هستند که شاخص دامیننس آ‌ن‌ها اطلاعات ارزشمندی را در بر دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر در خصوص دامیننس بیت کوین و تتر بپردازیم.

دامیننس چیست؟

کلمه Dominance در لغت به معنی سلطه یا نسلط است. این اصطلاح در بازار رمزارزها برای هر ارز دیجیتالی قابل استفاده است. در یک تعریف ساده، دامیننس را می‌توان به معنی حجم بازار یک ارز دیجیتال نسبت به کل بازار رمزارزها اشاره کرد. به زبان ساده وقتی صحبت از دامیننس تتر می‌کنیم، منظور این است که چه میزان از نقدینگی بازار رمزارزها، در تتر وجود دارد.

این شاخص را می‌توان برای هر یک از رمز ارزها تعریف کرد؛ اما بدیهی است که اگر قصد تحلیل روندهای حاکم در بازار را داریم، باید به سراغ بررسی این شاخص در رمز ارزهایی برویم که نقدینگی زیادی در آن‌ها جریان دارد. بدون شک دامیننس بیت کوین به عنوان مهم‌ترین شاخص در این بین مطرح می‌شود؛ چرا که به طور متوسط در سال‌های اخیر بیش از ۵۰ درصد کل نقدینگی موجود در بازار در این رمز ارز وجود داشته است.

بیت-کوین

دامیننس بیت کوین چیست؟

با توجه به تعریفی که در بالا ارائه دادیم، دامیننس بیت کوین به میزان حجم بازار این ارز دیجیتال در مقایسه با کل بازار رمز ارزها گفته می‌شود. در سال‌های ابتدایی عرضه بیت کوین خبری از این تعداد زیاد رمزارزهای فعلی در بازار نبود. در نتیجه دامیننس بیت کوین تا سال ۲۰۱۶ معمولا بالاتر از ۷۰ درصد بود. به این معنی که بیش از ۷۰ درصد نقدینگی بازار در این رمز ارز سرمایه گذاری می‌شد.

بعد از سال ۲۰۱۶ کمی از سلطه بیت کوین بر بازار کاسته شد. به نوعی که در بازه زمانی کمتر از ۲ سال این ارز دیجیتال به دامیننس ۳۵ درصد نیز تنزل یافت. هر چند این اتفاق مقطعی و کوتاه مدت بود و خیلی زود بار دیگر دامیننس بیت کوین به بالای ۵۰ درصد برگشت؛ اما کاملا واضح است که دیگر خبری از سلطه بی چون و چرای این رمز ارز در بازار نیست. تحلیل‌ها در خصوص آینده دامیننس بیت کوین نیز متناقض است. عده‌ای معتقد هستند که این ارز دیجیتال در آینده نزدیک باز هم به دوران با شکوه ابتدایی خود بر می‌گردد؛ اما در مقابل گروهی از کارشناسان بر این باورند که دیگر شرایط بیت کوین مثل سابق نخواهد شد.

تتر

دامیننس تتر چیست؟

منظور از دامیننس تتر، حجم بازار این استیبل کوین در مقایسه با حجم کل بازار رمز ارزها است. همان طور که می‌دانید، تتر به عنوان اولین استیبل کوین بازار رمز ارزها شناخته می‌شود. ابتکار ابداع استیبل کوین‌ها در نوع خود انقلابی در بازار رمز ارزها به شمار می‌رود. مشکل نوسانات شدید حاکم در بازار بسیاری از افراد را از فعالیت در این بازار منع می‌کرد؛ اما ابداع استیبل کوین‌هایی مانند تتر که به پشتوانه خاصی قیمت ثابتی دارند، باعث شده است که افراد زیادی برای حضور در بازار ترغیب شوند.

دامیننس تتر از زمان عرضه تا به امروز بین ۱ تا ۵ درصد در نوسان بوده است. البته لازم به ذکر است که تتر تنها استیبل کوین بازار رمز ارزها نیست. با این وجود بیشترین میزان نقدینگی موجود در استیبل کوین‌ها مربوط به آن است.

