|
کدخبر: 288359

ختم تصفیه شرکت و اقدامات لازم آن چیست؟

اصطلاحاً به فرآیندی که در آن فعالیت شرکتی پاپان می‌پذیرد و دارایی‌های آن میان شرکاء تقسیم می‌گردد یا به دلایلی شرکت منحل می‌گردد ختم تصفیه شرکت اطلاق می‌شود. یعنی شرکت شما دیگر هیچ گونه فعالیتی را انجام نخواهد داد. به این منظور بایستی پس از گذشت ۶ ماه از زمان انحلال در ۳ نوبت با فاصله یکماهه نسبت به چاپ آگهی دعوت از بستانکاران در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار اقدام شود. پس از گذشت زمان قانونی از آخرین آگهی، وکلای آسان ثبت در تهران و متقاضی در شهرستانها با مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها، نسبت به ختم تصفیه شرکت یا موسسه و بستن کامل پرونده آن اقدام می‌نمایند.

باید دقت داشته باشید تعیین زمان دقیق ختم تصفیه اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا برخی از وظایف مدیر تصفیه از آن زمان آغاز می‌شود. به موجب ماده ۲۲۷ لایحه قانونی ۱۳۴۷، مدیران تصفیه باید ظرف یک ماه پس از ختم تصفیه مراتب را به مرجع ثبت شرکت‌ها اعلام کنند تا ثبت و آگهی شود.

 سپس نام شرکت باید از دفتر ثبت شرکت‌ها حذف گردد. بر طبق ماده ۲۲۸ لایحه مذکور نیز: «پس از اعلام ختم تصفیه مدیران تصفیه باید وجوهی را که باقیمانده است در حساب مخصوصی نزد یکی از بانک‌های ایران قرار دهند». دفاتر و دیگر اسناد و مدارک شرکت تصفیه شده باید تا ده سال « از تاریخ اعلام ختم تصفیه» محفوظ بماند (قسمت اول ماده ۲۲۹ لایحه قانونی ۱۳۴۷).

انواع تصفیه شرکت چگونه است؟

با توجه به قانون و بر اساس مواد ۲۰۲ که در کتاب قانون آمده است، تصفیه در دو دسته زیر تقسیم شده است:

الف) تصفیه اختیاری: این نوع از تصفیه در اساسنامه هنگام ثبت شرکت در رابطه با آن تمامی شرکا به توافق رسیده و مطابق با همان اقدام می‌کنند.

ب) تصفیه قانونی: این نوع از تصفیه در اساسنامه شرکت از قبل تعیین نشده و باید با توجه به مواد ۲۰۲ الی ۲۱۷ در کتاب قانون تجارت صورت گیرد. گفتنی است که این نوع تصفیه فقط توسط مراجع قانونی قابل قبول است، زیرا امکان دارد موارد و روش تصفیه مشخص در اساسنامه با موارد و روش قوانین کاملا متفاوت باشد.

مراحل ختم تصفیه شرکت

پس از ثبت انحلال شرکت و تعیین مدیر تصفیه، باید با تنظیم نمونه صورت جلسه مربوطه، به انجام امور مربوط به فرآیند تصفیه شرکت اقدام نماید. وظیفه متصدیان تصفیه، خاتمه دادن به کارهای جاری از قبیل اجرای تعهدات، وصول مطالبات و تقسیم دارایی شرکت می‌باشد. مراحل تصفیه شرکت به صورت خلاصه بیان شده است:

  • بررسی، رسیدگی و دریافت مطالبات شرکت
  • نقد کردن دارایی شرکت
  • پرداخت بدهی‌های شرکت
  • تقسیم کردن دارایی باقی مانده بین شرکا
  • اعلام ختم تصفیه شرکت به اداره ثبت شرکت‌ها از طریق سامانه جامع ثبت شرکت‌ها

روزنامه رسمی ختم تصفیه 

مدیر یا مدیران تصفیه باید طی یک ماه پس از پایان تصفیه شرکت، مراتب را به مرجع ثبت شرکت‌ها به منظور حذف نام شرکت از دفتر مرجع مذکور و دفتر ثبت تجاری اعلام نمایند. تمام مراحل نیز باید در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیه‌ها و آگهی‌های مربوط به شرکت در آن درج می‌شود، آگهی شود.

پس از پایان تصفیه در صورتی که وجوهی متعلق به بستانکاران و سهامداران شرکت باقی مانده باشد، وجوه باقیمانده در حساب مخصوص نزد یکی از بانک‌های ایران قرار گرفته. سپس باید روزنامه رسمی و کثیرالانتشار آگهی شود تا به اطلاع اشخاص ذی نفع برسد و برای دریافت مطالبات خود به بانک مورد نظر مراجعه کنند.

هزینه ختم تصفیه شرکت 

هزینه انحلال و ختم تصفیه شرکت بستگی به میزان مالیات به تعویق افتاده و تعرفه‌های دیگر اداره ثبت دارد. پرداخت بدهی‌ها و قرض‌های شرکت به طور مستقیم جز هزینه انحلال شرکت نمی‌باشد. بدهی‌های شرکتی که قرار است منحل شود جزو یکی از موارد زیر است:

  • بدهی‌های مالیاتی به سازمان مالیات و دارایی‌
  • بدهی کارکنان و حقوق معوقه آن‌ها
  • بدهی به بیمه

وقتی که اعضای هیات مدیره، رای خود را برای انحلال شرکت اعلام کردند، حسابدار یا وکیل یا شخصی که مسئول تسویه بدهی‌ها می‌باشد، یکسال فرصت دارد تا برای پرداخت بدهی‌ها اقدام کند. علاوه بر تسویه بدهی‌های شرکت، هزینه‌های دیگری برای انحلال شرکت وجود دارند که در ادامه نام می‌بریم. اجازه بدهید با بررسی مراحل انحلال شرکت، هزینه‌های لازم را بهتر بررسی کنیم. مبلغی که برای انتشار آگهی پرداخت می‌کنید نیز جز هزینه انحلال شرکت می‌باشد.

مدیر تصفیه کیست؟ و مدیران تصفیه چه کسانی هستند؟

به شخص یا اشخاصی که عهده‌دار امور تصفیه شرکت می‌شوند، مدیر یا مدیران تصفیه می‌گویند. از آنجایی که شرکت‌ها به محض انحلال یا ورشکستگی نمی‌توانند فورا به کارهای باقی‌مانده خاتمه دهند، فرد یا افرادی مسئولیت انجام این کارها را بر عهده می‌گیرند. محاسبه بدهی‌ها، وصول مطالبات، پرداخت مالیات انحلال شرکت و به پایان رساندن امور ناتمام از جمله وظایف این مدیران است. گفتنی است که اعلام رسمی ختم تصفیه شرکت نیز با همین افراد است.

مسئولیت‌ها و وظایف مدیر تصفیه چیست؟

مسئولیت امر تصفیه تا ختم آن بر عهده این مدیران است. مدیر تصفیه موظف به خاتمه دادن کارهای جاری و اجرای تعهدات و وصول مطالبات و تقسیم دارایی شرکت است. همچنین هر گاه برای اجرای تعهدات شرکت معاملات جدیدی لازم باشد، این اشخاص آنها را انجام خواهند داد. مادام که تصفیه خاتمه نیافته است، مدیران تصفیه باید همه‌ساله مجمع عمومی عادی صاحبان سهام شرکت را با رعایت شرایط و تشریفاتی که در قانون و اساسنامه پیش‌بینی شده است دعوت کنند.

 صورت دارایی منقول و غیرمنقول و ترازنامه و حساب سود و زیان عملیات خود را نیز به ضمیمه گزارشی حاکی از اعمالی که تا آن موقع انجام داده‌اند به این مجمع تسلیم نمایند. در شرایطی که دو بار دعوت به عمل آید اما مجمع تشکیل نگردد یا اینکه بعد از تشکیل نتواند تصمیمی بگیرد، مدیر تصفیه باید گزارش خود را به همراه صورت‌حساب‌ها در روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیه‌ها و آگهی‌های مربوط به شرکت در آن درج می‌گردد برای اطلاع عموم سهام‌داران منتشر کند.

از چه سامانه‌‌‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

سامانه‌های آنلاین متعددی به منظور تسهیل فعالیت‌های ثبتی شرکت‌ها مانند ختم تصفیه، انتشار و یا استعلام آگهی‌های روزنامه رسمی وجود دارند. همانطور که گفته شد پس از ختم تصفیه شرکت و دیگر فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید مانند انحلال، باید برای انتشار آگهی در روزنامه رسمی اقدام کنید. اگر یک راه مطمعن و آسان را برای این کار می‌خواهید می‌توانید از کارشناسان متخصص این حوزه‌ کمک بگیرید. مراحل ثبت شرکت و یا ثبت و انتشار آگهی روزنامه رسمی می‌توان وقت گیر و یا حتی گاهی اوقات دشوار باشد.

با کمک سامانه آنلاین آسان ثبت می‌توانید تمام مراحل ثبتی خود را انجام دهید. به کمک این سامانه برای ثبت شرکت و انتشار آگهی روزنامه رسمی و ارسال مدارک مرتبط، نیاز به هیچگونه مراجعه حضوری و ارسال فیزیکی مدارک ندارید. بلافاصله بعد از ارسال اطلاعات مورد نیاز توسط شما، کارشناسان ما به بررسی آن می‌پردازند.

نویسنده: رپرتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها