|
کدخبر: 103634

آیا قیمت بلیت کنسرت‌ ها افزایش خواهد یافت؟

ستاد ملی مقابله با کرونا با بازگشایی آموزشگاه‌ها و سالن‌های هنری (برای فعالیت‌های نمایشی و موسیقی) از اول تیر موافقت کرد. در پی از سرگیری فعالیت‌های فرهنگی و هنری، سالن‌ها و آموزشگاه‌ها موظف به رعایت پذیرش ۵۰ درصد از ظرفیت سالن خود، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی و استفاده هنرجویان از دستکش و ماسک هستند. سینماها، سالن‌های هنری و آموزشگاه‌هایی که رعایت دستورالعمل‌ها را نداشته باشند، نسبت به تعطیلی آنها اقدام خواهد شد.

اقتصاد آیا قیمت بلیت کنسرت‌ ها افزایش خواهد یافت؟

در پی این تصمیم و بازگشایی سالن‌ها و آموزشگاه‌های موسیقی، گفت‌وگویی با مدیرکل دفتر موسیقی درباره برنامه‌های آینده با توجه به شرایط حاضر و دستورالعمل‌های صادر شده صورت گرفته است.

محمد اللهیاری در ابتدا درباره‌ی تدابیری که برای رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده است، گفت: در دو جلسه‌ای که در ۴۵ روز گذشته با سالن‌های برگزاری و شرکت‌های برگزارکننده اجراهای صحنه‌ای یا کنسرت داشتیم، پیش‌بینی کردیم که احتمالا بتوانیم تا ۵۰ درصد از ظرفیت سالن‌ها را استفاده کنیم و برای ۵۰ درصد از سالن بلیط فروشی صورت بگیرد؛ بنابراین قرار شد اگر یک خانواده دو نفره یا چهار نفره، بلیط خریداری کنند و کنار هم بنشینند، دو صندلی از سمت راست و دو صندلی از سمت چپ خالی خواهد ماند تا فاصله اجتماعی حفظ شود و تراکم جمعیت اتفاق نیفتد.

او همچنین درباره ضدعفونی کردن سالن‌ها بیان کرد: درباره این امر با سالن‌ها گفت‌وگو و قرار شد در بلیط‎ها درج شود که مردم موظف به استفاده از ماسک هستند. همچنین سالن‌ها موظف شدند در روز برگزاری کنسرت سالن را به صورت کامل قبل از ورود حضار به سالن، ضدعفونی کرده باشند. پیشتر ۱۵ مورد را به عنوان دستورالعمل‌های بهداشتی پیش‌بینی کردیم که نسبتا دستورالعمل جامعی شد و از طریق وزارت خانه برای ستاد ملی کرونا ارسال شد که به زودی به اداره کل ارشاد استان‌ها ابلاغ خواهیم کرد تا سالن‌ها در سراسر کشور از این دستورالعمل‌ها تبعیت کند.

رئیس دفتر موسیقی ادامه داد: همچنین قرار شده است که فاصله زمانی برگزاری کنسرت‌ها در یک روز، دو ساعت باشد تا اگر قرار باشد در یک شب در یک سالن دو اجرا برگزار شود، جمعیت اجرای اول بدون عجله خارج شوند و تماشاچیان اجرای دوم با آرامش و بدون ازدحام وارد سالن شوند.

همچنین پیش از ورودی سالن‌ها کارشناس بهداشت و پزشک اورژانس مستقر هستند و فرآیند تب‌سنجی و میزان سنجش اکسیژن خون افراد صورت می‌گیرد. اگر سالن‌ها بتوانند از پس هزینه‌ها بربیایند، موضوع استفاده از دوربین‌های حرارتی نیز می‌تواند مد نظر قرار بگیرد. گروه باید ساند چک خود را دو ساعت پیش از آغاز اجرا تمام کرده باشد و اعضای گروه باید هنگام تمرین نیز از ماسک استفاده کنند.

آیا قیمت بلیت کنسرت‌ها افزایش خواهد یافت؟ اللهیاری پاسخ داد: در جلسه‌ای که دفتر موسیقی با مدیران سالن‌ها داشت، به این نکته که با پذیرش ۵۰ درصد از تماشاچی‌ها، درآمد سالن‌ها و برگزارکنندگان کنسرت و هنرمندان کاهش خواهد یافت، توجه کردیم. توافق شد که سالن‌ها برای اجاره بهای خود نسبت به سال گذشته تا ۵۰ درصد تخفیف قائل شوند و هیچ‌گونه افزایش قیمت بلیط نداشته باشیم تا مردم تا در شرایطی که هم بیماری کرونا هست و هم در مضیقه اقتصادی هستند، برای حضور در کنسرت انگیزه داشته باشند.

او درباره اجراهای آنلاین اظهار کرد: برخی از اجراهای آنلاین به صورت خودجوش از سوی هنرمندان پاپ برای اینکه در کنار مردم باشند و مردم را شاد کنند، انجام شد و برخی نیز از طرف شهرداری و بنیاد رودکی برگزار شد؛ البته تلقی برخی از دوستان این بود که اجراهای آنلاین تا زمانی که کرونا هست ادامه داشته باشد و بعد از آن به اجراهای زنده و حضوری بازگردیم. به هر حال اکنون که قرار بر از سرگیری اجراهای زنده است، مسیر مسدود نیست و اجرای زنده یا آنلاین به میل و رغبت هنرمند بستگی دارد. برنامه‌ریزی صورت گرفته برای اجراهای زنده برای تا قبل از محرم و صفر است و پس از آن برای چهار ماه باقی مانده از سال، اجراها و برنامه‌ها با توجه به شرایط بیماری در کشور و تصویبات و مصوبات ستاد کرونا خواهد بود.

رئیس دفتر موسیقی در پایان این گفت‌وگو درباره پیش‌بینی‌اش از وضعیت‌ اجراهای موسیقی در ماه‌های آتی، تاکید کرد: «باید دید که در پاییز و زمستان وضعیت کشور در چه شرایطی است و ستاد کرونا چه تصمیمی را وضع می‌کند. در چند ماه گذشته سلامتی مردم برای هنرمندان عزیز در اولویت بود باوجود اینکه خودشان در مضیقه مالی بودند.»

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر