|
کدخبر: 168847

گام کوچک رو به جلوی طلا و نقره

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده آمریکا اندکی افزایش یافت. در نمودارهای روزانه هر دو فلز گرانبها روند صعودی کاملا قابل مشاهده است و به نظر می‌رسد روند صعودی قیمت‌ها ادامه دار باشد.

اقتصاد گام کوچک رو به جلوی طلا و نقره

افزایش قیمت هر چند اندک بازار فلزات گرانبها در نخستین روز معاملاتی هفته، بیانگر کمترین سطح مقاومت در برابر روند صعودی است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی ژوئن با ۰.۷۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۷۸.۴۰ دلار در هر اونس و نقره آتی می در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۰ دلار افزایش به قیمت ۲۶.۱۷۵ دلار در هر اونس معامله شد.

از جمله مهمترین اخبار اقتصادی تاثیرگذار بر روند قیمت‌های بازار فلزات گرانبها جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC است که قرار است از امروز آغاز و عصر چهارشنبه با انتشار بیانیه و نشست مطبوعاتی جروم پاول رییس فدرال رزرو به پایان برسد. این در حالی است که انتظار هیچ تغییری در سیاست‌های پولی فدرال رزرو وجود ندارد و چشم انداز تورم و هر گونه اظهارنظری در مورد سیاست‌های پولی بانک چندان دور از آنچه که اکنون اجرا می‌شود، نیست.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند. در ایالات متحده شاخص داو جونز در حالی کاهش یافت که هر دو شاخص اس‌اندپی و نزدک روز معاملاتی سبزی را پشت سر گذاشتند. همزمان با پایان معاملات، نزدک نخستین رکورد خود را از ماه فوریه تا به امروز به ثبت رساند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در حال ارزیابی جنبه سرسختانه تقویت اقتصاد جهانی پس از دوران همه گیری کرونا هستند. همزمان باید به این نکته توجه داشت که اگرچه برخی از کشورهای جهان از اوج شیوع کرونا فاصله می‌گیرند اما برخی دیگر از کشورها از جمله هند با جمعیت بیش از یک میلیارد نفری به شدت درگیر موج جدیدی از شیوع ویروس است. مساله دیگری که بر دیدگاه سرمایه‌گذاران تاثیرگذار بوده، طرح افزایش مالیاتی جو بایدن رییس جمهوری دموکرات آمریکاست.

در بازارهای کلیدی خارجی، در میان روند نزولی کوتاه مدت، شاخص دلار آمریکا اندکی افزایش یافت. قیمت نفت خام نیمکس با اندکی کاهش به ۶۱.۹۰ دلار در هر بشکه رسید و همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا در محدوده ۱.۵۷ درصدی معامله شد. برای مقایسه کافی است نگاهی به بازده اوراق دیگر کشورها داشته باشیم، در حال حاضر اوراق آلمان منفی ۰.۲۵۶ درصد و اوراق قرضه ده ساله انگلیس در حدود ۰.۷۵۳ درصد بازده دارد.

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای ژوئن از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است، نمودارهای روزانه بیانگر روند صعودی چهار هفته‌ای است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت بالاتر از ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی ۱۷۲۳.۲۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات ماه آوریل یعنی ۱۷۹۸.۴۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۶۸.۲۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۶۳.۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

روند صعودی معاملات آتی نقره می به نظر می‌رسد که از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. نمودارهای روزانه نقره هم به نوعی بیانگر یک روند صعودی چهار هفته‌ای در معاملات آتی است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایت کامل ۲۴.۶۸ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۶.۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم بر روی بالاترین سطح قیمت معاملات ماه آوریل یعنی ۲۶.۷۳ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره در پایین‌ترین سطح معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۸۹۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین سطح معاملات هفته گذشته یعنی ۲۵.۶۷ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر