|
کدخبر: 161529

مالیات بر ارزش افزوده دور از عدالت است

کارشناس حوزه اقتصاد گفت: سبد مصرف خانوار پردرآمد و کم‌درآمد جامعه تقریبا یکسان است یعنی خانواده‌ای با درآمد ۲۰ میلیونی با خانواده‌ای با درآمد ۳ میلیونی در برابر این قانون یکسان هستند، به همین دلیل مالیات بر ارزش افزوده یک مالیات به دور از عدالت است.

اقتصاد مالیات بر ارزش افزوده دور از عدالت است

کارشناس حوزه اقتصاد گفت: سبد مصرف خانوار پردرآمد و کم‌درآمد جامعه تقریبا یکسان است یعنی خانواده‌ای با درآمد ۲۰ میلیونی با خانواده‌ای با درآمد ۳ میلیونی در برابر این قانون یکسان هستند، به همین دلیل مالیات بر ارزش افزوده یک مالیات به دور از عدالت است.

روح‌الله تدینی در رابطه با اخذ مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: در ابتدا قرار بود مالیات بر ارزش افزوده تنها از خانه‌های مازاد و خالی اخذ شود، اما به مرور زمان تمام اصناف مشمول پرداخت این مالیات شدند.

این کارشناس حوزه اقتصاد با اشاره به اینکه مالیات بر ارزش افزوده علاوه بر تولید بخش خدمات کشور را نیز مورد اصابت قرار داده است، تصریح کرد: در صنف اتحادیه مشاوران املاک به عنوان یک ارائه‌دهنده خدمات علاوه بر پرداخت مالیات عملکرد باید مالیات بر ارزش افزوده را نیز پرداخت کنیم که این خود از نظر مالی بار سنگینی را بر دوش ما قرار داده است. تولیدکنندگان نیز به شدت زیر بار مالی این مالیات قرار دارند.

وی ادامه داد: : اخذ مالیات بر ارزش افزوده زمینه‌ساز گرانی شده است چرا که در سایه اخذ این مالیات شاهد بالا رفتن قیمت‌ها هستیم به عبارت بهتر مالیات ۹ درصدی در فاکتور‌های مصرف‌کننده لحاظ می‌شود که این خود عاملی برای بالا رفتن قیمت‌ها و تورم شده است. نکته مهم این است که سبد مصرف خانوار پردرآمد و کم‌درآمد جامعه تقریبا یکسان است، ولی درآمد مازاد مصرف در خانوار‌های پردرآمد بسیار بیشتر است. از این رو مالیات بر ارزش افزوده یک مالیات به دور از عدالت است.

تدینی در پاسخ به این سوال که آیا اخذ مالیات بر ارزش افزوده زمینه‌ساز کاهش و یا از بین رفتن شفافیت می‌شود، گفت: بله، متاسفانه اخذ مالیات در برخی از موارد باعث کاهش شفافیت در کسب و کار می‌شود. متاسفانه بسیاری از دلالان مسکن مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌کنند. از طرف دیگر مالیات را همواره از ما می‌گیرند و می‌گویند اگر برای این خدمت ارائه شده به مصرف‌کننده مدرکی وجود دارد به سازمان امور مالیاتی بیایید و مدارک را نشان دهید تا ما پول را به شما برگردانیم پول و نقدینگی ما نیز به مدت زیادی دست اداره مالیات می‌ماند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی مازاد به حساب می‌آید که اخذ آن باعث ایجاد مشکل برای بسیاری از افراد و بخش‌های مولد اقتصاد شده است و همچنین وقت زیادی را از مالیات دهندگان می‌گیرد. مالیات بر ارزش افزوده شفافیتی در زنجیره تولید ایجاد نکرده است و بیشتر زنجیره تولید را به غیرشفاف شدن کشانده است؛ بنابراین لازم است در این مالیات که تنها فقط برای ۵ سال باید اجرا می‌شد، ولی ۱۳ سال به طول انجادمیده است، بازنگری جدی شود.

 

منبع: میزان
  • ناشناس ارسالی در

    هر مالیاتی در مسکن باعث گران شدن مسکن می شود . چون مالیات را به عهذه خریدار میگذا رند .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها