|
کدخبر: 157839

دلار گرفتار شد!

دلار در برابر نزول به زیر مرز ۲۵هزار تومانی مقاومت می‌کند. با این حال‌ این ارز توان عبور از سطح ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را نیز از خود نشان نداده است. در واقع در روزهای اخیر، بازار دلار بین دامنه ۲۵ هزار تا ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی گرفتار شده است.

اقتصاد دلار گرفتار شد!

روز چهارشنبه، اسکناس آمریکایی یک‌بار دیگر در همین دامنه حرکت کرد، ولی این‌بار نوبت قدرت نمایی افزایشی‌های بازار بود. در پنجمین روز هفته،‌ دلار ۲۵۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. این افزایش در حالی رقم خورد که روز سه‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۴۰۰ تومان افت قیمت را به ثبت رسانده بود. با رشد قیمت دلار در روز گذشته، سکه امامی نیز از موج کاهشی خارج شد و توانست با ۵۰ هزار تومان رشد به بهای ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان برسد. سکه در شرایطی توانست دچار صعود قیمت شود که روند بهای طلا در بازارهای جهانی کاهشی بود. به این ترتیب،‌ می‌توان گفت سکه در روز پنجم هفته با کمک افزایش بهای دلار سیر صعودی گرفت. با وجود افزایش قیمت سکه،‌ ماندن این فلز گرانبها زیر مرز ۱۱ میلیون تومانی،‌ انتظارات کاهشی را فعال نگه داشته است.

  خستگی در بازار ارز

به گفته بازیگران باتجربه بازار، هرقدر دلار بیشتر در حبس بازه ۲۵‌‌هزار تا ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی باقی بماند، سفته‌بازان از آینده بازار ناامید خواهند شد و به‌تدریج در موقعیت خروج از بازار قرار خواهند گرفت. دلار در تاریخ ششم اسفندماه وارد کانال ۲۵ هزار تومانی شد و پس از آن نتوانست به کانال ۲۴ هزار تومانی بازگردد. با این حال‌ پس از ششم اسفند، اسکناس آمریکایی قیمت بالای ۲۵ هزار و ۵۲۰ تومان را تجربه نکرده و همواره گرفتار نوسانات رفت و برگشتی در دامنه‌ای محدود بوده است.

در همین بازه زمانی نرخ حواله درهم نیز بیشتر در حوالی خط ۷ هزار تومانی حرکت کرده است. درهم در صورتی‌که به بالای خط ۷ هزار تومانی برود، معامله‌گران ارزی در بازار داخلی خریدار خواهند شد. برگشت درهم به زیر مرز ۷ هزار تومانی موجب می‌شود که میزان فروش‌ها در بازار داخلی ارز بیشتر شود. روز چهارشنبه حواله درهم بالای خط ۷‌هزار تومان نوسان می‌کرد و همین عامل زمینه‌ساز رشد قیمت دلار شده بود.  در حالی‌که دلار در روزهای گذشته با توجه به خبرهای مربوط به آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، اخیرا افزایش‌های محتاطانه‌ای را در پیش گرفته است؛ عامل این افزایش نیز خبرهایی بود که احتمال از دست رفتن برجام و تشدید تنش‌ها با آمریکا را برجسته می‌کرد. مهم‌ترین خبری که در حال‌حاضر معامله‌گران سکه و ارز به آن توجه دارند، بحث صدور قطعنامه علیه ایران و واکنش‌های بعدی است. شبکه «العربیه» با انتشار بخش‌هایی از پیش‌نویس قطعنامه سه کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام، نوشت آنها از ایران خواستند که با آژانس اتمی شفاف باشد و اقدامات ناقض برجام را به عقب برگرداند.

  فشار به قیمت سکه

سکه در روزهای اخیر تحت‌فشار ریزش طلای جهانی قرار گرفته است. طلا در بازارهای جهانی نه‌تنها توان عبور از سطح هزار و ۷۵۰ دلاری را از خود نشان نداده که در مقاطعی به سوی سطح حمایتی هزار و ۷۰۰ دلاری حرکت کرده است. به گفته تحلیلگران فنی بازار سکه تا زمانی که طلا زیر سطح هزار و ۷۵۰ دلار باشد، سکه‌بازان تمایل زیادی نخواهند داشت که بی‌گدار به آب بزنند و در موقعیت خرید قرار بگیرند. در شرایطی که بازار طلا نزولی باشد، امید سکه‌بازان به بازار دلار معطوف خواهد شد. تحت‌تاثیر همین افزایش قیمت دلار بود که سکه امامی در روز چهارشنبه صعودی شد.

54545

 

این مطلب برایم مفید است

 بلی

3 نفر این پست را پسندیده اند
 
 
منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر