|
کدخبر: 128182

افزایش ۵۰ درصدی قیمت ماکارونی

سوپرمارکت‌های مناطق مختلف تهران اغلب با برندهای معروف ماکارونی همکاری می‌کنند. با این حال، در میان معروف‌ها هم رقابت وجود دارد و وقتی پای رقابت در میان باشد، قطعا مهم‌ترین فاکتور انتخاب، نرخ خواهد بود.

در بازار ماکارونی برند حرف اول را می‌زند. باید معروف باشی تا محصولات را بخرند. سال‌ها تبلیغات گسترده شرکت‌های تولیدکننده ماکارونی باعث شده قفسه ماکارونی سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای را فقط چند نام معروف پر کنند و یک محصول گمنام، اگر بهترین کیفیت را هم داشته باشد، بعید است در میان غول‌های این صنعت بتواند قد علم کند، مگر اینکه همان راهی را برود که آنها سال‌ها پیش رفته اند؛ یعنی تبلیغات گسترده و پرهزینه.

سوپرمارکت‌های مناطق مختلف تهران اغلب با برندهای معروف ماکارونی همکاری می‌کنند. با این حال، در میان معروف‌ها هم رقابت وجود دارد و وقتی پای رقابت در میان باشد، قطعا مهم‌ترین فاکتور انتخاب، نرخ خواهد بود.

افزایش ۵۰درصدی نرخ ماکارونی

خردادماه امسال بود که رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های ماکارونی از افزایش ۵۰درصدی قیمت‌ها خبر داد. از همان زمان، یعنی از هفته دوم خرداد، قیمت‌ های جدید اعمال شد و نرخ بسته‌های ۷۰۰گرمی ماکارونی از ۵هزار و ۲۰۰تومان به ۷هزار و ۸۰۰تومان افزایش یافت. دلیل این تغییر نرخ نیز افزایش نرخ هزار تومانی گندم دروم (گندم مخصوص تولید ماکارونی) اعلام شد. البته نرخ اعلام‌شده برای ماکارونی رشته‌ای است، درحالی‌که انواع بسیار متفاوتی از ماکارونی رشته‌ای و شکلی در سوپرمارکت‌ها دیده می‌شود. در ماکارونی‌های رشته‌ای ضخامت رشته می‌تواند ۱.۲، ۱.۵و ۱.۷باشد و وزن بسته هم ۵۰۰گرمی و ۷۰۰گرمی. گاهی هم بسته‌بندی‌های یک کیلویی در میان تولیدات دیده می‌شود، اما وزن متعارف همان ۵۰۰یا ۷۰۰گرم است. نرخ روی بسته‌بندی‌های دارای ویژگی‌های مشابه در برندهای مختلف ماکارونی تفاوت قابل‌توجهی ندارد و چیزی در حدود ۱۰۰تا۲۰۰تومان است، اما نگاهی دقیق به نرخ محصولات برندهای مختلف نشان می‌دهد که «تک» نرخ محصولات خود را اندکی بیشتر از آنچه از سوی انجمن صنفی اعلام شد، افزایش داده است. روی بسته‌های ۷۰۰گرمی این برند، نرخ مصرف‌کننده، ۷هزار و ۹۵۰تومان درج شده که ۱۵۰تومان بیشتر از نرخ اعلام شده است. ماکارونی‌های ضخیم (۲.۸میلی‌متری) تک هم ۷هزار و ۹۹۰قیمت خورده‌اند.

 بسته‌های ۵۰۰گرمی آن هم ۱۰۰تومان از دیگر برندها گران‌تر است و با نرخ ۵هزار و ۸۵۰تومان به فروش می‌رسد. «تک» روی انواع ماکارونی شکلی این برند هم قیمتی بالاتر از دیگر برندها گذاشته و بسته‌های نیم‌کیلویی این محصولات را با نرخ ۶هزار و ۵۰۰تومان برای مصرف‌کننده در سوپرمارکت‌ها توزیع می‌کند، درحالی‌که بسته‌های مشابه این محصول در برند «زر» با نرخ ۶هزار و ۴۰۰تا ۶هزار و ۴۵۰تومان عرضه می‌شود. بسته‌های ۷۰۰گرمی ماکارونی رشته‌ای برند «زر» هم با همان نرخ اعلام‌شده، یعنی ۷هزار و ۸۰۰تومان، عرضه می‌شود و بسته‌های ۵۰۰گرمی آن هم ۵هزار و ۷۵۰تومان فروخته می‌شود، یعنی ۱۰۰تومان ارزان‌تر از «تک». برای بسته‌های به نسبت کمیاب یک کیلویی ماکارونی رشته‌ای «زر» هم نرخ ۱۱هزار و ۱۵۰تومان تعیین شده است و البته انواع طعم‌دار و رنگی و غنی شده ماکارونی در همه برندها نرخ بالاتری نسبت به انواع ساده دارند. مثلا برای یک بسته ماکارونی رشته‌ای طعم‌دار ۵۰۰گرمی برند «تک» نرخ ۸هزار و ۹۰۰تومان تعیین شده و دیگر برندها هم به همین نسبت انواع ماکارونی ویژه خود را گران‌تر از انواع ساده قیمت‌گذاری می‌کنند.

ماکارونی مخصوص سوپ هم در انواع رشته‌ای و آشیانه‌ای به فروش می‌رسد که نوع آشیانه‌ای گران‌تر است. نوع فیدلی یا همان رشته‌ای این محصول با نرخ ۶هزار و ۴۰۰و نوع آشیانه‌ای ۱۲هزار تومان نرخ دارند. نرخ لازانیای شرکت «تک» هم مثل دیگر محصولاتش بیشتر از برندهای دیگر است. لازانیای ۳۰۰گرمی تک با نرخ ۱۱هزار و ۹۰۰تومان به فروش می‌رسد درحالی‌که همین وزن لازانیا از شرکت «زر» ۱۰هزار و ۸۰۰تومان نرخ دارد. نرخ انواع لازانیاهای سریع‌پخت، یا پیش‌آماده بیشتر است و به‌طور مثال لازانیای سریع پخت تک در وزن ۴۵۰گرم، با نرخ ۱۸هزار و ۹۰۰تومان و لازانیای ۵۰۰گرمی «مانا» با نرخ ۱۸هزار و ۵۰۰تومان عرضه می‌شود.

هنوز نرخ یک کیلو از این محصول، در بالاترین حد، ۱۶هزار تومان است، درحالی‌که یک بسته ۵۰۰گرمی ماکارونی در یک وعده غذایی یک خانواده چهارنفره را سیر می‌کند. در مقابل، میانگین نرخ برنج در بازار در محدوده ۳۰هزار تومان است و ارزان‌ترین برنج ایرانی کمتر از کیلویی ۲۴هزار تومان نرخ ندارد و برنج هندی و پاکستانی هم که تا ۶‌ماه پیش ۸هزار تومان نرخ داشتند، اکنون به کیلویی بیش از ۲۰هزار تومان رسیده‌اند. مواد پروتئینی و سبزی‌هایی که باید برای تهیه یک وعده غذا به برنج یا ماکارونی افزوده شود تقریبا یکسان است و یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد که هزینه تهیه غذا با ماکارونی به‌مراتب کمتر از برنج است. در گزارشی که مرکز آمار ایران درباره متوسط نرخ کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور در شهریور‌ماه امسال منتشر کرده، بیشترین افزایش نرخ در گروه غذایی نان و غلات در شهریور امسال مربوط به برنج درجه یک خارجی و شیرینی خشک بوده که ۴.۱درصد رشد داشته است. متوسط نرخ ماکارونی در این بازه زمانی ۲.۶درصد افزایش نشان می‌دهد.

ظرفیت تولید

ظرفیت تولید ماکارونی در کشور نزدیک بین ۸۰۰هزار تا یک میلیون تن در سال و مصرف سرانه آن نزدیک به ۶کیلوگرم است. گفته می‌شود سرانه مصرف در کشورهای اروپایی ۲برابر این میزان است و حتی در کشور همسایه خودمان ترکیه هر فرد در طول سال ۱۴کیلوگرم ماکارونی مصرف می‌کند. در ایران نیز ظرفیت افزایش تولید و مصرف تا بیش از ۲برابر میزان کنونی وجود دارد. با توجه به میزان به نسبت زیاد تولید گندم مناسب برای تولید ماکارونی، یعنی گندم دروم، ایران از لحاظ تولید نیز یکی از کشورهای پرظرفیت در دنیا و به‌ویژه در منطقه محسوب می‌شود. ترکیه تنها کشور منطقه است که از لحاظ تولید ماکارونی ظرفیت‌های قابل‌ملاحظه‌ای دارد و رقیب قدرتمندی برای ایران شناخته می‌شود. با توجه به سهم اندک آسیا از تولید جهانی و از طرفی مصرف فراوان این ماده غذایی در منطقه، ظرفیت مناسبی در بازار آن وجود دارد که درصورت رفع مشکلات صادرات، می‌تواند منبع ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور باشد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    ظاهرا مملکت از هم پاشیده

ارسال نظر