|
کدخبر: 302447

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

قیمت باورنکردنی کتاب‌های نفیس/ ۲۰ میلیون تومان برای یک جلد!

قیمت کتاب‌های نفیس در فضای مجازی باورکردنی نیست و احتمالا با مشاهده این قیمت‌ها خریداران قید خرید کتاب را بزنند. قیمت‌های میلیونی برای یک جلد کتاب در هیچ اقتصادی منطقی نیست.

فرهنگ قیمت باورنکردنی کتاب‌های نفیس/ ۲۰ میلیون تومان برای یک جلد!

بازار کتاب چند سالی است که با افزایش قیمت شدید رو به رو شده است. در این میان شاهد قیمت‌های نجومی در بازار کتب نفیس هستیم. قیمت یک مجموعه کتاب به ۲۰ میلیون تومان هم می‌رسد. در این گزارش همراه ما باشید تا شما را با کتاب نفیس و قیمت‌های نجومی این کتاب‌ها آشنا کنیم.

رمز و راز کتاب‌های نفیس

برای شروع بهتر است که تعریفی از کتاب نفیس ارائه دهیم. در حوزه نشر و پخش، کتاب نفیس به کتابی اطلاق می‌شود که کاغذ گلاسه یا به عبارت دیگر کاغذ مرغوب داشته باشد و همچنین پنج رنگ یا شش رنگ باشد. علاوه بر این، صحافی مرغوب و طرح جلد و حتی قاب خوب داشته باشد. یعنی همه مراحل تولید کتاب، بالاترین کیفیت را طی کرده باشند؛ حتی شیوه نوشتار آن نیز مهم است. مثلا متن باید با قلم استادان خوشنویسی نوشته شده باشد. همچنین کتاب باید شامل آثار استادان نقاشی و مینیاتور باشد. تصاویر کتاب‌های ایرانشناسی و عکاسی نیز باید به دست عکاسان توانا تهیه شده باشد. قدیمی بودن کتاب ها نیز باعث میشود که یک کتاب یا یک مجموعه در دسته کتاب های نفیس قرار بگیرد.

تمامی این شرایط میتوانند تا حد زیادی این مساله را برای ما روشن کند که کتاب های نفیس قیمت غیر قابل قیاس با دیگر کتاب هایی دارند که روزانه با آنها سر و کار داریم اما سوال اصلی اینجاست که آیا صرفا با این شاخصه‌ها کتاب‌های نفیس به فروش می‌رسد؟ آیا قیمت گذاری این نوع از کتاب ها سلیقه‌ای است؟ خرید و فروش آنها چطور؟ این کتاب ها بین چه کسانی دست به دست میشود؟

برای این گزارش سری به قیمت‌های این دست از کتاب‌ها در سایت های مختلف زدیم و با قیمت‌های غیر قابل باور مواجه شدیم. این کتاب‌ها حتی شرایط کتاب های نفیس را که در بالا ذکر شده است را ندارد.

در ابتدا قیمت یک جلد "شاهنامه" فردوسی را میبینیم که ۶ میلیون تومان است؛ البته با جلد چرمی، جعبه و کاغذ های گلاسه، اگر شما فکر میکنید که قیمت‌ها به همین جا ختم می‌شود باید بگوییم که خیر، به هیچ عنوان این‌گونه نیست، در ادامه با کتاب‌هایی مواجه میشویم که حتی جلد چرمی، کاغذ گلاسه و... ندارند اما قیمت آنها از مرز ۲۰ میلیون تومان هم رد میشود.

شاهنامه

برای مثال این نوع از شاهنامه در یک انتشارات متفاوت قیمتی بالاتر دارد در حالی که کاغذ گلاسه و ... ندارد.

شاهنامه-2

کتاب "هزار و یک شب" یکی از کتاب های نفیس به شمار می‌آید و کمتر کسی است که اسم آن را نشنیده باشد، اما این کتاب ایرانی که کاغذ معمولی نیز دارد به قیمت ۸ میلیون تومان در بازار به فروش میرسد، طبیعتا تعداد صفحات این کتاب نیز در میزان قیمت آن بی تاثیر نیست. این ۸ میلیون تومان پایین‌ترین قیمت در بین کتاب های نفیس است، این مبالغ گویی هیچ سقفی ندارد!

هزار-یک-شب

کتاب "نور ملکوت القرآن" همانطور که از ظاهرش پیدا است کتابی دست نوشته نیست و مشخص هم نیست که این کتاب با چه منطقی قیمت گذاری شده است. ۲۰ میلیون تومان برای کتاب مذهبی بسیار بالاست و با این اوصاف بعید است کسی از خرید آن استقبال کند.

دیجی-کالا-نورالملکوت

مجموعه کتاب "تن تن" که زبان اصل است نیز به قیمت ۱۴ میلیون تومان به فروش میرسد، البته باید گفت که کتاب های زبان اصل در ایران همیشه قیمت بسیار بالایی داشته است، طوری که هر قشری نمیتوانند از آنها خریداری کنند و در نمایشگاه کتاب نیز هر ساله بخش کتاب های زبان خارجه تعداد غرفه های کمتری به خود به اختصاص میدهند و فروش بسیار کمی دارند.

تن-تن

مجموعه "لغت نامه دهخدا" نیز از ۱۱ میلیون تومان شروع میشود و حتی میتوانید قیمت‌های نجومی‌تری را نیز برای آن پیدا کنید.

دهخدا

تمامی این کتاب های نفیس، از ایرانی تا خارجی با یک طیف قیمت بسیار گسترده‌ای در سایت‌های مختلف به فروش میرسد، در دوره ای که برای پیشرفت یک جامعه فرهنگ از هر چیز دیگری واجب تر است بالا رفتن قیمت هر روزه کتاب ها اصلا به نفع جامعه  نیست، بر خلاف آمار‌هایی که به دروغ از میزان سرانه مطالعه در ایران منتشر میشود و  میزان پایین این آمار همه را متعجب کرده است، ملت ایران بسیار سرانه مطالعه بالایی دارند، هر ساله در نمایشگاه های کتاب با استقبال بسیار خوبی از جانب مردم مواجه میشویم، بر اساس آماری که دهم همین ماه منتشر شد ما با افزایش ۲۱ درصدی انتشار کتاب در تیر ۱۴۰۲ نسبت به تیر پارسال مواجه بودیم و میزان فروش کتاب نیز به موازات آن بالا رفته است.

مساله این است تمامی این کتاب های به اصطلاح "نفیس" قطعا برای خواندن خریداری نمیشوند، اینها یا برای هدیه های لاکچری هستند و یا بالا بردن اعتبار کتابخانه! خیلی از این قیمت گذاری ها عادی نیست و به دروغ ارائه میشود، حتی کتاب هایی قدیمی هم نیستند که ارزش تاریخی داشته باشند، اگر واقعا قصد شما کتاب خواندن است میتوانید از مطالب این کتاب ها با پرداخت قیمت پایین تر نیز بهره مند شوید، این روزها بالا رفتن قیمت کتاب و هزینه سرسام آور چاپخانه ها باعث شده است که مردم به سمت کتاب های الکترونیکی روی بیاورند، پلتفرم هایی هستند که همین کتاب ها را با قیمت های پایین تر ارائه میدهند تا در دسترس مخاطبان باشد، البته اگر آنها نیز به دلایل مختلف از دسترس خارج نشود!

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها