|
کدخبر: 328232

فوری | بیانیه مهم درباره برجام

ایران و روسیه و چین تاکید کرده اند که بر حفظ تعهدات برجامی پایبند هستند.

اقتصاد فوری | بیانیه مهم درباره برجام

ایران و روسیه و چین در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که بر حفظ تعهدات برجامی پایبند خواهند بود.

 کشورهای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای مشترک بر حفاظت از توافق هسته‌ای و پایبندی به تعهدات برجامی تاکید کردند.

خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داد، در این بیانیه سه‌جانبه آمده است: «مفاد برنامه جامع اقدام مشترک همچنان معتبر است. کشورهای ما برای دستیابی به توافق هسته‌ای از هیچ تلاشی دریغ نکرده و همچنان از این توافق حفاظت کرده و به تمامی تعهدات خود پایبند هستند».

تهران، پکن و مسکو ضمن اعلام مجدد آمادگی خود برای انجام هر کاری که برای احیای این توافق لازم است، توضیح دادند: «متاسفانه مابقی کشورهای درگیر در برجام، یعنی فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا راه دیگری را انتخاب کردند».

تهران، پکن و مسکو ضمن اعلام مجدد آمادگی خود برای انجام هر کاری که برای احیای این توافق لازم است، توضیح دادند: «متاسفانه مابقی کشورهای درگیر در برجام، یعنی فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا راه دیگری را انتخاب کردند».

اسپوتنیک به نقل از این بیانیه نوشت: «ایران، روسیه و چین بر این باورند که زمان آن فرا رسیده تا کشورهای غربی اقدامات لازم را برای احیای توافق هسته‌ای انجام دهند».

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی مستقر در وین با انتشار یادداشت توضیحی، نظرات و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران در مورد گزارش‌های مدیرکل به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه کرد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

نظرات و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران در مورد گزارش‌های مدیرکل به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عناوین:
"موافقت‌نامه پادمانی NPT جمهوری اسلامی ایران (GOV/۲۰۲۴/۲۹ مورخ ۲۷ مه ۲۰۲۴)
"نظارت و راستی‌آزمایی در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد (GOV/۲۰۲۴/۲۶ مورخ ۲۷ مه ۲۰۲۴)

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی مستقر در وین مایل است نظرات و مشاهدات خود را به شرح زیر در مورد گزارش‌های مدیرکل به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مندرج در GOV/۲۰۲۴/۲۹و GOV/۲۰۲۴/۲۶ به‌اشتراک بگذارد:
الف) نظرات کلی
۱. جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به تعهدات خود از جمله موافقت‌نامه پادمان جامع (INFCIRC/۲۱۴) پایبند بوده و تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا آژانس بتواند به طور مؤثر فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود را در ایران از جمله اقدامات نظارتی و مراقبتی(C/S) در مورد مواد و فعالیت‌های هسته‌ای در ایران که در نظام راستی‌آزمایی آژانس منحصر به فرد است را انجام دهد.

۲. تفکیک موضوعات در این دو گزارش با عناوین فوق به درستی رعایت نشده است. برخی از موارد مرتبط با برجام در گزارش پادمانی (NPT) عیناً تکرار شده و بالعکس، برخی از موارد مرتبط با موضوعات پادمانی NPT در گزارش برجامی مشاهده می‌شود. به عنوان نمونه، فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی مرتبط با کارگاه‌های ساخت روتور سانتریفیوژها و بیلوز فقط بایستی در محدوده گزارش برجام تعریف شوند.

۳. به دنبال خروج غیرقانونی آمریکا از برجام در ماه مه ۲۰۱۸ و ناتوانی اتحادیه اروپا / سه کشور آلمان، انگلستان و فرانسه در اجرای تعهدات خود، ایران در اعمال حقوق خود طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، کلیه اقدامات داوطلبانه شفاف‌ساز فراتر از موافقت‌نامه پادمان جامع (CSA)، از جمله اجرای کد اصلاحی ۱/۳ را همانطور که در بند ۱۳ از مقدمه برجام و نیز در بند ۶۵ پیوست یک آن مشخص شده است، در فوریه ۲۰۲۱ به تعلیق درآورد.

۴. تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات خود تحت برجام کاملاً مطابق با حقوق ذاتی کشور طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام بوده و پاسخی به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، همراه با ناتوانی سه کشور اروپایی در پایبندی به تعهدات خود بود. این واقعیت آشکار به هیچ وجه نمی‌تواند مبنایی برای سه کشور اروپایی برای خودداری از اجرای تعهدات خود باشد.

۵. تصمیم سه کشور اروپایی مبنی بر خودداری از اجرای تعهدات لغو تحریمی خود که در بند ۲۰ ضمیمه پنج برجام در روز انتقال (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳) مشخص شده است، اقدامی غیرقانونی و نمونه صریح دیگری از عدم پایبندی کامل آنها در نقض تعهدات خود هر دو سند برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود.

منبع: اقتصادنیوز
  • کرامت سلیمی ارسالی در

    برجام یک بازی کثیف سیاسیست و سلاح هسته ا ی هم مطلقا وجود خارجی ندارد. و فقط برای ایجاد ترس و وحشت در دل ملتها(برده ها) مط رح می شود.

    در اینده ای نز دیک ، شهرهای مهم روسیه از جمله مسکو و اس تالین گراد توسط موشک و هواپیما مورد حمله قرار خواهد گرفت و روسیه هم نمی تواند هی چ عکس العملی نشان د هد و تلافی کند.
    فقط یک مشکل حل نخواهد شد و ان هم اینک ه با بمباران شهرهای روسیه و ناتوانی روسی ه در مقابل حمله به شهرهایش، باز هم رسانه ها سلاح هسته ای را باور خواهند داشت و ب از هم به انتشار اخبار بیهوده در مورد سلا ح هسته ای و موضوع برجام ادامه خواهند داد .و توئیت های لاوروف و اولیانوف را منتشر خواهند کرد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها