|
کدخبر: 64603

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

امنیت شغلی چیست و چرا مهم است؟

در مفهوم امنیت شغلی موضوعاتی مثل تغییرات شغلی یا حتی از دست دادن شغل مطرح می‌شود.

گسترش‌نیوز: به اعتقاد روان شناسان صنعتی و سازمانی امنیت شغلی یکی از عوامل به‌وجودآورنده رضایت شغلی است. همه ما مایلیم از آسیب‌های زندگی نظیر تصادف، حوادث طبیعی و نوسانات شدید اقتصادی و شاید از همه مهم‌تر بی‌ثباتی‌های شغلی در امان باشیم.

amniyateshoghli.jpg

اما امنیت شغلی چیست و چگونه در یک سازمان به وجود می‌آید؟

امنیت شغلی به معنی توجه به کارمندان است به‌گونه‌ای که از حقوق و دستمزد آنها محافظت شود تا دستخوش کاهش نشود؛ البته این کمک کردن جنبه مهم دیگری دارد و آن حمایت و پشتیبانی از کارمندان است تا شغل خود را از دست ندهند، اتفاقی که ممکن است در پی رکود اقتصادی یک سازمان یا حتی یک کشور به وقوع بپیوندد و امنیت شغلی افراد را به خطر بیندازد. امنیت شغلی جنبه ذهنی و روانی دارد و تا حدودی به برداشت فرد از محیط کار نیز بستگی دارد.

بنابراین، امنیت شغلی، حالتی است که در آن نیازها و خواسته‌های کارمندان محقق می‌شود.

درواقع می‌توان امنیت شغلی را به‌عنوان حدودی که کارکنان در آن حیطه، اطمینان حاصل پیدا می‌کنند که شغلشان را از دست نخواهند داد، تعریف کرد.

عوامل زیر را می‌توان مهم‌ترین شاخص‌های وجود امنیت شغلی در یک سازمان دانست:

تمرکز افراد بر شغلشان: تمرکز افراد بر کارشان بیانگر وجود ثبات شغلی است؛ این تمرکز از دو شغله شدن افراد جلوگیری و بخشی از امنیت شغلی را شکل می‌دهد.

جابه‌جایی کم: جابه‌جایی کمتر در شغل بیانگر وجود امنیت شغلی است که حاصل آن تخصصی و خبرگی است و زمانی که افراد در یک شغل خبرگی و تخصص پیدا کردند بخشی از امنیت شغلی آنها شکل می‌گیرد.

انتخاب شغل مناسب: انتخاب شغل مناسب که متناسب با استعدادهای فرد باشد زمینه‌ساز بروز و تقویت علاقه‌مندی هر فرد به کار است؛ عامل مهمی که با امنیت شغلی رابطه مستقیم دارد.

اما عواملی نیز باعث تقویت امنیت شغلی کارمندان در محیط کار می‌شوند؛ این عوامل عبارت‌اند از:

رضایت شغلی: رضایت در شغل موجب بروز خلاقیت در کارشده و نهایتاً خلاقیت‌ها استحکام‌بخش امنیت شغلی کارکنان خواهد بود.

رضایت اقتصادی: رضایت اقتصادی موجب دلگرمی فرد در کارشده و احساس برابری در کارکنان شکل می‌گیرد؛ احساس برابری در سازمان نقش مؤثری در امنیت شغلی ایفا می‌کند.

عاطفی بودن محیط کار: ازجمله مؤلفه‌های امنیت شغلی، عاطفی بودن محیط کار است که به ساختن روان سالم انسان‌ها کمک می‌کند و زمانی که انسانی از طریق کار شخصیت و روان خود را تکامل بخشند امنیت شغلی آنها نیز تأمین می‌شود.

آرامش در کار و محیط سازمان: احساس آرامش در کار منجر به رهایی از فشار شغلی گردیده و درنتیجه بخشی از امنیت شغلی کارکنان که از طریق فشارهای شغلی تهدیدمی شود، تأمین می‌شود.

وابستگی فرد به سازمان: وابسته شدن فرد به سازمان بیانگر وجود امنیت شغلی است که حاصل آن تعهد سازمانی است.

تعصب کارمندان بر سازمان خود و دفاع از آن: زمانی که کارکنان یک سازمان از سازمان خود دفاع کنند به‌طور مستقیم و غیرمستقیم اعتبار سازمان را تقویت کرده که در سایه آن امنیت شغلی افراد تأمین می‌شود.

امنیت شغلی یکی از دغدغه‌های مهم کارکنان سازمان است که قسمت زیادی از انرژی روان کارکنان صرف آن می‌شود؛ کارمندانی که از امنیت شغلی برخوردارند موقعیت کاری خود را برای مدت طولانی حفظ می‌کنند، بیشتر از سایر افراد به اهداف بلندمدت خود می‌رسند و ضمن دستیابی به حقوق و درآمد بهتر آینده بهتری هم در انتظارشان خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها