|
کدخبر: 189761

خاکی‌صدیق:شرط بازگشایی دانشگاه ها،واکسیناسیون است

خاکی صدیق گفت: تعداد دانشجویان بیشتر از کارکنان دانشگاهی است همین عامل باعث شده تا واکسیناسیون آن‌ها سخت‌تر باشد.

آموزشی خاکی‌صدیق:شرط بازگشایی دانشگاه ها،واکسیناسیون است

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص واکسیناسیون دانشگاهیان اظهار کرد: واکسیناسیون دانشگاهیان شامل استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه هاست.

او افزود: آموزش های سال تحصیلی جدید به صورت حضوری مطرح شده و چند ماهی می شود که واکسیناسیون دانشجویان از طرف وزارت علوم و وزارت بهداشت در حال پیگیری است.

خاکی صدیق تصریح کرد: علی رغم تجربه ای که در آموزش های الکترونیکی طی ۳ ترم گذشته به علت شیوع ویروس کرونا داشته ایم، باید گفت که حضور فیزیکی دانشجویان در کلاس درس یک نعمت بزرگ است و آثار مثبتی از نظر آموزشی دارد که با آموزش الکترونیکی حاصل نمی شود.

او ادامه داد: از ترم گذشته برنامه ریزی شده بود که بتوانیم بخشی از آموزش ها یا کلاس های عملی را به صورت حضوری داشته باشیم، اما به علت غیر قابل پیش بینی بودن شرایط بیماری و طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا نتوانستیم حتی امتحاناتمان را هم به شیوه حضوری برگزار کنیم. اما طبق برنامه ریزی های وزارت علوم اگر در چنین شرایطی به سر ببریم بخشی از آموزش ها در مهر حضوری می شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: اولویت وزارت علوم سلامتی دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه هاست؛ بنابراین هر سیاستی منوط به حفظ سلامتی و ایمنی تمام خانواده دانشگاهی هاست. بنابراین حضوری شدن بخشی از آموزش ها نباید اختلالی در عملکرد و سلامت دانشجویان داشته باشد.

او گفت: با وزارت بهداشت توافق کرده ایم که در مهر ماه استادان و کارکنان دانشگاه ها و تمامی موسسات آموزش عالی واکسینه شوند، گفتنی است که تعداد آنها کم بوده و به همان مراتب سختی واکسینه شدنشان هم کم خواهد بود. بنابراین این افراد در دسته اول یعنی مرداد ماه واکسینه می شوند؛ بنابراین لیست اسامی قشر دانشگاهی جهت دریافت واکسن به وزارت بهداشت ارسال شده است.

خاکی صدیق تصریح کرد: در هر استانی دانشگاه علوم پزشکی که مسئولیت واکسیناسیون دانشگاهیان را بر عهده دارد، مطابق برنامه ریزی ها باید به انجام واکسیناسیون بپردازند، البته فرآیند این کار در برخی دانشگاه ها انجام شده اما به صورت فراگیر شکل نگرفته است.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: قول داده اند که تا پایان مرداد واکسیناسیون استادان تمام دانشگاه ها انجام شود و هم اکنون منتظر تکمیل این فرآیند با توجه به هماهنگی های انجام شده هستیم.

خاکی صدیق با بیان اینکه واکسیناسیون دانشجویان نسبت به استادان و کارکنان سخت تر است، تاکید کرد: تعداد دانشجویان بیشتر از کارکنان دانشگاهی است و آن ها در سراسر کشور پراکنده هستند که همین عامل باعث شده تا واکسیناسیون دانشجویان سخت تر باشد.

او ادامه داد: فرآیند واکسیناسیون ابتدا با دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری آغاز می شود. پیشنهاد وزارت علوم این بود که واکسیناسیون دانشجویان کارشناسی ارشد که ورودی ۹۸ به قبل هستند در اولویت قرار گیرد. با محاسبه انجام شده تعداد دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد ورودی های ۹۸ به قبل تقریبا با تعداد واکسن های وزارت بهداشت که قرار است در شهریور به دانشجویان تزریق کنند، برابر است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: اگر وضع واردات و تولیدات واکسن کرونا در کشور مراحل خوبی را طی کند، طبیعتاً اولویت بندی های دیگر در خصوص واکسیناسیون دانشجویان صورت می‌گیرد اما در حال حاضر طبق سخنان رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا برنامه های خود را جهت واکسیناسیون دانشجویان تنظیم می کنیم، به اینصورت که واکسینه شدن دانشجویان از شهریور تا پایان آذر انجام می شود.

خاکی صدیق با بیان اینکه دانشگاهیان برنامه ریزی های خود را جهت واکسینه کردن دانشجویان انجام داده اند، تاکید کرد: دانشگاهیان کلاس هایی را مطابق برنامه ریزی برای آن دسته از دانشجویانی که واکسینه شدند، برگزار خواهند کرد، اگر واکسیناسیون انجام نشود، اصراری بر حضوری شدن آموزش ها نخواهیم داشت. بنابراین شرط لازم برای حضوری شدن آموزش ها این است که سلامت تمامی قشر دانشگاهی یعنی استادان و دانشجویان و کارکنان حفظ شود و این موضوع تضمینی برای ما باشد تا بتوانیم اجازه ورود آن ها را به دانشگاه ها دهیم.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: درباره دانشجویان مسئله سخت‌تر است چراکه تعدادشان بیشتر بوده و در سراسر کشور پراکنده هستند. چون نمی‌خواهیم دانشجویان برای واکسیناسیون سفری برون‌شهری داشته باشند برنامه‌ریزی‌شده که واکسیناسیون دانشجویان در نزدیک‌ترین محل انجام شود که در این زمینه پیش‌بینی‌شده که آنها با ارائه کارت دانشجویی واکسینه شوند.

شرط حضوری شدن دانشگاه‎ ها واکسیناسیون دانشجویان است

خاکی صدیق گفت: دانشگاه‌ها به‌نوبت کلاس‌های آموزشی را حضوری خواهند کرد. دانشجویانی که واکسن دریافت نکنند، آموزش مجازی خواهند داشت. پس شرط حضوری شدن آموزش‌ها انجام واکسیناسیون است.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: دانشگاه‌ها اعلام آمادگی کردند که واکسیناسیون در محل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی صورت گیرد و استادان و کارکنان و دانشجویان می‌توانند برای واکسیناسیون در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

او در پاسخ به اینکه دانشجویان جدید از بهمن‌ماه می‌توانند آموزش‌های حضوری را آغاز کنند، گفت: ورودی‌های جدید در بهترین حالت می‌توانند از ترم بهمن آموزش حضوری داشته باشند البته اگر همه دانشجویان واکسینه شوند و شیوه نامه ها رعایت شود . از طرفی باید بگویم اولویت کنونی حضور فیزیکی نیست، بلکه سلامت دانشجویان مهم است.

خاکی صدیق درباره نوع واکسنی که به دانشجویان تزریق می‌شود، ادامه داد: درباره نوع واکسن وزارت بهداشت تصمیم می‌گیرد این برای همه است و فرقی هم نمی‌کند.

معاون آموزشی وزارت علوم درباره ورود دانشجویان خارجی به کشور گفت: دانشجویان خارجی با گواهی واکسن می‌توانند وارد کشور شوند. آن تعداد از دانشجویان خارجی که امکان واکسیناسیون در کشور خود را ندارند باید ابتدا قرنطینه شوند و بعد واکسینه شوند. تعداد این دانشجویان زیاد نیست بنابراین می‌توانیم آن‌ها را واکسینه کنیم.

او درباره کافی بودن دریافت دوز اول واکسن برای آموزش حضوری بیان کرد: وزارت بهداشت در این باره باید نظر کارشناسی دهد و ما تابع نظر کارشناسی این وزارتخانه هستیم و تصمیم‌گیری در این باره فردی نخواهد بود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها