|
کدخبر: 312969

مجلس / مجتبی توانگر / شرکت استارتاپی

مجلس در فکر کمک به شرکت‌های استارتاپی / یک راهکار خوب مطرح شد

موضوع‌هایی مانند تشکیل اتحادیه همکاری‌های دیجیتال خاورمیانه می‌تواند کمک‌ بزرگی به شرکت‌های استارتاپی ایران باشد.

فناوری مجلس در فکر کمک به شرکت‌های استارتاپی / یک راهکار خوب مطرح شد

رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس بر این اصرار دارد که در ایران، نقصان جدی در ارتباط با بخش خصوصی سایر کشورها حس می‌شود و هر تدابیری که منجر به تقویت ارتباطات منطقه‌ای شود، می‌تواند به اصلاح این نقصان کمک کند. او باور دارد که تشکیل اتحادیه همکاری‌های دیجیتال در خاورمیانه و موارد مشابه می‌توانند به شرکت‌های استارتاپی ایران کمک بزرگی بکنند.

«مجتبی توانگر» به لزوم تشکیل ارتباط با بخش خصوصی کشورهای جهانی تأکید کرد: «یکی از کاستی‌های بخش خصوصی ما، مخصوصاً در بخش شرکت‌های فن‌آور، فقدان ارتباط کافی و مؤثر با بخش خصوصی سایر کشورها، به‌ویژه کشورهای منطقه بوده و جای شرکت‌های ایرانی در بسیاری از مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای خالی است. لذا هرگونه تقویت ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی برای شرکت‌های فن‌آور و استارتاپی ایران ارزشمند خواهد بود.»

مجتبی-توانگر

چندی پیش نایب‌رئیس اتاق تهران در رویداد روز فناوری ایران در جیتکس ۲۰۲۳ به لزوم تشکیل اتحادیه همکاری‌های دیجیتال خاورمیانه تأکید کرده بود. توانگر نیز به لزوم تشکیل اتحادیه‌ای توسط اتاق بازرگانی که بتواند مراودات تجاری با بخش خصوصی کشورهای جهانی را فراهم کند، تأکید کرد.

توانگر با اشاره به تحریم‌ها و موانعی که ممکن است بر سر راه تشکیل چنین اتحادیه‌هایی ایجاد شود، به دیجیاتو گفت: «تحریم‌ها آثار منفی خودش را دارد و قابل کتمان نیست، اما اصل شکل‌گیری اتحادیه‌ای از این دست، ارتباطی به تحریم ندارد. معضل عدم ارتباط شرکت‌های داخلی با شرکت‌های مشابه منطقه‌ای و جهانی یک معضل تاریخی بوده و قبل از تحریم‌ها نیز وجود داشته است. اتفاقاً در همین شرایط تحریم که البته برقراری این نوع ارتباطات را سخت می‌کند، برخی شرکت‌های داخلی با شرکای خارجی کارهای مشترک‌ انجام داده‌اند که بررسی تجربیات این شرکت‌ها در برقراری ارتباط با شرکای خارجی می‌تواند راهگشا باشد.»

این نماینده مجلس باور دارد که اتاق بازرگانی به‌عنوان نماینده بخش خصوصی می‌تواند هرگونه شکل‌گیری اتحادیه‌های جدید منطقه‌ای در حوزه‌های فن‌آور را به رسمیت بشناسد و از طریق اتاق‌های بازرگانی مشترک به سایر کشورها و بخش بین‌الملل خود به تشکیل چنین اتحادیه‌هایی کمک کند. به باور توانگر، دولت هم می‌تواند از طریق ابزارهای خارجی خود از وزارت خارجه و سفارت‌خانه‌ها تا رایزنان بازرگانی به برقراری اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی کمک کند.

توانگر در پاسخ به این پرسش که راه‌اندازی چنین اتحادیه‌ای چه فوایدی برای اکوسیستم استارتاپی به‌همراه خواهد داشت؟ اعلام کرد راه‌اندازی چنین موضوعی نه‌تنها می‌تواند فقدان بزرگ تعاملات با بخش خصوصی جهانی را درست کند، بلکه می‌تواند موجب انتقال دانش شود. او باور دارد که راه‌اندازی این اتحادیه به رشد و اعتلای فناوری در کشور و پیشرفت اقتصاد دیجیتال کمک شایانی خواهد کرد. او دراین‌باره گفت: «کارکرد اصلی این اتحادیه‌ها انتقال دانش و تجارب فنی بین شرکت‌های مستقر در کشورهای مختلف است. اگر تشکیل این اتحادیه‌ها زمینه‌ساز شکل‌گیری همکاری مشترک و جوینت ونچر بین شرکت‌های ایرانی و شرکای منطقه‌ای شود، بهترین بستر برای دادوستد دانش فنی ایجاد خواهد شد.»

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها