|
کدخبر: 13572

از حاشیه تا متن بازاریابی در تلگرام

محمد میرزایی/ کارشناس بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

با وجود فراگیر شدن تجارت به سبک تلگرام، هنوز قدرت تبلیغات در این فضا چندان جدی گرفته نشده است. در بررسی چرایی این موضوع می‌توان به چند نکته ساده اما مهم رسید. در این میان شاید بتوان گفت که مهم‌ترین دلیل حاشیه‌نشینی تلگرام در دنیای بازاریابی نوع طراحی موتور جست‌وجوی این شبکه ارتباطی است. به عنوان نمونه زمانی که مخاطب کلمه‌ای خاص مانند کفش را در این شبکه جست‌وجو می‌کند، به جای بازدید کانال‌های فعال در این زمینه، مطالبی حاوی کلمه کفش نمایش داده می‌شود.

درحال‌حاضر تلگرام از بعد تجاری بیشتر در نقش مکمل اینستاگرام و راه ارتباط با مشتریان اینستاگرامی ظاهر شده است. پیج‌های تجاری اینستاگرام به دلیل مقابله با تبلیغات منفی در کامنت‌ها، پس از معرفی محصول، ارائه اطلاعات بیشتر از جمله نرخ را منوط به ارتباط تلگرامی می‌کنند. به این ترتیب هم مشتریان خود را حفظ می‌کنند و هم از تبلیغات منفی رهایی می‌یابند.

یک مقایسه کلی در زمینه تعداد مخاطبان تجاری تلگرام و اینستاگرام نشان می‌دهد تعداد اعضای کانال‌های تجاری تلگرامی به طور متوسط کمتر از ۱۰هزار نفر است، این در حالی است که تعداد فالورهای یک پیج تجاری اینستاگرامی گاهی به چند صد هزار نفر می‌رسد و همین موضوع باعث می‌شود این شبکه ارتباطی در مقابل اینستاگرام از قدرت تجاری کمتری برخوردار باشد.

با این حال نباید این موضوع را نادیده گرفت که تلگرام درحال‌حاضر به دنبال افزایش قابلیت‌های خود و جذب مخاطبان تجاری است. یکی از امکاناتی که این شبکه ارتباطی برای فعالان تجاری ایجاد کرده، قابلیت افزودن شماره تلفن در انتهای مطالب کانال‌ها است. به این ترتیب مشتری می‌تواند با لمس شماره تلفن، نسبت به برقراری ارتباط با فروشنده اقدام کند. شاید این دسته از امکانات در کنار این نکته که تلگرام به پل ارتباطی پیج‌های اینستاگرامی و مشتریان تبدیل شده بتواند به رشد بازاریابی و قدرت تجاری تلگرام کمک کند و این شبکه ارتباطی را از حاشیه به متن بازار رقابت در فضای مجازی بکشاند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها