|
کدخبر: 133835

افت چشمگیر فروش لوازم خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید: فروش کالای لوازم خانگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افت کرده است. علت کاهش فروش کالاهای لوازم خانگی نیز افزایش و عدم ثبات قیمت‌ کالاهاست.

اقتصاد افت چشمگیر فروش لوازم خانگی

مردم انتظار دارند با کاهش قیمت دلار قیمت سایر کالاهای مصرفی از جمله لوازم خانگی ارزان شود اما واقعا چرا با کاهش قیمت دلار قیمت کالاهای لوازم خانگی ارزان نمی‌شود؟ رئیس اتحادیه لوازم خانگی معتقد است که «با کاهش قیمت دلار یک تولیدکننده نمی‌تواند در عرض ۲۴ ساعت معجزه شق‌القمر کند و قیمت تمام کالاها از جمله لوازم خانگی را کاهش دهد. از سوی دیگر با گرانی قیمت کالاها فروش لوازم خانگی هم نصف شده است.»

هر چند که برخی از تولیدکنندگان درباره تاثیر کاهش قیمت دلار بر قیمت لوازم خانگی اعلام می‌کنند که با ارزان شدن قیمت دلار قیمت کالاهای لوازم خانگی به سرعت ارزان نمی‌شود. در همین رابطه تیر ماه سال گذشته علیرضا موسوی مجد، رئیس انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران به تجارت‌نیوز گفته بود «صنعتگران و تولیدکنندگان لوازم خانگی برای تامین قطعه از ارز آزاد استفاده نمی‌کنند اما قیمت ارز نیمایی نیز مدام در حال افزایش است و این افزایش نوسان‌ها تاثیری در کاهش قیمت کالاها ندارد.»

قیمت سه قلم لوازم خانگی ایرانی ۸۰ میلیون!

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی؛ وضعیت بازار لوازم خانگی راکد است. قطعا اگر قیمت کالاها ارزان شود، مردم هم راحت‌تر کالا می‌خرند. طبق آمارها فروش کالای لوازم خانگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افت کرده است. علت کاهش فروش کالاهای لوازم خانگی نیز افزایش و عدم ثبات قیمت‌ کالاهاست.

حال با توجه به نصف شدن قدرت خرید مردم و کاهش فروش کالاها توسط فروشندگان لوازم خانگی آیا بهتر نیست طرح فروش اقساطی لوازم خانگی توسط دستگاه‌ها اجرا شود؟ اکبر پازوکی در این رابطه به تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهد: قیمت سه قلم لوازم خانگی ایرانی یعنی یک یخچال سای بای ساید، لباس‌شویی و ظرف‌شویی حدود ۸۰ میلیون تومان است، فروشندگان لوازم خانگی آنقدر سرمایه ندارند که بخواهند کالاها را اقساطی به مردم بفروشند. با توجه به سود بانکی ۱۰ درصدی بانک‌ها فروشنده این کالاها را با چه سودی بفروشد که هم خریدار و هم صاحب کالا ضرر نکند؟

فروش اقساطی لوازم خانگی جدی است؟

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید: این روزها فروشندگان لوازم خانگی با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند. ما چندان سرمایه زیادی نداریم که بخواهیم کالاها را اقساطی در اختیار مردم قرار دهیم. فروشندگان امروز کالاها را نقد می‌خرند و نقدی نیز به مردم می‌فروشند.

پازوکی تصریح می‌کند: برخی شرکت‌های تولیدی هستند که کالاها را لیزینگی به بیمه شدگان تامین اجتماعی و بازنشتگان کشوری و لشکری می‌فروشند. به این شکل که تولیدکنندگان متقاضیان را به بانک‌ها معرفی می‌کنند بانک نیز اعتبار می‌دهد و اقساط نیز به بانک‌ طرف قرارداد پرداخت می‌شود.

باید گفت با بالا رفتن قیمت دلار رکود در بخش لوازم خانگی و کالاهای مصرفی عمیق‌تر می‌شود. آنچه به نظر می‌رسد تشکل‌های تولیدی و توزیعی باید تمهیدات و برنامه جدی برای افزایش قدرت خرید مردم در نظر بگیرند. در غیر اینصورت سناریو دپو کالاهای لوازم خانگی در انبار کارخانه‌ها مجدد اجرا خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر