|
کدخبر: 52713

اختصاصی گسترش‌نیوز:

عمده‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو + راه‌حل

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است در هر خودرویی ایجاد شود روشن شدن چراغ چک است. این اتفاق می‌تواند دلایل متفوتی داشته باشد و نباید آن را نادیده بگیرید.

گسترش‌نیوز: اگر سوار برخی از خودروها و تاکسی‌ها شوید می‌بینید که بسیاری از رانندگان بدون توجه به روشن شدن چراغ چک به رانندگی با خودرو حتی برای مدت‌های طولانی ادامه می‌دهند. نمایانگر شدن این چراغ در پشت آمپر خودرو می‌تواند ناشی از دلایل گوناگون از موارد بسیار پرهزینه تا مشکلات کاملا جزئی باشد که باید در هر صورت پیگیر آن باشید. به طور کلی برای مشخص شدن ایراد باید سری به نمایندگی یا تعمیرگاه بزنید اما در این نوشتار قصد داریم به معرفی دلایل عمده روشن شدن چراغ چک بپردازیم.

check1.jpg

کاتالیزور

یکی از دلایل عمده روشن شدن چراغ چک موتور به خراب شدن و پایان عمر کاتالیزور مربوط می‌شود. این قطعه از جمله قطعات مرتبط با آلایندگی خودرو است که تعویض آن نیز نسبتا هزینه بالایی دارد اما در صورت خرابی مجبور هستید آن را تعویض کنید. عمر این قطعه بستگی به میزان کارکرد خودرو دارد و در صورتی که آن را تعویض نکنید راندمان خودرو پایین می‌آید ضمن این که معاینه فنی به شما نخواهند داد.

سنسور اکسیژن و سوزن انژکتور

سنسور اکسیژن بر اثر دلایل مختلفی ممکن است از کار بیفتد که از جمله عوامل آن می‌توان به عملکرد نادرست شمع و سیستم برق خودرو اشاره کرد. در صورتی که خام‌سوزی و بدسوزی در پیشرانه وجود داشته باشد عملکرد این سنسور مختل می‌شود و به صورت خطا و روشن شدن چراغ چک خود را نشان می‌دهد. بروز مشکل در سوزن‌های انژکتور و گرفتگی آن‌ها نیز از جمله دیگر عوامل روشن شدن چراغ چک است.

شمع و وایرها

یکی دیگر از عوامل مهم روشن شدن جراغ چک به شمع خودرو مربوط می‌شود. خرابی هریک از شمع‌ها می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک شود. این مورد و خرابی سنسور اکسیژن از جمله عمده دلایلی است که منجر به بروز این مشکل در خودرو می‌شود و در مورد شمع می‌توان تعویض آن را یکی از کم‌هزینه‌ترین موارد در این لیست دانست. وایرها نیز وظیفه برق‌رسانی به شمع‌ها را دارند و در صورتی که فرسوده یا شل شده باشند برق به میزان کافی نمی‌رسد و عملکرد شمع‌ها نیز مختل می‌شود. بنابراین بهتر است بازدید آن‌ها را نیز در نظر داشته باشید.

سنسور هوا

این سنسور وظیفه دارد تا میزان هوای ورودی به پیشرانه را کنترا کنید و در نهایت اطلاعات لازم را به ECU‌ ارسال می‌کند. لرزش‌های پیشرانه و یا تغییرهای ناگهانی در پدال گاز می‌تواند از نشانه‌های خرابی این سنسور باشد. در صورتی که استارت خوردن خودرو با مشکل مواجه شود نیز امکان بروز مشکل در این سنسور وجود دارد.

راه حل پیش پا افتاده

اگر در جایی باشید که امکان دسترسی به تعمیرگاه را ندارید یک راه‌حل پیش‌پا افتاده وجود دارد و آن هم ریست کردن ECU است. ریست کردن کامپیوتر خودرو می‌تواند خطاهای احتمالی را پاک کند و منجر به خاموش شدن چراغ چک شود. این احتمال وجود دارد که در برخی از مواقع اطلاعات نادرستی در سیستم کامپیوتر خودرو ثبت شود که با این کار از بین می‌روند اما در صورتی که راه‌حل گفته شده جواب نداد باید سراغ تعمیرگاه‌ها بروید. برای ریست کردن کامپیوتر نیز باید قطب منفی یا مثب باتری خودرو را برای مدت ۲ الی ۳ دقیقه قطع و سپس وصل کنید.

ارسال نظر