|
کدخبر: 177708

این بانک‌ ها به شما طلا قرض می‌دهند

حبیب الهی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۱ به این طرف مشکلات بسیاری برای صادرکنندگان طلا کشور و اصفهان پیش آمد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا اصفهان با بیان اینکه با توجه به قوانین متعارض تعداد صادرکنندگان طلا از ۲۰ نفر به ۲ نفر رسیده اند، گفت: امروز تولیدکنندگان طلای اصفهان در فضایی کار می کنند که استاندارد نیست، اگرچه بعضا تولیدات طلای اصفهان از لحاظ کیفیت با تولیدات ترک و ایتالیا برابری می کند و حتی در بازار، کار طلای ایران به اسم طلای خارجی فروش می رود.

ابراهیم حبیب الهی خصوص شهرک طلا اصفهان، اظهار کرد: با توجه به سبقه طلا اصفهان و رتبه اول این شهر در تولید الگو در دنیا و همچنین رتبه اول صادرات طلا در کشور، با احداث این شهرک حرف های زیادی برای گفتن خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برندهای مطرح طلا در تهران یا اصالتا اصفهانی هستند و یا به دلیل برخی مشکلات از اصفهان کوچ کرده اند، گفت: باید توجه داشت که دولت در بحث کارگاه های تولید طلا هیچ سوبسیدی بابت انرژی، بیمه و... به این کارگاه ها پرداخت نمی کند، همچنین هیچ تسهیلاتی برای خرید تجهیزات به این کارگاه ها پرداخت نمی شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا اصفهان با بیان اینکه در گذشته و تا زمانی که بازار طلا شرایط عادی داشت و کشورهایی همچون ترکیه و دبی رقیب طلایی ایران نشده بودند، تمام کارگاه های تولید طلا روی پای خود بودند و با فروش انواع تولیدات و مصنوعات طلای خود، در منطقه یکه تازی می کردند، گفت: از زمانی که ترکیه و دبی، هاب تولید طلا در منطقه شدند، تولیدات طلای ایران از قافله عقب ماند، چراکه آن کشورها مصنوعات طلای خود را به صورت صد درصد صنعتی و علمی و براساس نیاز بازار تولید می کردند تا جایی که طی ۱۰ سال به جایی رسیدند که صنعت طلای ایران و اصفهان با سابقه ۳۵۰۰ سال به آن رسیده بود.

وی ادامه داد: امروز این دو کشور با داشتن بانک های طلا، به تولیدکنندگان خود طلا قرض می دهند و در ارزش افزوده با تولیدکنندگان طلای خود شریک می شوند، تاجایی که تولیدات طلای ترکیه و دبی از نظر کمی و کیفی با ایتالیا برابری می کنند.

حبیب الهی اضافه کرد: متاسفانه از سال ۱۳۹۱ به این طرف مشکلات بسیاری برای صادرکنندگان طلا کشور و اصفهان پیش آمد که موجب شد تا صادرات طلای ایران، کن فیکن شود و امروز شاهد برخی تعارضات در آیین نامه های گمرکی هستیم.

وی با بیان اینکه از ابتدا تاکنون تعداد صادرکنندگان طلا در ایران به ۲۰ نفر هم نرسیده است، گفت: سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ حدود ۷۵۰ میلیون دلار طلا از اصفهان صادر شد که اکنون به حدود ۲۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا اصفهان گفت: به دلیل مشکلات موجود تعداد صادرکنندگان طلای کشور یک یا دو نفر است و بقیه درگیر بروکراسی اداری و تناقض قوانین هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرکنندگان طلا درگیر مشکلات و ناهماهنگی بین بانک مرکزی و گمرک هستند و به نوعی بانک مرکزی به سیستم ورود موقت گمرک دسترسی ندارد، افزود: باید توجه داشت که نخستین موردی که در دنیا درگیر تحریم ها می شود فلزات گرانبها است و هیچ شخصی نمی تواند با ایران وارد طلا معامله شود، مگر اینکه تحریم ها را دور بزند.

حبیب الهی اما درباره تاثیر شهرک طلا اصفهان در رونق صادرات طلا از کشور، گفت: ایجاد شهرک طلا در اصفهان علاوه بر تاثیر مثبت در بازار و تولیدکننده، به نوعی سبب ایجاد فضای رقابتی در بین آنها می شود و سعی در به روزرسانی تجهیزات خود خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه تغییر در فضای سیستم تولید، موجب بهبود کار خواهد شد، گفت: باید توجه داشت امروز تولیدکنندگان طلای اصفهان در فضایی کار می کنند که استاندارد نیست، اگرچه بعضا تولیدات طلای اصفهان از لحاظ کیفیت با تولیدات ترک و ایتالیا برابری می کند و حتی در بازار کار طلای ایران به اسم طلای خارجی فروش می رود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا اصفهان تصریح کرد: به طور قطع با تجمع واحدهای تولید طلا در شهرک طلای اصفهان، آنها از برخی امتیازات دولتی بهره مند می شوند و از سوی دیگر نگاه دولت به طلا، نگاه صنعتی خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها