|
کدخبر: 181126

ماجرای کاهش ۲۰ درصدی حقوق دانشجو معلمان!

جلسه‌ای که در آن صدای دانشجو صریح و شفاف و درخواست دانشجو مکتوب و مستند توسط نماینده قانونی دانشجویان خدمت تمامی حضار جلسه رسانده شد؛ پس از صحبت‌های نماینده دانشجومعلمان در دفاع از حقوق دانشجویان، متأسفانه در زمان رأی گیری نماینده دانشجو معلمان به بیرون جلسه هدایت شد و مطابق همیشه رأی‌گیری درباره موضوعات کسورات در پشت درهای بسته شکل ‌گیرد.

آموزشی ماجرای کاهش ۲۰ درصدی حقوق دانشجو معلمان!

اگرچه دانشگاه فرهنگیان امتیازات خاصی را برای دانش آموزان به منظور ادامه تحصیل در این دانشگاه اتخاذ کرده است؛ رضا کچوئیان دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان در خصوص این امتیازات گفت: معاف شدن از خدمت سربازی را یکی از مهم‌ترین امتیازات دانشگاه فرهنگیان برای دانش‌آموزان پسر است و علاوه بر این عامل انگیزشی مهم، دانشجویان دختر و پسر به محض پذیرش از طریق کنکور سراسری و ورود به دانشگاه فرهنگیان با دارا بودن حکم کارگزینی به عنوان دانشجو معلم و کارمند رسمی وزارت آموزش و پرورش با تعیین حقوق از جانب سازمان امور اداری و استخدامی کشور مشغول به تحصیل می شوند. برخورداری از مزایای بیمه را یکی دیگر از امتیازات دانشگاه فرهنگیان برای ورودی های خود دانست.

اما مدت‌هاست که دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان درپی کسر از حقوق‌شان معترض هستند؛ درصد کسر از حقوق دانشجومعلمان با پیگیری‌هایشان از مراجع مختلف، این رقم ۴۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد.

این دانشجومعلمان معترض می‌گویند که این رقم چرا باید در ایامی که دانشجومعلمان به صورت غیرحضوری درس می‌خوانند، کسر شود؛ آنها عنوان می‌کنند که اعضا هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان با در نظر نگرفتن تفاوت‌های بین دانشجویان خوابگاهی و ترددی، دوران کرونا، تعطیلات تابستان و تعطیلات رسمی که هیچ‌گونه خدمات رفاهی به دانشجویان ارائه نمی‌شود، تصمیم گرفتند که ۲۰ درصد از حقوق دانشجویان در تمامی ایام از همه دانشجویان کسر شود.

پیش از این نیز ۲۵ خرداد سال جاری، شورای صنفی دانشگاه فرهنگیان در اقدامی گلایه‌آمیز به کسر ۲۰ درصد از حقوق دانشجومعلمان در تمام سال بیانیه‌ای صادر کردند؛ در این بیانیه آمده است:

«پس از سال‌ها تلاش بی‌وقفه مجموعه شورای صنفی دانشگاه فرهنگیان در جهت تصویب مصوبه‌ای در بودجه امسال در مجلس شورای اسلامی در جهت حذف کسر ۴۵ درصد از احکام دانشجومعلمان که توسط هیأت امنا از دانشجویان کسر می‌شد و هیچ روحیه‌ای از اعضا در جهت تغییر شرایط موجود در این سال‌ها دیده نمی‌شد، نمایندگان قانونی دانشجو معلمان در شورای صنفی وارد میدان عمل شدند و این تغییر بزرگ به نفع دانشجو را رقم زدند.

جلسه‌ای که در آن صدای دانشجو صریح و شفاف و درخواست دانشجو مکتوب و مستند توسط نماینده قانونی دانشجویان خدمت تمامی حضار جلسه رسانده شد؛ پس از صحبت‌های نماینده دانشجومعلمان در دفاع از حقوق دانشجویان، متأسفانه در زمان رأی گیری نماینده دانشجو معلمان به بیرون جلسه هدایت شد و مطابق همیشه رأی‌گیری درباره موضوعات کسورات در پشت درهای بسته شکل ‌گیرد.

آقایان مسؤول ! آیا پس از ۹ سال هنوز هم صدای دانشجو را نشنیده‌اید؟ هنوز در ذهن‌ها هست که معاون دانشگاه در صدا و سیما می‌گوید که این هزینه‌ها بابت باغبان و آشپز است؛ چگونه دانشجو این تناقض‌ها را قبول کند؟

ما نمایندگان دانشجویان در شورای صنفی طبق بند ۶ و ۷ ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی شوراهای صنفی، این وظیفه را بر خود می‌بینیم که دانشگاه را موظف کنیم در امور مشورتی و در مراحل برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های مرتبط با امور صنفی از ظرفیت دانشجویان استفاده  کند و این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که در جهت صیانت و حمایت از حقوق دانشجو معلمان، از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات خود استفاده نماییم  و درخواست ما از عموم دانشجویان عزیز این است در ادامه این مسیر سخت و خطیر، مجموعه دوستان خود را در شورای صنفی یاری و حمایت کنند.»

استعفای دسته جمعی برای احقاق حقوق دانشجومعلمان

علی‌رغم وعده‌های مسئولان دانشگاه فرهنگیان مبنی بر پیگیری، هنوز این گلایه دانشجومعلمان هیچ پاسخی نداشته است و بر همین اساس، شورای صنفی دانشگاه فرهنگیان استعفای خود را برای اعتراض به تصمیم اخیر هیأت امنا به معاونت دانشجویی این دانشگاه تقدیم کرد.

این اعضا به دلیل عدم توجه مسئولان این دانشگاه نسبت به اعتراض‌شان درباره کسر ۲۰ درصد از حقوق‌شان، از این سِمت استعفا کردند؛آنها در بیانیه‌ای دلایل خود را پیرامون استعفای دسته جمعی نوشتند:

«...در طی این دوره، شورای صنفی این مجموعه تمام قد در کنار مطالبه کسورات، به مسائل حوزه فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و دیگر مسائل مرتبط با حقوق دانشجویان عزیز پرداخته است.

در بحث کسورات دانشجویی به ارائه راهکار نیز برای آنان پرداختیم اما متأسفانه در این مورد قانون، عدالت و انصاف از سمت مسؤولان مورد نظر قرار نگرفته و به تبع موجب اعتراض شدید دانشجویان واقع گشته است.

پس از جلسات بسیار و نامه‌نگاری‌های فراوان در این مورد متأسفانه  هیچ روند مثبتی از سمت مسؤولان مربوطه دیده نشد و روال ادوار گذشته ادامه یافته و با وجود حضور نماینده دانشجویان در جلسه هیأت امنا و ارائه شفاهی و کتبی مطالبات قانونی دانشجویان، متأسفانه همچنان به مطالبات دانشجویی توجهی نشد و این خود دال بر عدم توجه مسؤولان محترم به این مجموعه مطالبه‌گر و هشتاد هزار دانشجومعلم است و این موضوع برای ما اعضای شورای مؤسسه صنفی دانشگاه فرهنگیان امری غیرقابل قبول و مردود است چرا که رسالت ما پیگیری و تحقق مطالبات دانشجویی است...»

منبع: دانشجویان ایران

ارسال نظر