|
کدخبر: 62876

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

مشکل معارضین محلی جدی است

نایب رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران گفت: مشکل معارضین محلی جدی است واقعیت این است که معارضین محلی در بسیاری از موارد مانع از ادامه فعالیت معدن کاری شده‌اند.

گسترش‌نیوز: موضوع اکتشاف به عنوان اولین حلقه تولید در زنجیره تولید معدنی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این روز‌ها معدنی‌ها از معارضین محلی سخن می‌گویند و آن را نه تنها مردم محلی بلکه هرآن که در کار اقدام قانونی اکتشاف تایید شده وزارت صمت خلل ایجاد می کند می‌دانند. در این ارتباط با منصور قربانی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و مدير مرکز پژوهشی زمين‌شناسی پارس، نایب رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران، نائب رئیس کیمته گوهرسنگ و عضو کمیته ملی چینه شناسی ایران به گفت‌وگو می‌نشینیم:

mansorghorbani23.jpg

منصور قربانی، استاد دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که آیا واقعا آن‌گونه که معدنی‌ها عنوان می‌کنند مشکل معارضین محلی جدی است، در گفت‌ٰوگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: بله مشکل معارضین محلی جدی است واقعیت این است که معارضین محلی در بسیاری از موارد مانع از ادامه فعالیت معدن کاری شده‌اند. بخشی از معارضین محلی مردم هستند این افراد فکر می‌کنند چون ماده معدنی در طبیعت آن منطقه است پس صاحب آن هستند بنابراین هر ماده معدنی از دل زمین‌های اطراف خارج می‌شود صاحب آن هستند در صورتی که ماده معدنی در محیط‌زیست است و آن فردی که دست به استخراج زده، از دولت مجوز دارد و بر اساس یک سری قوانین هزینه هایی را پرداخت کرده است. اما مشکل این است که در بسیاری از موارد دیده می‌شود در دعوای بین معارضین محلی و معدن‌دار دستگاه‌های حاکمیتی به دلیلی طرف اشخاص محلی را می‌گیرند.

وی در پاسخ به این موضوع که راهکار حل مشکلات مربوط به دعوا و نزاع‌های محلی‌ها و معدنی‌ها را چه می‌‌دانید، گفت: راهکار حل کردن مشکلات در بخش اکتشاف معادن و تعارضات بین معدنی‌ها و محلی‌ها این است که قانون صریح و دقیق اعمال شود. اگر چیزی قانون است باید کامل و دقیق انجام شود و برای اجرا پشتوانه محکم داشته باشد. از طرفی دولت ملاحظات موردی را کنار بگذارد.

قربانی با بیان این موضوع که در اعمال قانون مربوط به اکتشاف و معادن، سلیقه‌ای عمل می‌شود، گفت: مشکلاتی که معارض محلی ایجاد می‌کنند از یک طرف مشکل ساز است از طرف دیگر مشکل برخورد منابع طبیعی و ارگان‌های مربوطه است که سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

نایب رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران افزود: معدنی‌ها باید آموزش ببینند و قوانین را بشناسند و مردان قانون نیز با هر شخصی که از قوانین تخطی کرد، بر اساس قانون برخورد کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که بهترین راهکار برای مقابله با معارضین محلی را چه می‌دانید، گفت: باید از سوی دولت برای مردم محلی روشنگری انجام شود و در ارتباط با معادن و معدن‌داران اطلاع رسانی صورت پذیرد. مردم روستا باید بدانند که اگر یک معدن‌دار برای اکتشاف وارد روستا شد بر اساس یک سری قوانین، محدوده‌ای را ثبت کرده‌ و برای ثبت این محدوده هزینه‌های بسیاری را پرداخت کرده و تمام ملاحظات زیست محیطی و منابع طبیعی در نظر گرفته ‌شده‌است. باید محلی‌های یک معدن ببدانند که هزینه هایی همچون بهره مالکانه و از جمله آنها از آن از معدنی دریافت می‌شود و دولت برای این امتیاز حقوقی را دریافت کرده‌است.

قربانی در آخر خاطر نشان کرد: دولت از معدن‌ها هزینه‌های متفاوتی دریافت می‌کند باید برای حل مشکلات بخشی از عایدی خود از معدن را در خود محل اکتشاف هزینه کند تا به این طریق محلی‌ها نیز توسعه‌ را با حضور معدنی‌ها حس کنند نه این‌که تنها با چهره تخریب شده محیط‌زیست اطراف خود مواجه باشند. این اقدام دولت می‌تواند تعداد معارضین محلی را کم‌تر و کم‌تر کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها