|
کدخبر: 40816

بهرامن در سرفصل‌های پیشنهادی بخش خصوصی برای استراتژی پیش روی ایمیدرو:

رویکرد رحمانی در بهره‌مندی از تجربه مدیران کارآزموده قابل تایید است

محمدرضا بهرامن - رئیس خانه معدن

BAHRAMAN.jpg

گسترش‌نیوز: سازمان استراتژیک توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، نقشی بی‌بدیل در راستای توسعه متوازن کشور و انجام رسالت توسعه‌ای با اجرای مدبرانه و کارشناسانه نقشه راه در بخش معدن و صنایع معدنی، با هدف ارتقای نقش معدن در اقتصاد ملی برعهده دارد. توسعه منابع معدنی، بهره‌برداری مطالعه شده و حرکت دقیق در راستای نقشه راه، به دور از هرگونه فساد، از سوی مدیران زبده، اهل فن، مهندس، خلاق، دلسوز و آگاه به صنعت معدنکاری، تنها می‌تواند قدرت رقابت ما را در سطح بین‌الملل افزایش داده و بخش معدن را در کشور به رتبه نخست اشتغالزایی و تولید درآمد ملی در شرایط کنونی تحریم‌ها تبدیل کند.

مدیریت در سازمان کلیدی ایمیدرو، سبب‌ساز حرکت بخش معدن کشور به سمت بهره‌وری بیشتر و البته بالا بردن قدرت تصمیم‌گیری در این سازمان توسعه‌ای، به ویژه در زمان وقوع بحران‌ها خواهد بود، از این رو بهره‌مندی از تجربه مدیران کارآزموده و مستعد از درون دستگاه، همچون جمشید ملارحمان به عنوان سکاندار، رویکردی مورد تایید و قابل پذیرش است و نکته‌ای است بسیار حائز اهمیت که می‌تواند اقدامات اصولی، پایه‌ای و مدیریتی حرفه‌ای مهدی کرباسیان مدیریت فنی این سازمان استراتژیک را دنبال کند و این سازمان را بر اساس اهداف برنامه پیش‌بینی شده در نقشه راه معدن به جایگاه متعالی توسعه و استقرار در کنار بهره‌مندی از تجربه مدیران گذشته، هدایت کند.

در شرایط حساس فعلی کشور، دیگر مجالی برای آزمون و خطا و زمینه‌سازی و ایجاد بستر مساعد برای بکارگیری و انتخاب مدیران غیرتخصصی در چنین تشکیلاتی وجود ندارد و باید بتوانیم با بهره‌مندی از استقرار مدیران خلاق درون‌سازمانی، با تدبیر و هوشمندی کافی، سازمان ایمیدرو را که یک سازمان توسعه‌ای در بخش معدن و ایران است به جلو هدایت کنیم.

بی‌شک، تقویت بنگاه‌های داخلی، مهار رشد نقدینگی و حفظ ذخایر ارزی، تنها با مدیریت مدیران با تجربه، خلاق، سلامت و کارآمد، تضمین می‌شود.

بخش معادن و صنایع معدنی ایران از مزیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه قابل توجهی برای کمک به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در اقتصاد ایران برخوردار است.

توسعه معادن و صنایع معدنی سهم تعیین‌کننده‌ای در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال ایفا می‌کند و همانطور که در برنامه ششم توسعه نیز تاکید شده است بخش معدن و صنایع معدنی کشور به دلیل برخورداری از قابلیت تولید محصولات صادراتی، در ارزش افزوده صادراتی کشور سهیم بوده و می‌تواند به عنوان پیشران اقتصاد ایران عمل کند.

؟؟؟؟

معادن به دلیل تنوع و پراکندگی ذخایر معدنی می‌توانند قابلیت رشد در بیشتر مناطق غیربرخوردار و محروم از لحاظ توسعه‌یافتگی را فراهم کنند اما امروز بخش‌های مختلف اقتصاد و صنعت کشور با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند و در عین حال تحول در همه سطوح جهانی، ملی، بخشی و بنگاهی در جوامع، مشهود است؛ از طرفی وجود چالش‌ها و تنگناهای داخلی در بخش کلان شامل فقدان سیاست‌های ارزی مشخص و پایدار در بخش‌های مرتبط با صنعت معدنکاری شامل ضعف زیرساخت‌ها، رقابتی نبودن حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و بنادر، متناسب با نیاز بخش معدن و صنایع معدنی، ضعف در زیرساخت‌های انرژی و آب در مناطق معدن‌خیز کشور؛ فقدان سازکارهای کافی و موثر برای تامین مالی و ناکافی بودن اکتشافات و اطلاعات پایه و همین‌طور نبود اکتشافات عمقی و شکاف عمیق بین فناوری و فرسودگی ماشین‌آلات، باعث شده که بخش معدن و صنایع معدنی کشور نتواند متناسب با تغییرات محیطی بین‌المللی آن‌گونه که شایسته است، رشد کرده و رقابت‌پذیر شود؛ از این رو با توجه به وجود نقشه راه توسعه و توانمندسازی معادن و صنایع معدنی ایران بر پایه ظرفیت‌ها و مزیت‌های معادن و صنایع معدنی کشور و چشم‌انداز بازارهای جهانی و براساس نگاه راهبردی و کلان به جایگاه معادن و صنایع معدنی در اقتصاد ملی تهیه شده است.

مهم‌ترین اولویت سازمان ایمیدرو

۱- ابتدا سازمان متولی معدن و صنایع معدنی کشور (ایمیدرو)، باید برای ارتقای جایگاه بخش معدن و صنایع معدنی کشور به عنوان یکی از بخش‌های پیشران در توسعه پایدار و اشتغالزا در اقتصاد ایران نسبت به تنظیم درخواست محاسبه سهم ارزش افزوده هر یک از حلقه‌های مواد معدنی استراتژیک و اثرگذار در اقتصاد کشور به طور جداگانه و به تفصیل، اقدام به سرمایه‌گذاری کند و تمام این موارد را در طرح‌های آماری و محاسباتی از بانک مرکزی کشور تقاضا کند. (مهم‌ترین اولویت ایمیدرو است) تا براساس این داده‌های آماری بتوانیم در جهت اولویت‌ها و بر اساس نقشه راه معدن، گام‌های عملی محکم‌تری برداریم.

۲-دومین اقدام موثر این سازمان می‌تواند امضای تفاهمنامه همکاری با سازمان زمین‌شناسی کشور در راستای تکمیل مطالعات عمقی اکتشافی و کامل در سراسر کشور باشد؛ مسلما توسعه مواد معدنی و تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع، از اصلی‌ترین اهداف سرمایه‌گذاران در این بخش بوده است.

۳-سومین اولویت پیشنهادی، تامین و ارتقای منابع انسانی کارآمد و فراهم کردن محیط آموزشی جدید وی، هم در بخش تکنسینی و هم در بخش مدیریتی و اجرا برای فعالان بخش معدن و صنایع معدنی کشور است که پیشنهاد می‌شود سازمان توسعه و نوسازی ایمیدرو با توجه به لزوم افزایش سرمایه‌گذاری در مراکز تحقیق و توسعه، نسبت به این مهم با تشکل‌های پیشتاز در این زمینه همکاری کند.

مسلما تعیین نقش و جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجیره‌های ارزش صنایع معدنی و تشکیل کارگروه‌‌های تخصصی آموزش در بخش صنعت معدنکاری از جمله آموزش در صنایع کوچک و متوسط، آموزش استانداردسازی در معادن و حضور در بازار از مهم‌ترین اولویت‌های آموزشی است.

۴-چهارمین اولویت پیشنهادی، تاکید بر الزام اجبار در استانداردسازی طرح‌های اکتشافی از سوی معاونت اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان نظام مهندسی معدن کشور است که در این زمینه، از استادان و خبرگان در دانشگاه‌ها و تشکل‌های بنام جهان باید استفاده شود.

۵- طرح تامین لجستیک بخش معدن نیز برای اجرا از سوی تشکل‌های اثرگذار معدنی، تهیه و تنظیم شده است.

بخش حمل‌ونقل در بخش معدن و صنایع معدنی کشور با هدف‌گذاری برای ۷۰۰ میلیون تن تولید مواد معدنی تا سال ۱۴۰۴ تنظیم و برنامه‌ریزی شده است؛ این میزان تولید با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن جابه‌جایی خاک همراه است. از این رو حمل‌ونقل در معدن با مشکلات عدیده حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی روبه‌رو خواهد بود. مجموع این موضوع‌ها نشان می‌دهد آینده‌نگری و آینده‌پژوهی در این بخش زیرساختی از وظایف حاکمیتی است که البته با توجه به گسترده‌تر شدن محدوده تحریم‌های خارجی، تامین قطعات ماشین‌آلات و مواد اولیه تولید در بخش معدن کشور سخت‌تر شده است. بخش‌های‌ دارای لجستیک در کشور، نفت و خودرو هستند.

سازمان توسعه‌ای و حمایتی ایمیدرو با همکاری تشکل‌های معدنی می‌تواند با حمایت خود در راه‌اندازی این طرح بسیار موفق عمل کرده و ضمن تعریف سامانه هوشمند استارت‌آپی در حوزه حمل‌ونقل با عنوان معضلات و چالش‌های لجستیکی موجود در بخش معدن به درستی عمل کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها