|

به اهلیت‌حرفه‌ای تصمیم‌سازان توجه کنیم

سیدمحمد بحرینیان-صنعتگر و پژوهشگر توسعه

 از میان ده‌ها شاخص، فقط به یک شاخص اشاره می‌کنم: طبق آمار ترازنامه انرژی سال ۹۸ وزارت نیرو، متوسط بهای برق در بخش خانگی و صنعتی ایران مطابق جدول است.

براساس جدول فوق، نرخ برق خانگی در کشور ما کمتر از نرخ برق صنعتی است، در حالی‌که همین ترازنامه انرژی نشان می‌دهد در کشورهای پیشرفته چه تفاوتی وجود دارد و نرخ برق با توجه به اهمیت بخش‌ها چگونه مدنظر قرار گرفته‌اند؟!

بحرینیان۱

 حمایت در بخش انرژی باید به سمت‌وسوی حوزه‌های مولد سوق پیدا کند تا اقتصاد دچار افت ‌و رکود نشود. صنایع برخی از کشورهای پیشرفته دو برابر بخش خانگی برق مصرف می‌کنند، اما مصرف بخش خانگی در کشور ما به‌مراتب چشمگیرتر است. وزیر نیرو در قطعی برق صنایع و سپس اعلام مدیریت برق در بخش خانگی و تجاری ابراز رضایت کردند که رشد افزایش مصرف برق در صنایع، نشان‌دهنده بهبود تولید است؛ البته باز هم بدون اعلام این واقعیت که با قطع برق یک‌ روز در هفته صنایع کشور، این مدیریت را انجام

داده‌اند. اما نمی‌دانم آگاه بودند که استهلاک در کشور ما از تشکیل سرمایه‌ ثابت ناخالص از جمله در ماشین‌آلات بخش صنعت فزونی یافته است، زیرا موجودی سرمایه خالص ماشین‌آلات بخش صنعت به نرخ ثابت ۹۰ طی سال‌های ۹۱-۹۸، به‌ میزان ۱۳ درصد کاهش یافته است.

آیا مسئولان به این موضوع توجه کرده‌اند که مصرف انرژی ماشین‌آلات مستهلک چقدر زیاد است! می‌گویند مصرف انرژی را کاهش دهید، اما نمی‌گویند متولی هدایت تولیدات به سمت استفاده از فناوری برای کاهش مصرف انرژی کیست؟ فقط نصیحت می‌کنند! آیا نگاهی به قوای مقننه و مجریه دیگر کشورها می‌اندازند که چگونه هدایت اقتصاد را بر عهده دارند و برای دنیای آینده چگونه برنامه‌ریزی کرده و می‌کنند؟!

نخبگان کشور تا به امروز راه‌حل مشخصی برای رفع مشکلات از سوی آنها ندیده‌اند. از آن تعجب‌آورتر که مسئول متولی صنعت و نمایندگان قوه مقننه هم در سکوت عجیبی چه در تابستان و چه زمستان، زمان را سپری می‌کنند! راهکار عبور از این بحران در نگاه واقع‌بینانه و به دور از شعار به راهبرد توسعه اقتصاد و صنعت برای بقا و آینده کشور و سرمایه‌گذاری در صنایع حیاتی و اساسی و زیرساخت‌های موردنیاز آنهاست نه آن‌گونه طرح‌هایی که بعضا به‌عنوان پیشران معرفی می‌شوند و از نگاه نخبگان توان توسعه اقتصادی کشور را ندارند و نمی‌توانند کشور را در مقابل پیشرفت‌های جهان به جایی برساند. گره چالش‌های امروز را باید خبرگان و نخبگان هر بخش بگشایند. اگر اهلیت حرفه‌ای تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان در بخش اقتصاد کشور، به جای رویکردهای سیاسی و جناحی مدنظر باشد، مشکلات امروز به بحران‌های فردا تبدیل نمی‌شوند.

نویسنده: سیدمحمد بحرینیان
کدخبر: 286805

ارسال نظر

 

آخرین اخبار