|
کدخبر: 171683

افزایش قیمت عجیب برنج در بازار!

ارزیابی صورت گرفته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان دهنده آن است که قیمت برنج پاکستانی باسماتی (درجه ۱) در اسفند ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ بیش از دوبرابر شده است .

اقتصاد افزایش قیمت عجیب برنج در بازار!

همچنین با رشد ۱۱۳.۶ درصدی قیمت، این کالای اساسی و مهم توانست صدرنشینی رشد قیمت را از آن خود کند.

رشد ۴۰ تا ۱۱۳ درصدی قیمت کالاهای اساسی

ارزیابی صورت گرفته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که تمام اقلام بررسی شده در دوره زمانی مورد بررسی رشد قیمت ۴۰ تا ۱۱۳ درصد داشته اند. در این دوره زمانی ۹ قلم کالای اساسی و مهم در چهار گروه انواع «برنج»، «شکر» و «گوشت سفید» و «گوشت قرمز» مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

رکورددار رشد قیمت

«برنج باسماتی پاکستانی (درجه یک) »، «برنج تایلندی (غیر از هومالی)»، «برنج طارم اعلا»، «برنج داخلی هاشمی (درجه یک)»، «شکر سفید»، «شکر سفید ۹۰۰ گرمی»، «گوشت گوساله»، «گوشت گوسفندی‌(مخلوط)» و «گوشت مرغ تازه» ۹ محصولی هستند که در چهار گروه مختلف روند قیمتی آنها در آخرین ماه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ ارزیابی شده است.

با توجه به رصد صورت گرفته می توان گفت بالاترین رشد قیمت در مدت زمان مورد بررسی به «برنج باسماتی پاکستانی (درجه یک) » اختصاص داشته بطوریکه در دوره زمانی مورد بررسی این مدل برنج رشدی ۱۱۳.۶درصدی را تجربه کرده و قیمت آن از کیلویی ۱۱ هزار و ۵۱۸ تومان به ۲۴ هزار و ۶۰۸ تومان رسیده است.

اما کمترین رشد قیمت نیز در این دوره زمانی به «گوشت گوسفندی مخلوط» اختصاص داشته، بطوریکه در آخرین ماه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ شاهد رشد ۴۰درصدی قیمت گوشت گوسفندی مخلوط بوده ایم. گوشت گوسفندی مخلوط در آخرین ماه سال ۹۸ با قیمت هر کیلو ۸۸ هزار و ۸۰۲ تومان در بازار معامله می شد که این قیمت در مدت مشابه سال ۹۹ به ۱۲۴ هزار و ۳۱۱ تومان در هر کیلو رسید.

وضعیت بازار کالای اساسی

از سوی دیگر ارزیابی بازار کالای اساسی نشان دهنده آن است که قیمت هر کیلوگرم برنج تایلندی (غیر از هومالی) نیز از کیلویی هفت هزار و ۴۲۲ تومان در اسفند سال ۹۸ به ۱۵ هزار و ۶۷۰ تومان در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

براساس این گزارش برنج ایرانی از جمله برنج طارم و برنج هاشمی درجه یک نیز در یک سال گذشته در بازه زمانی مورد بررسی به ترتیب  ۴۶.۲ و ۴۳.۵ درصد افزایش قیمت داشته اند؛ بطوریکه در اسفند ۹۹ قیمت برنج طارم (اعلا) به کیلویی۳۴ هزار و ۲۶۱ تومان رسید و برنج هاشمی درجه یک نیز با قیمت ۳۳ هزار و ۳۶۲ تومان در بازار خرید و فروش شد.

قیمت هر کیلوگرم شکر سفید هم در دوره زمانی مورد بررسی رشد ۷۲.۱ درصدی را تجربه کرد و قیمت آن به کیلویی ۱۰ هزار و ۵۰۹ تومان رسید. رشد قیمت شکر سفید ۹۰۰ گرمی هم در این دوره برابر با ۷۴.۷ درصدی بوده است که با این شرایط می توان گفت افزایش قیمت به شکر بسته بندی شده نیز رسیده است.

از سوی دیگر قیمت هرکیلوگرم گوشت گوساله نیز در دوره زمانی مورد بررسی رشدی ۴۵.۲ درصدی را ثبت کرد و قیمت هر کیلو گوشت گوساله به کیلویی ۱۰۷ هزار و ۶۴۲ تومان رسید.

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز با ۸۷ درصد افزایش قیمت از کیلویی ۱۲ هزار و ۷۳۵ تومان دراسفند ۹۸ به کیلویی ۲۳ هزار و  ۸۱۰ تومان در اسفند ۹۹ رسید.

منبع: اقتصادنیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها