|
کدخبر: 81514

نقش مافیای فروش در التهاب بازار لاستیک

خبرهای ناگواری از بازار لاستیک کشور به گوش می‌رسد، گزارشاتی که نشان می‌دهد عده‌ای از مدیران فروش برخی شرکت‌های تولید‌کننده ایرانی با همدستی برخی عاملین فروش که نقش بسزایی در واردات لاستیک هم دارند، موجب تنش قیمتی در بازار شده‌اند.

گسترش‌نیوز : این روزها بازار لاستیک کشور دچار التهاباتی شده است و این التهابات که در گذشته نه چندان دور نیز وجود داشته است نشان می‌دهد که این کالای استراتژیک در کشور، می‌تواند موجبات بروز تنش در بازار را به دنبال داشته باشد و از طرفی باعث سودجویی عده‌ای و نارضایتی عده‌ای دیگر شود.

زمانی که لاستیک در داخل تولید می‌شود اما به صورت مناسبی توزیع نمیشود، زمانی که لاستیک‌های بی‌کیفیت و حادثه آفرین چینی و.... در بازار با نرخ بالا فروش می‌رود و زمانی که عاملیت فروش از سوی مدیران فروش شرکت‌های مطرح تولید‌کننده به برخی افراد سودجو و وارد‌کننده داده می‌شود، باید به وجود رانت و برخی سواستفاده‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای کسب سود دقت کرد.

ارتباط ناسالم مدیران فروش شرکت‌های داخلی و برخی افراد که عاملیت و نمایندگی فروش را دریافت کرده‌اند موجب شده تا بازار لاستیک کشور با تنش روبه‌رو شود و این رویکرد در حالی است که این برنامه‌ریزی‌ها به صورت بسیار دقیق و بدون هر گونه نظارت کامل و مناسبی انجام می‌گیرد.

برخی شرکت‌های مطرح همانند لاستیک بارز یا کویر و.... عاملیت فروش و برخی نمایندگی‌های خود را بعضا به افراد واردکننده لاستیک واگذار کرده‌اند و با تعیین سهمیه مناسب برای این افراد، بخش اعظمی از لاستیک‌های تولیدی را تحویل این افراد می‌دهند.

نمایندگان ذکر شده هم که خود جزو واردکنندگان لاستیک‌های بی‌کیفیت محسوب می‌شوند نیز با انبار این لاستیک به عدم توزیع اجناس به خرده فروشان مبادرت می‌ورزند و در عوض لاستیک‌های بی‌کیفیت و حادثه آفرین و مورد نیاز مشتریان را در بازار پخش می‌کنند که این مهم‌ترین دلیل بابت ایجاد تنش در بازار و افزایش قیمت‌های لاستیک‌های تولیدی داخلی است.

نکته مهم در این میان نقش مدیران فروش برخی شرکت‌های مطرح در تولید لاستیک است که این افراد با همدستی نمایندگان فروش «که وارد‌کنندگان هم هستند» به کسب سودهای هنگفت و مدیریت بازار می‌پردازند و این در حالی است که نمایندگان و عاملان فروش قدیمی و شناخته شده هیچ نقشی در توزیع مناسب این کالای استراتژیک ندارند.

اما نکته مهم دیگری که گاها گلایه فعالان صنف را هم به دنبال داشته در همین راستا است چرا که شرکت‌های مطرحی همچون بارز هیچ توجهی به درخواست‌های مکرر فعالان صنف در رابطه با دریافت نمایندگی فروش ندارند و گاها درخواست‌های قانونی در میز مدیران فروش خاک می‌خورد اما درخواست‌های افرادی که خود وارد‌کننده لاستیک هستند به سرعت رسیدگی می‌شود و به آنها نمایندگی و عاملیت فروش با سهمیه قابل توجه داده م ی شود.

تمامی این وقایع و گزارشات که غالبا از سوی فعالان این صنف به‌دست ما رسیده نشان می‌دهد بازار لاستیک دچار مخاطرات شدیدی شده و شاهد چند نرخی بودن توزیع و همچنین وجود برندها و لاستیک‌های وارداتی فاق کیفیت با قیمت‌های بالا و کمبود کالای تولید داخلی علیرغم تولید مناسب هستیم و در این میان ردپای برخی نمایندگان فروش و مدیران فروش شرکت‌ها در این جریان دیده می‌شود.

یکی از اعضای اتحادیه و از فعالان بازار که خواست نامش فاش نشود در این خصوص توضیح داد: متاسفانه یک مافیای بسیار قدرتمند از سوی مدیران فروش و نمایندگان عامل ایجاد شده و رانت بسیار عجیبی صورت گرفته است که منجر به خسارت‌های جبران ناپذیری به بازار، مردم و اقتصاد کشور می‌شود.

وی می‌گوید: چرا باید نمایندگان و عاملان فروش خاص سهمیه‌های خاص لاستیک را از مدیران فروش به ویژه شرکت بارز دریافت نمایند و به جای توزیع آن در بازار، لاستیک‌های وارداتی خود را بخش نمایند و اینگونه به اقتصاد کشور لطمه وارد کنند.

این فعال صنف لاستیک می‌گوید که عامل اصلی تصادفات و تلفات رانندگی همین لاستیک‌های بی‌کیفیت چینی است که باید جلوی متخلفان گرفته شود؛ لاستیک‌های تولید داخلی به مراتب بهتر و باکیفیت تر از نوع خارجی هستند اما نوع فروش بسیار نابسامان است و باید نهادهای نظارتی ورود نمایند.

فرهاد جباری فعال صنف لاستیک و روغن تهران که سابقه طولانی در این صنف را داراست نیز با انتقاد شدید از رویکرد مدیران فروش شرکت‌های داخلی می‌گوید که نمایندگی فروش و توزیع در بازار به برخی نور چشمی‌ها با روابط خاص داده شده است و در این میان هیچ نظارتی نیز وجود ندارد.

وی می‌گوید: بنده و بسیاری افراد مدت طولانی است که در خواست دریافت نمایندگی را داده‌ایم و هیچ کمبودی نیز نداریم اما این مهم صورت نمی‌گیرد و باید رسیدگی دقیقی ازسوی متولیان امر صورت پذیرد.

این روزها نهادهای نظارتی باید نقش پررنگ تری در این جریانات داشته باشند و از طرفی مدیران و مسئولان امر نیز هوشیارانه با این تخلفات پشت پرده برخورد جدی انجام دهند.

ارسال نظر