|
کدخبر: 161789

نرخ سود این بازارها چقدر است؟

در هفته پایانی سال ۳ نرخ سود ثابت ماند و ۲ نرخ رکورد زندند. اوراق بدهی اولیه و نرخ مداخله بانک مرکزی در بانک‌ها رکوردشکن‌های هفته نهایی در سال ۹۹ بودند. بالاترین نرخ سود به نرخ فروش اوراق دولتی در بازار اولیه اختصاص داشت.

اقتصاد نرخ سود این بازارها چقدر است؟

بررسی نرخ سود‌ها در ۵ به اضافه یک بازار در هفته پایانی سال ۹۹ نشان از ۳ تثبیت و ۲ رکورد داشته است. مطالعات نرخ‌ها در سه هفته اخر اسفندماه نشان می‌دهد که نرخ بازار بین بانکی در هفته پایانی سال تغییری نداشته اما نرخ مداخله بانک مرکزی برای اعطای اعتبار به بانک‌ها بالاترین رکورد زمستانه خود را به ثبت رسانده است.

نرخ سود کسری بودجه دولت

دولت برای تامین کسری بودجه خود بازاری را راه اندازی کرد تا از این طریق بتواند بخشی از کسری خود را تا پایان سال جبران کند.

بانک‌ها ونهادهای سرمایه‌ای به عنوان بازیگران در این بازار اوراق پیشنهادی دولت را خریداری کرده و دولت درآمد حاصل از فروش در این بازار را در راستای تامین کسری بودجه خود هزینه می‌کند.

خصیصه‌های اوراقی که برای خریداران جذابتر است نرخ سود و تاریخ سررسید آن‌هاست. به این صورت که هر چه نرخ سود بالاتر باشد خریداران اوراق بیشتر به خرید اوراق و در نهایت تامین کسری بودجه دولت تمایل خواهند داشت.

در همین خصوص نرخ سود موزون در فروش هفتگی اوراق بدهی دولتی به ۲۰.۴۱ درصد برسد که کف نرخ سود زمستانی بوده است.

پس از آن که در یک هفته مانده به پایان سال دولت نیاز جدی‌تری را برای فروش اوراق احساس می‌کرد به یکباره نرخ سود را به بالاترین حدخود در کل برگزاری حراج رساند. این رقم معادل با ۲۲ درصدبوده ودر کل مراحل برگزاری حراج بی‌سابقه بوده است.

نرخ سود خرید و فروش اوراق دولتی در یک هفته مانده به ۱۴۰۰

روند نرخ سود در بازار ثانویه اوراق دولتی نشان می‌دهد نرخ بازدهی نقدی اوراق برای سررسید یک‌ساله به پایینتر از ۲۱ درصد تنزل پیدا کرده و از آن طرف نرخ سود سه‌ساله از مرز ۲۳ درصد عبور کرده است.

بازار ثانویه اوراق دولتی مختص خرید و فروش اوراق دولتی است که با هدف نقد شوندگی اوراق مالی ایجاد شده است.

روند آخرین هفته کاری سال ۹۹ نشان می‌دهد نرخ بازدهی یک‌ساله اوراق که در هفته دوم اسفندماه به بالاتراز ۲۱ درصد افزایش پیدا کرده بود در هفته بعد خود روندی نزولی داشته و در پایان در محدوده ۲۰.۶ درصد قرار گرفته است. رفتار این بازار در هفته سوم اسفند اکیدا نزولی بود اما این رفتار در سررسیدهای دوساله و سه‌ساله به این گونه نبود.

نرخ بازدهی دوساله در بازار ثانویه گاهی نزولی و گاهی صعودی بود. اما در نهایت این نوسان سبب شد تا نرخ سود از حد ۲۲.۲ درصد در انت‌ها تا سطح ۲۲ درصد تنزل پیداکند. و به عبارت دیگر در این اوراق نیز در هفته سوم اسفندماه شاهد اندکی کاهش بودیم.

این روند برای نرخ بازدهی سه‌ساله اوراق برخلاف اوراق دیگر روندی تقریبا صعودی داشت و هموراه بالاتر از ۲۱ درصد قرار داشت. در نهایت هم با رفتار نوسانی خود در صعود آمارها از سطح ۲۲درصد به ۲۳.۴ درصد افزایش پیداکرد.

اما در هفته نهایی سال ۹۹، این نرخ‌ها رفتاری کاهش را ثبت کردند. .

نرخ سود خرید و فروش اوراق دولتی در یک هفته مانده به ۱۴۰۰

در بازار ثانویه نرخ سود بستگی زیاد به وضعیت بورس داشت هر زمان حمایت‌ها از بورس بالا می‌رفت نرخ سود در این بازار افزایشی می‌شد و هر گاه صندوق‌ها اجازه داشتند به انتخاب خود رفتار کنند نرخ سود این بازار متوازن می‌شد. در این بازار سه سررسید نقدی وجود دارد؛ اوراق با سررسید یک سال، دو سال و سه سال. بررسی‌ها نشان می‌دهد اوراق با تاریخ سررسید ۳ساله در هفته پایانی سال ۹۹ رفتاری نزولی داشته و از سطح ۲۳.۴ درصد به ۲۲.۵ درصد تنزل پیدا کرد.

اوراق با سررسید ۲ساله نیز روندی کاهش داشته و از سطح ۲۲.۶ درصد به ۲۲.۴ درصد رسید. در این میان اما رفتار نرخ سود اوراق بازده یکساله کمی نسبت به هفته ماقبل افزایش داشته و به ۲۱.۳ درصد صعود پیدا کرد.

نرخ سود وام مسکن در دو هفته پایانی سال ۹۹

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالکان آن‌ها می‌توانند بدون ایستادن درصف از بانک مسکن وام استقراض نمایند. هر کدام از این اوراق هزینه‌ای دارد که در بازار خرید و فروش آن مشخص می‌شود. اعتبار این اوراق ۵۰۰ هزار تومان بوده که با این اعتبار مجردها می‌توانند با سقف خرید ۲۸۰ ورق نهایتا ۱۴۰ میلیون تومان وام برای خرید مسکن اخذ کنند. در صورتیکه این سقف برای متاهلین ۴۸۰ ورق و ۲۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

رفتار نرخ سود در بازار مسکن می‌تواند نمایان کننده هزینه این وام برای متقاضیان باشد. در همین خصوص در حالیکه چهارشنبه ۱۳ اسفند این متغیر در حد ۲۰.۵۲ درصد بود در هفته سوم اسفند با اندکی افزایش به ۲۰.۷ درصد رسید. در این هفته روند هزنیه وام مسکن تا روزها ثابت مانده بود که در نهایت در روز چهار شنبه این هزینه برای متقاضیان مجرد و متاهل گران شد. این سطح از گرانی در هفته بعد نیز تداوم داشته ودر نهایت بازار مسکن در سال ۹۹ در سطح ۲۰.۷ درصد بسته شد.

نرخ سود برای استقراض شبانه

در صورت برخورد جدی بانک‌ها به کسری نقدینگی، مجبور به استقراض از یکدیگر هستند. این بازار را بازار شبانه می‌گویند. در این بازار بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک‌های دچار کسری قرض می‌دهند تا نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. این دادو ستد البته با فاصله زمانی کوتاه و نرخ سود مشخصی انجام میشود.

این رقم در هفته سوم اسفند روندی نزولی داشته و ۰.۱ واحددر صد از رقم ثبت شده در ۱۵ اسفند ماه کمترشد. این رقم در محدوده ۱۹.۷۱ درصد قرار گرفت. در هفته نهایی سال ۹۹، این رقم تقریبا ثابت مانده و در سطح ۱۹.۷۲ درصد به پایان رسید.

نرخ سود بازار باز

بانک مرکزی در هر هفته به منظور کنترل نقدینگی در بانک‌ها و کنترل نرخ سود به بسط و قبض پول در بازار باز می‌پردازد.

این بانک از این طریق نرخ سود بازار بین بانکی را تنظیم می‌کند. تنظیم نرخ سود بین بانکی به منظور رسیدن به رقمی مشخص بوده که در هدفگزاری نرخ تورم نیز دخیل خواهد بود. بنابراین این بازار می‌تواند بر وضع معیشتی مردم و قدرت خریدشان اثر گذار باشد.

نگه داشتن نرخ سود در موقعیت هدف میتواند از تورم کاسته ودر غیر اینصورت بر تورم اضافه نماید. در حقیقت در انت‌ها تاثیر این بازار بر قدرت خرید مردم و وضع معیشتی آن‌هاست.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر