|
کدخبر: 265387

تخم مرغ نصف قیمت تولید به فروش می رسد

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: فرستادن مرغ‌های مادر تخم‌گذار به کشتارگاه‌ها آغاز شده و وضعیت تولیدکنندگان تخم‌مرغ بسیار نگران کننده است.

حمید کاشانی با اشاره بلاتکلیفی صادرات تخم‌مرغ به افغانستان، گفت: بنا بر این بود که عوارض گمرک تخم‌مرغ خوراکی ظرف ۳۵ روز گذشته از سوی وزارت کشاورزی و صمت به گمرکات اعلام شود اما هنوز ابلاغیه‌ای به‌دست گمرک از سوی دفتر معاونت اول رئیس‌جمهوری نرسیده است و این احتمال وجود دارد محموله‌هایی که در مرز افغانستان هستند فاسد شوند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه حذف عوارض صادراتی باهدف خروج تخم‌مرغ مازاد از کشور وضع شده است، افزود: اگر روند صادرات تخم‌مرغ تسهیل نشود زیان‌های جدی متوجه مرغداران می‌شود به نظر می‌رسد تولیدکنندگان تخم‌مرغ رها شدند و باید امیدوارم باشیم شرایط تا ۲ ماه آینده بهبود پیدا کند.

وی با بیان اینکه تخم‌مرغ ۵۰ درصد زیر نرخ واقعی به‌فروش می‌رسد، گفت: مرغداران مانده طلب‌های نهاده‌ها از تاریخ ۲۱ اردیبهشت را دریافت نکرده‌اند و هنوز تکلیف طلب نهاده مرغداران از شرکت‌های وابسته به دولت مشخص نشده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن اذعان کرد: فرماندهی واحدی در بخش مدیریت کشور وجود ندارد از این‌رو بودجه در اختیار وزارت کشاورزی قرار داده نمی‌شود که بتواند در این زمینه تصمیم‌گیری و اجرا کند.

کاشانی با بیان اینکه تخم‌مرغ مازاد تولیدکنندگان از سوی شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می‌شود اما دولت در قبال خرید پولی به مرغداران پرداخت نکرده است، گفت: خرید حمایتی به خریدی اطلاق می‌شود که دولت محصول و کالا را با نرخ مصوب از تولیدکنندگان خریداری و در قبال آن پول‌اش را در یک بازه زمانی مشخص پرداخت کند اما هنوز دولت پولی به مرغداران تحویل نداده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد مرغداران مرغ‌های مادر را به کشتارگاه‌های بفرستند؟ گفت: فرستادن مرغ‌های مادر تخم‌گذار به کشتارگاه‌ها آغاز شده و وضعیت تولیدکنندگان تخم‌مرغ بسیار نگران‌کننده است.

کاشانی در ادامه تاکید کرد: گرم شدن هوا میزان تقاضا برای مصرف تخم‌مرغ را تقلیل می‌دهد اما به نظر می‌رسد یک عامل ایجاد‌کننده شرایط فعلی نباشد و عوامل دیگری چون تعلل در تصمیم‌گیری و بی‌توجهی به نظرات کارشناسان در ایجاد این روزهای صنعت تولید تخم‌مرغ دخیل باشد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن میزان تولید روزانه تخم‌مرغ را حدود ۳ هزار تن دانست و افزود: این حجم از تولید در زمستان مصرف می‌شود و نمی‌توان تولید را ۶ ماه نخست سال باوجود کاهش مصرف تقلیل داد از این‌رو باید با خرید حمایتی با هدف ذخیره‌سازی و صادرات خلع کاهش مصرف داخلی را پوشش داد.

بنا به اظهارات وی؛ روزانه ۲ هزار تن تخم‌مرغ در کشور مصرف می‌شود که حدود ۵۰۰ تن آن مازاد نیاز است.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر