|
کدخبر: 113408

بورس در هفته دوم مرداد چه روندی خواهد داشت؟

کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بازار وارد اصلاح سنگین نشده است و این روند حداقل تا دو هفته آینده ادامه دارد؛ به احتمال زیاد دوشنبه و یا سه‌شنبه بازار مثبت خواهد شد.

اقتصاد بورس در هفته دوم مرداد چه روندی خواهد داشت؟

درجا زدن و نوسانات شاخص کل بازار بورس در طول دو هفته اخیر برخی از سهامداران خرد را نگران کرده که اصلاح سنگین بازار شروع شده است و در هفته‌های آینده ممکن است ریزش بیشتری داشته باشد و شاخص به ۱میلیون ۸۰۰هزار واحد برسد.

ریزش سنگین زمانی رخ می‌دهد که به یکباره حجم قابل توجهی از نقدینگی از بازار بورس خارج شود اما در هفته‌های اخیر که شاخص در حال درجا زدن است، داده‌های آماری نشان می‌دهد که میزان ورود نقدینگی از خروج آن بیشتر است در نتیجه نمی‌توان گفت که بازار در حال اصلاح سنگین است.

تاکنون دلایل مختلفی از سوی کارشناسان در رابطه با  نوسانات شاخص در مرز دو میلیون واحد مطرح شده است که بیشتر آن‌ها بر روی عدد روند هم نظر هستند. اما آنچه که برخی از فعالان بازار با آن موافق هستند صعود شاخص بعد از عبور از مرز دو میلیون واحد تا حدود ۲میلیون ۴۰۰هزار واحد است.

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید روند درجا زدن و نوسانات شاخص حداقل تا دو هفته آینده ادامه دارد اما بعد از عبور از دو میلیون واحد یک توقف در ۲میلیون ۲۰۰هزار واحد و یک اصلاح هم در ۲میلیون ۴۰۰ هزار واحد خواهد داشت.

درجا زدن ۲هفته ای بازار بورس

قاسم صادقی کارشناس بازار سرمایه در مورد وضعیت  کنونی بازار سهام، گفت: بازار تقریبا دو هفته‌ای است که در حال درجا زدن و نوسان می‌باشد اما ما اصلاح عمیقی در آن مشاهده نکردیم. شاخص دو روز به عقب و دو روز به جلو و در نهایت با حرکت‌های درجا به پیش می‌رود و این خود اصلاح زمانی محسوب می‌شود و این اصلاح زمانی می‌تواند موج صعودی بعد را بسازد و سهام به طور کامل دست به دست شود و جای سهامداران عوض شود.

وی اضافه کرد: الان شاخص ۱میلیون ۹۰۰هزار واحد است و انتظار داریم که این درجا زدن و اصلاح کوچک و فوری تا یک میلیون ۸۰۰ هزار واحد ادامه پیدا کند ممکن است الان یک مقدار بالاتر برود اما بار دیگر ریزش دارد، به هر حال حمایت در ۱میلیون و ۸۰۰ هزار واحد وجود دارد و بین ۱ میلیون ۸۰۰ تا دو میلیون واحد ناحیه‌ای هست که باید اخبار خوبی برسد تا شاخص از دو میلیون واحد عبور کند و این اتفاق هم خواهد افتاد یعنی حداقل تا دو هفته آینده این اتفاق می‌افتد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در چند روز آینده درجا زدن در شاخص کل را خواهیم داشت، افزود: این چند روز بازار همین داستان در جا زدن را خواهد داشت و می‌تواند حمایت بشود تا نزدیک دو میلیون واحد بالا برود و باز یک مقداری درجا بزند تا اینکه قدرت لازم را برای عبور از مرز دو میلیون واحد را پیدا کند و زمانی که از ۲ میلیون واحد عبور کردیم تارگت یا هدف بعدی  که براساس سیستم معاملات گن و تحلیل زمانی گن و  همچنین تحلیل زمانی فیبوناچی ۲ میلیون ۲۰۰ هزار واحد است و زمانی که به این عدد رسید شاهد  یک مقدار اصلاح زمانی خواهیم بود. تارگت بعدی ۲میلیون ۴۵۰ هزار واحد است که به عقیده بنده انتظار می‌رود اصلاحات بیشتری در این عدد صورت گیرد، این سناریوی که الان مطرح کردم با تحلیل‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

صادقی در پاسخ به این سوال که آیا در دو هفته اخیر با توجه به ریزش بازار خروج نقدینگی از این بازار داشتیم یا نه؟ گفت: خیر، به طور کلی ما خروجی پول حقیقی زیادی در بازار نداشتیم یعنی اگر خروج پولی اتفاق افتاد یک یا دو روز بعد از آن شاهد ورود نقدینگی به بازار بودیم و بر همین اساس عنوان کردم که به احتمال زیاد اگر اتفاق خاص سیاسی و اجتماعی نیفتد قرار نیست شاخص از یک میلیون ۸۰۰ هزار واحد پایین‌تر بیایید.

وی دلیل دیگر خود را مبنی بر اینکه بازار در اصلاح سنگین نیست را اینگونه، بیان کرد: در حوزه تجارت جهانی واردات فولاد در چین افزایش پیدا کرده و همچنین تقاضای سنگ آهن و مس هم افزایش داشته و با توجه به اینکه در این چند روز ما در گروه فلزات اساسی اصلاح دیدیم اما شاخص‌های قیمتی جهانی و همچنین اخبار جهانی به ما می‌گوید هنوز جای رشد برای این گروه وجود دارد، علاوه بر این گروه،  در چند روز گذشته با افزایش قیمت اوره روبه رو بودیم و به نظر می‌رسد در این هفته همین عامل باعث شود شرکت‌های که این محصول را به فروش می‌رسانند و صادرات دارند منفعت بیشتری داشته باشند.

این فعال بازار سرمایه، ادامه داد: موارد دیگر ماتند افزایش نرخ تایر و غیره به ما نشان می‌دهد که در نهایت اصلاح عمیق الان اتفاق نخواهد افتاد و به آینده موکول خواهد شد و در نهایت خبر بورس مسکن که تا شش ماه آینده قرار است داخل بازار شود باعث می‌گردد امیدها افزایش پیدا کند و در کل صعودی بودن شاخص بورس و انجام نشدن اصلاح عمیق در این بازه زمانی را نوید می‌دهد اما در نهایت اصلاح عمیق خواهیم داشت.

به گفته صادقی در حال حاضر اصلاح عمیق نخواهیم داشت و زمانی که خروج پول‌ از بازار سرمایه  را که مشاهده کردیم می‌توان گفت که اصلاح عمیق در حال رخ دادن است.

وی در مورد وضعیت بازار در هفته آینده، گفت: فکر می‌کنم که دوشنبه و سه‌شنبه احتمالا بازار مثبتی داشته باشیم شاید یکشنبه هم این اتفاق بیفتد اما با احتیاط عنوان می‌کنم دوشنبه و سه‌شنبه بازار خوبی خواهیم داشت.

منبع: بازار

ارسال نظر