نمودار

دامیننس بیت کوین و تتر را از کجا مشاهده کنیم؟

همان طور که احتمالا تا اینجا متوجه شده‌اید، دامیننس یک شاخص دینامیک است که به طور لحظه‌ای برای هر ارز دیجیتال تغییر می‌کند. در همین راستا برای مشاهده دامیننس ارزهای دیجیتال می‌توانید از طریق سایت‌های اینترنتی مشهوری از جمله Coinmarketcap.com و Tradingview.com استفاده کنید. برای هر ارز دیجیتال نماد اختصاصی برای دامیننس وجود دارد. به عنوان مثال دامیننس بیت کوین و تتر به ترتیب به صورت BTC.D و USDT.D به نمایش در می‌آیند. به این ترتیب می‌توانید با جستجوی نماد‌های ذکر شده در سایت‌های بالا، نمودار لحظه‌ای دامیننس آن‌ها را مشاهده کنید.

هنر تحلیل بازار با استفاده از دامیننس بیت کوین و تتر

یکی از شاخص‌های بسیار مهمی که برای تحلیل بازار باید به طور پیوسته مورد بررسی قرار دهید، دامیننس تتر و بیت کوین است. اما باید به این سؤال پاسخ دهیم که این شاخص‌ها چه کاربردی در تحلیل روند بازار دارند؟ برای پاسخ به این سؤال کافیست که یک نمودار که دامیننس بیت کوین و تتر به طور همزمان در آن مشخص باشد را بررسی کنید.

در این نمودار به یک نکته بسیار مهم پی خواهید برد. دامیننس بیت کوین و تتر دارای نسبت عکس با یکدیگر هستند. به این معنی که هر زمان دامیننس بیت کوین افزایشی است، دامیننس تتر روند کاهشی به خود می‌گیرد و بالعکس. شاید بپرسید این نکته چه استفاده‌ای برای تحلیل بازار دارد؟

اساسا دامیننس یک رمز ارز زمانی افزایش پیدا می‌کند که ورود نقدینگی به آن در مقایسه با کل بازار بیشتر باشد. طبیعی است که این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که قیمت آن رمز ارز افزایش پیدا کند. بنابراین زمانی دامیننس بیت کوین افزایش می‌یابد که قیمت این ارز دیجیتال روند افزایش به خود بگیرد.

در مقابل زمانی که بیت کوین دچار افت قیمت شود، سرمایه‌گذاران دارایی خود را از آن خارج می‌کنند و برای جلوگیری از افت قیمت اقدام به خرید تتر می‌نمایند. به این ترتیب با کاهش دامیننس بیت کوین، دامیننس تتر افزایش پیدا می‌کند. بنابراین عملا با بررسی دائمی نمودار دامیننس این دو ارز دیجیتال می‌توان به راحتی پی به روندهای حاکم در بازار برد که یک قابلیت بسیار مهم به شمار می‌رود.

کلام پایانی

در این مطلب به معرفی دو ابزار تحلیلی بسیار مهم در بازار رمزارزها پرداختیم که در عین سادگی فوق‌العاده کاربردی هستند. نکته جالب توجه این است که بسیاری از ابزارهای تحلیلی بازار نسبی هستند و معمولا استفاده از آن‌ها با خطا همراه می‌شود. این در حالی است که استفاده از رابطه بین دامیننس بیت کوین و تتر حتی در تایم فریم‌های کوتاه مدت نیز اطلاعات کاملا دقیق و صحیح در اختیار افراد قرار می‌دهد. در همین راستا توصیه می‌کنیم که استفاده از شاخص دامیننس این دو ارز دیجیتال را برای تحلیل روندهای حاکم در بازار همواره در دستور کار خود قرار دهید.

کلینیک سرمایه در تلاش است تا با ارائه جدید‌ترین متدهای آموزش تحلیل بازارهای مالی، زمینه را برای توسعه هر چه بیشتر سواد مالی فعالان بازار‌های مالی در کشور مهیا کند. شما نیز اگر عضوی از این خانواده بزرگ هستید، با کلینیک سرمایه همراه شوید تا لذت کسب سودهای توأم با آگاهی و دانش را در این بازارها تجربه کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها