|
کدخبر: 199416

باتلاق ضرر در بورس

شاید برای شما هم پیش آمده است که خیلی‌ها تشویق می‌کنند اگر در ضرر هستید صبر کنید ضرر جبران می‌شود! از باتلاق ضرر چیزی شنیده اید؟ می‌دانید اگر ۳۰ درصد در ضرر هستید چقدر باید سود کنید تا ضررتان جبران شود؟

اقتصاد باتلاق ضرر در بورس

شاید شما هم از کسانی باشید که در سال گذشته وارد بورس شدید. در آن زمان دور دور اساتید پوشالی بورس بود و سیگنال می‌دادند و از ناآشنایی سهامداران به این بازار سواستفاده می‌کردند!

وقتی بازار در ۱۹ مرداد ماه وارد یک فاز اصلاحی شد، همه سهامدارانی که دل به این اساتید بسته بودند، هنگامی که به آن‌ها مراجعه می‌کردند، تنها با یک جمله رو به رو می‌شدند: صبر کنید ضررتان جبران می‌شود!

صبر صبر صبر، و در نهایت ضرر ۸۰ درصدی در پرتفوها! هر چه سهام بیشتر اُفت می‌کرد به جای آنکه حد ضرر فعال شود بسیاری از سهامداران فقط میانگین کم می‌کردند! ناآگاه از اینکه این دست و پا زدن، آن‌ها را بیشتر در باتلاق ضرر فرو می‌برد.

بد نیست جدول زیر را ملاحظه کنید! شاید خیلی از سهامداران هنوز این جدول را ندیده اند! این جدول چه می‌گوید؟

هر چقدر این عدد ضرر بیشتر می‌شود، وضعیت اسفناک‌تر می‌شود. کسی که ۸۰ درصد در ضرر فرو رفته است باید ۴۰۰ درصد سود کند تا به نقطه سر به سر برسد!

بگذارید با یک مثال ساده توضیح دهیم: شما ۱۰۰ میلیون در بورس سرمایه گذاری کردید و الان ۵۰ درصد ضرر کرده اید و سرمایه شما به ۵۰ میلیون تومان رسیده است! خب چقدر باید سود کنید تا ۵۰ میلیون تومان شما به ۱۰۰ میلیون سرمایه ابتدایی برسد؟ ۱۰۰ درصد! شما باید ۱۰۰ درصد سود کنید تا سرمایه اولیه شما بازگردد.

راهکار چیست؟

راهکار جبران ضرر، میانگین کم کردن نیست، راهکار این است که حد ضرر را برای خود حفظ کنید. حرفه ای ها در بورس حد ضرر که فعال شد می فروشند به اخباری چون رئیس جمهور وعده داده است که بورس باز می گردد و یا یک درصد منابع صندوق توسعه ملی به بورس تزریق خواهد شد هم دلخوش نمی کنند.

حرفه ای ها یک قانون دارند: حد ضرر خورد فروش!

حد ضرر یا حد توقف زیان به معنی آن است که وقتی کاهش قیمت سهام به حد مشخص و تعیین شده‌ای رسید، باید آن را بفروشیم تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود.

در بالا ملاحظه می‌کنید که ضرر نهایت از ۲۰ درصد که گذشت دیگر قابل جبران نیست!  بسیاری هم اکنون منتظر نشسته اند که سهامی که خریده اند از ضرر‌های سنگین خارج شود و با همین انتظار بیهوده موقعیت‌های سود در سایر سهام را یکی پس از دیگری از دست می‌دهند. اگر سرمایه شما ۳۰۰ میلیون تومان بود و الان ۱۵۰ میلیون تومان است، منتظر ننشینید که با همان سهام این ۱۵۰ میلیون تومان شما به ۳۰۰ میلیون برسد! این گونه انتظار، موقعیت‌های خوب سود کردن را از شما می‌گیرد کما اینکه سهام شما شاید هرگز به آن سقف قیمت باز نگردد.

فراموش نکنید که ذهن در مقابل ضرر مقاومت می کند و وقتی در ضرر فرو می روید هزار و یک دلیل می تراشید که این ضرر جبران خواهد شد و در مقابل فروش مقاومت می کنید.

منبع: نبض بورس
  • ناشناس ارسالی در

    خوب این خبر و الان چرا میگی یک سال پیش ک جا بودی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها