|
کدخبر: 260003

نائب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در گفت و گو با گسترش نیوز عنوان کرد:

افزایش تعداد وکلا در جامعه / هشدار جدی درباره آسیب اجتماعی وکیل بیکار

نائب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در گفتگو با گسترش نیوز گفت: افزایش تعداد وکلا مورد نیاز جامعه نیست و عدم رعایت تعادل در این زمینه امنیت شغلی وکلای قدیمی تر را تهدید می کند.

اجتماعی افزایش تعداد وکلا در جامعه / هشدار جدی درباره آسیب اجتماعی وکیل بیکار

این روز ها شرایط اقتصادی ، تورم و بیکاری همه بر وضعیت نابه سامان معیشت مردم دامن زده اما بیکاری مهمترین مقوله در بین این عوامل است چرا که  اگر جوانان شغلی داشته باشند وضعیت بهتر اقتصادی دارند . شاید جالب باشد بدانید که وکلا از این امر مصون نیستند.  طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار چند سالی در انتظار تصویب خاک میخورد، طرحی که مخالفان و و موافقان متعددی رابه همراه داشت.موافقان این طرح بر این باور تکیه زده بودند که با تصویب این طرح راه برای جوانان و اشتغالزایی آنان کنار رفته و گروه مخالف اصرار بر این دارند که دیدگاه اقتصادی حاکم بر این طرح موجب می‌شود تا تبعات غیرقابل جبرانی بر ساختار قضایی و اصل دادرسی عادلانه به بار‌اید و شان این حرفه مقدس نادیده گرفته شود.

کارن روحانی، نائب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز  در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز می گوید: افزایش وکیل باید متناسب با نیاز جامعه باشد.

 وی در پاسخ به اینکه آیا طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار تاثیری بر تعداد وکلا وحرفه وکالت دارد یا خیر عنوان کرد: افزایش تعداد وکلا مورد نیاز جامعه نیست و عدم رعایت تعادل در این زمینه امنیت شغلی وکلای قدیمی تر را تهدید می کند.

روحانی ادامه داد: موکلین و مردم باید به وکلایی مراجعه کنند که از لحاظ کیفی و علمی از سطح متناسب و استانداردی برخوردار باشند.

دانش حقوقی کافی برای ورود به عرصه وکالت لازم است

 روحانی با اشاره به اینکه افرادی که وارد این حرفه می شوند باید از دانش کافی برخوردار باشند در این زمینه توضیح داد: اگر کسانی  وارد عرصه وکالت می شوند از سطح دانش کیفی مناسبی برخورد دار نباشند جامعه به آنها اقبالی نشان نمی‌دهند. تنها مشکلی که در دادگاه های قضایی به وجود می آید، کیفیت طرح و دفاع از دعوا را تحت تاثیر قرر می‌دهد و نگرانی ما هم از  بی‌کیفیت شدن طرح و دفاع از دعوا است.

وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به این سوال که آیا این طرح برای کمک به حرفه وکالت و اشتغالزایی است یا یا خیر گفت: ما اعتقاد داریم این موضوع  یکی از آسیب های ناشی ازجذب بی‌رویه دانشجوی حقوق است یعنی دانشگاه‌ها به طور نامناسب و غیر اصولی، جذب دانشجو ی کرده اند. اما متاسفانه این جذب دانشجو که متناسب با نیازجامعه  نبوده و موجب شده است تا فارغ التحصیلانی را وارد جامعه کند که متقاضی کار باشند . ولی قرار نیست به هر صورت نهاد‌های متولی امر وکالت برای این موضوع تاوان دهند. جامعه از کانون وکلا انتظار دارد وکلایی را به جامعه تحویل دهد که به لحظ کیفی و علمی داری سطح مطلوبی باشند، دستگاه قضایی هم همین انتظار را دارد. چرا که  وکلایی که به جامعه قضایی ورود پیدا می کنند باید باید به درستی در دادگاه دفاع کنند که در خور شان وکالت باشد و  با افزایش تعداد وکلا و پایین آمدن سطح کیفی و علمی این امر میسر نخواهد شد.

کارن_روحانی

تدابیر هوشمندانه برای  برگزاری آزمون وکلا

روحانی در پاسخ به این که موضع گیری کانون وکلا برای برگزاری آزمون وکلا و صدور مجوز در شرایطی که این طرح تصویب رسیده است بیان کرد:  اگر این طرح اجرایی شود کانون‌های  وکلا متعاقبا تصمیماتی  را برای جذب بهتر و دقیق تر وکلا خواهند گرفت و ما مطیع قانون خواهیم بود.

وکیل پایه یک دادگستری اضافه کرد: در صورتی که بیش از حد جذب وکیل داشته باشیم و وکلا در فرآیند کیفی مطلوب جذب نشوند، عملا یک فارغ التحصیل بی‌کار را به یک وکیل بی‌کار تبدیل نکرده ایم  وفکر میکنم آسیب اجتماعی وکیل بی‌کار بیشتر از یک فارغ التحصیل بی‌کار باشد که به تبع اثرات مخرب بیشتری بر جامعه و حرفه وکالت می‌گذارد.

شناخت کافی از این حرفه وجود ندارد

کارن روحانی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا این طرح به دلیل ضعف اراده اجرایی کشور تصویب شده یا به دلیل ضعف کانون وکلا در صدور پروانه وکالت خاطر نشان کرد: من معتقدم شناخت کافی از جامعه ی حقوقی و ماهیت این شغل وجود ندارد. به عبارتی اگر افراد بدانند این حرفه مقدس باید چه ویژه گی‌ها و خصوصیاتی داشته باشد نباید از منظر اقتصاد و کسب و کار به این امر مهم نگاه کنند. من فکر میکنم مقداری این نگاه بازاری به این حرفه و کسب وکار تلقی کردن آن موجب شده تا ویژه گی‌های علمی و حقوقی موضوع تحت شعاع قرار بگیرد و موجب آسیب به این حرفه مقدس شود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها