|
کدخبر: 153549

دلایل گرانی قیمت چای در بازار مشخص شد

عدم ترخیص ۱۰۰۰ تن چای در گمرک کشور طی ماههای اخیر موجب شد تا علاوه بر کمبود در بازار شاهد افزایش قیمت چای سیاه در کشور باشیم.

اصناف دلایل گرانی قیمت چای در بازار مشخص شد

احمدرضا بخشی رئیس کمیسیون تخصصی چای فدراسیون صنایع غذایی؛ با موافقت سازمان ملی استاندارد و اعلام این سازمان طی چند روز آینده شاهد ترخیص چای سیاه خارجی معطل شده در گمرکات کشور خواهیم بود و به این طریق علاوه بر رفع کمبود چای در کشور قیمت این نوشیدنی پرطرفدار هم کاهش خواهد یافت.

رصد بازار اقلام خوراکی نشان دهنده آن است که طی یک و ماه و نیم اخیر بازار چای هم به سرنوشت سایر اقلام خوراکی مواجه شد و رشدی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی را در بازار تجربه کرد.

افزایش قیمت چای در ابتدای امر نگاهها را به نوسان بازار ارز کشاند، اما به گفته فعالان این بخش نوسان بازار ارز کمترین تاثیر را در افزایش قیمت چای داشته و اینبار سازمان ملی استاندارد ایرات موجب شده بازار با افزایش قیمت و کمبود چای مواجه شود.

اما ماجرا چیست؟ به گفته رئیس کمیسیون تخصصی چای فدراسیون صنایع غذایی، سازمان استاندارد از سه ماه پیش به دلیل عدم انطباق یکی از استانداردها جلوی واردات چای به کشور را گرفت و این امر موجب شد، تا درحال‌حاضر شاهد دپوی ۱۰۰۰ تن چای در گمرک باشیم.

به گفته رئیس کمیسیون تخصصی چای فدراسیون صنایع غذایی این اتفاق موجب شد تا بازار با کمبود چای خارجی مواجه شود و در نتیجه تقاضا برای چای داخلی افزایش پیدا کرد، این اتفاق در نهایت موجب شد تا علاوه بر چای خارجی چای ایرانی نیز افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کند.

 بخشی افزود؛ شیفت از چای خارجی به ایرانی در حالی رخ داد که چای ایرانی تنها می‌تواند ۲۰ درصد از نیاز بازار داخلی را پوشش دهد و با این شرایط بازار چای داخلی نیز در این مدت علاوه بر کمبود با رشد قیمت نیز مواجه شد.

به گفته بخشی، مشکل از آنجا آغاز شد که سازمان ملی استاندارد بدون اینکه ایراد بهداشتی از وارد‌کنندگان بگیرد اعلام می‌کند که چرا نام برندها روی بسته‌های چای نوشته شده است؛ این ایراد در حالی گرفته شده که نوشتن نام شرکت‌های واردکننده روی محصول، امر رایج و برای شناساسی تاجران و صاحب کالا در بازار است

 از سوی دیگر به گفته رئیس کمیسیون تخصصی چای فدراسیون صنایع غذایی، شرکت‌های واردکننده ملزم به قرارداد با شرکت‌های بازرسی زیر مجموعه استاندارد هستند لذا مسئولیت این امر برعهده خود سازمان و شرکت‌های بازرسی مورد تأیید سازمان ملی استاندارد است؛ از این سو می‌توان گفت این اشتباه به خود سازمان ملی استاندارد باز می‌گردد.

به گفته بخشی، این امر منجر به هزینه‌های دموراژ چند صد ملیون تومانی نیز شده که در نهایت مصرف‌کنندگان نهایی یعنی مردم باید این هزینه‌های اضافی را پرداخت کنند.

مشکلی که برطرف شد

رئیس کمیسیون تخصصی چای فدراسیون صنایع غذایی در خصوص اینکه برای برطرف کردن این سوتفاهم چه اقداماتی صورت گرفته می‌گوید: مذاکرات خوبی در این خصوص با سازمان ملی استاندارد ایران صورت گرفته بطوریکه این سازمان با ترخیص چای‌های که در گمرکات کشور معطل هستند موافقت کرده است.

به گفته بخشی، با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و کنترل بازار سازمان ملی استاندارد همکاری لازم را در این زمینه صورت داده تا در روزهای پایانی سال شاهد کنترل قیمت چای در بازار باشیم.

دلایل افزایش قیمت چای ایرانی

رئیس کمیسیون تخصصی چای فدراسیون صنایع غذایی در خصوص بازار چای ایرانی نیز عنوان کرد: متاسفانه سودی عاید کشاورز و چای سازان نمی‌شود و این سود به واسطه‌ها می‌رسد؛ چرا که چای سبز با قیمت مصوب از سوی کشاورزان خریداری می‌شود و پس از فرآوری قیمت چای ایرانی باید در حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان در بازار معامله شود؛ این درحالی که پس از خرید چای سبز پای واسطه‌ها به میان میاد این امر رشد قیمت چای در بازار را به همراه دارد.

قیمتی که از سوی رئیس کمیسیون تخصصی چای فدراسیون صنایع غذایی در خصوص چای ایرانی اعلام شده در حالی است که درحال‌حاضر چای ایرانی در فروشگاههای سراسری کشور در بسته‌های یک کیلیویی تا حدود ۱۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

نمودار یکساله قیمتی

نمودار یکساله قیمتی امروز به چای خارجی ۵۰۰ گرمی اختصاص دارد نشان از آن دارد که همچنان چای خارجی در میان قشری از مردم پرطرفدار است. به گفته برخی از فعالان این بخش با وجود اینکه در سال‌های اخیر چای‌کاران ایرانی توانسته‌اند کیفیت محصول خود را بالا ببرند و مردم را با چای ایرانی آشنا کنند؛ اما همچنان چای خارجی در بین برخی از مردم محبوب است و مطمئنا قیمت پایین‌تر آن نسبت به چای ایرانی در این محبوبیت بی‌تاثیر نیست.

چای خارجی ۵۰۰ گرمی در مهرماه سال گذشته ۵۶ هزار و ۲۰۰ تومان فروخته شد و تا انتهای سال ۹۸ با شیب صعودی آرام به ۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

 این قلم از سبد معیشتی خانوارها سال ۹۹ را با بسته‌ای ۶۰ هزار تومان شروع کرد و در مهرماه امسال به ۷۳ هزار تومان رسید که به معنی افزایش قیمت تقریبا ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته است.

سال گذشته چای هم از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی خط خورد و منبع تامین ارز آن به بازار نیما منتقل شد. هرچند بسیاری از فعالان این بخش حذف ارزنیمایی را یکی از دلایل افزایش قیمت چای در بازار می‌دانند، اما رئیس کمیسیون تخصصی چای فدراسیون صنایع غذایی معتقد است که انتقال ارز بیش از حذف ارز نیمایی واردکنندگان را با مشکل مواجه کرده، چرا که واردکنندگان برای انتقال ارز با هزینه‌های سربار بسیاری مواجه هستند و این امر طبیعتا روی قیمت چای وارداتی اثر‌گذار است.

منبع: اقتصاد نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    چای هم لابد مثل خیار چند روز دیگه سلطان پیدا میکنه!

ارسال نظر