|
کدخبر: 297052 فرشته صائمی

گزارش اختصاصی گسترش‌نیوز؛

غفلت بزرگ دولت در شهرک‌های صنعتی/ وزارت صمت شفاف‌سازی کرد

معاون وزیر صمت گفت: به تدریج منابع دولتی و زیرساخت‌های اولیه را در فضای محدود برای شهرک‌های صنعتی می‌آوریم و به تناسب که رشد کرد، آن را توسعه می‌دهیم. هر جا ظرفیت صنعتی وجود داشته باشد، وظیفه داریم زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم.

سیاست غفلت بزرگ دولت در شهرک‌های صنعتی/ وزارت صمت شفاف‌سازی کرد

تحریم‌ و تاثیر آن بر شاخص‌های اقتصادی از جمله موارد غیرقابل انکاری است که حتی مسئولین کشوری از جمله رئیس جمهور نمی‌تواند بر روی آن چشم‌پوشی کند و گاهاً مستقیم و غیرمستقیم به آن اشاره می‌کند. چنانچه سید ابراهیم رئیسی اخیراً در جمع فعالین اقتصادی آذربایجان شرقی که با محوریت جشن احیای ۲۲۰ واحد صنعتی و تولیدی راکد این استان حضور پیدا کرده بود، معضل بیکاری در کشور را به حساب اقدامات دشمن نوشت و از طریق به کار بُردن عبارات متعلق به مکتب‌های فکری سوسیالیستی نظیر «آینده از آن کارگران است.»  بر راه‌اندازی هر چه زودتر واحدهای صنعتی سراسر کشور و در نتیجه به کارگیری نیروی بیکار کشور تاکید کرد.

نکته دیگر درباره اظهارات رئیسی پیرامون شهرک‌های صنعتی و فعال کردن آنها این است که طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت صمت تا پایان سال ۱۴۰۰، هزار و ۳۷ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب شده و ۸۴۶ به بهره‌برداری رسیدند اما در سال ۱۴۰۱ این رقم روند افزایشی داشته و به رقم ۸۵۸ رسیده و شهرک و ناحیه صنعتی مصوب نیز رشد هزار و ۵۷ رقمی را تجربه کرده است. علاوه بر این واحدهای به بهره‌برداری رسیده از ۴۹ هزار و ۲۲۱ مورد به ۵۰ هزار و ۸۴۲ عدد در پایان ۱۴۰۱ رسیده است.

چرا مراغه به دنبال راه‌اندازی شهرک صنعتی جدید است؟

تاکید رئیسی بر کاهش بیکاری از طریق راه‌اندازی مراکز صنعتی و از طرفی آمار وزارت صمت مبنی بر مثبت شدن تعداد مراکز صنعتی، واکنش نماینده نماینده مردم مراغه که بزرگترین شهر آذربایجان شرقی بعد از تبریز محسوب می‌شود، را به دنبال داشت. چنانچه علی علیزاده در سفر رئیسی و تیم همراهش به آذربایجان شرقی در گفتگو با سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به پتانسیل مراغه به راه‌اندازی شهرک صنایع غذایی در این شهر تاکید کرد.

نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی در شرایطی بر راه‌اندازی شهرک صنایع غذایی در این شهر تاکید می‌کند که براساس آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت صمت آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۱ از نظر تعداد انصراف قراردادهای صنعتی در رده سوم کشوری قرار دارد. رتبه سوم در فسخ قراردادهای صنعتی و از طرفی سماجت علیزاده بر راه‌اندازی شهرک صنایع غذایی با تکیه بر اظهارات رئیس جمهور مبنی بر فعال شدن مراکز اقتصادی و صنعتی، این پرسش مطرح می‌شود که در حال حاضر مراغه توان و ظرفیت راه‌اندازی یک شهرک صنعتی جدید دارد یا خیر؟

در پاسخ به این پرسش علی علیزاده، نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: مراغه از نظر وضعیت جغرافیایی، جمعیت و اهمیت سیاسی و تاریخی، بعد از تبریز دومین شهر استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود اما از نظر صنعتی یکی از عقب مانده‌ترین شهرهای این استان است که آمار بیکاری بسیار بالایی دارد. واقعیت امر این است که باید نگاه کشاورزی به صنعت مراغه توجه شده و به خود صنعت توجه نشده و مورد غفلت واقع شده است.

شهرک صنعتی مراغه اشباع شده

فعالیت یک شهرک صنعتی در مراغه از جمله مواردی که او در این گفتگو اشاره کرد و افزود: در حال حاضر محدوده‌ای را به عنوان شهرک صنعتی در مراغه تعریف کردند و سال‌ها است که اشباع شده، هیچ جایی در آنجا وجود ندارد. مکان و موقعیت برای راه‌اندازی صنعت جدید و حتی یک کارگاه کوچک هم وجود ندارد، همه ملک‌ها واگذار شده لذا امکان توسعه و استقرار صنعت جدید وجود ندارد.

علیزاده همچنین تصریح کرد: از طرف دیگر سال ۸۹ منطقه ویژه اقتصادی مراغه از مجلس مصوبه گرفته و همه مراحل اداری مناطق آزاد و ویژه  تجاری را در ریاست جمهوری طی کرده و در حال حاضر منتظر هستیم که وزارت صمت اقدام قابل توجهی انجام دهد که مردم احساس کنند شهروند ایران هستند. نمی‌شود که در یک شهر کوچک چندین شهرک صنعتی مستقر شود و در شهرهای بزرگ که مردم نیاز بیشتری به اشتغال دارند، هیچ توجهی به آنها نشود و مردم احساس تبعیض و بی‌عدالتی کنند، این نکته مردم را عذاب می‌دهد.

علی علیزاده

نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی معتقد است افزون بر شهرک صنایع غذایی باید دومین شهرک صنعتی نیز در مراغه راه‌اندازی شود، با تاکید بر افزایش نرخ اشتغال به ازای فعال شدن شهرک صنعتی جدید در این شهر اظهار کرد: باید شهرک صنعتی ۲ مراغه و هم منطقه ویژه اقتصادی مراغه باید در این دولت فعال شود که این رضایتمندی در مردم حاصل شود چرا که شهرک صنعتی فعلی این شهر بسیار کوچک است.

مراغه قطب کشاورزی شمال غرب کشور است و سالانه بیش از ۴۵۰ هزار تُن محصولات باغی در آنجا تولید می‌شود

علیزاده در توضیح درخواست مردم مراغه برای راه‌اندازی شهرک صنایع غذایی ابراز کرد: شهرک صنایع غذایی، شهرکی است که وزارت جهاد و کشاورزی متصدی آن است و از این طریق آن را پیگیری می‌کنیم چراکه در حقیقت مراغه قطب کشاورزی شمال غرب کشور است و سالانه بیش از ۴۵۰ هزار تُن محصولات باغی در آنجا تولید می‌شود که به لحاظ فرآوری و صنایع تبدیلی در این شهر امکاناتی وجود ندارد، کما اینکه هرسال اواخر تابستان و اوایل پاییزهزاران تُن میوه کناره جاده‌های این شهر ریخته می‌شود که این امر فاجعه است چرا که دست رنج و امید کشاورز از بین می‌رود و از طرفی صنایع تبدیلی و فرآوری در مراغه وجود ندارد.

سالانه ۴۰۰ هزار تُن میوه در مراغه دور ریخته می‌شود

استفاده از صنایع تبدیلی برای جلوگیری از اسراف و دور ریختن میوه‌ها و از طرفی به کارگیری نیروهای بیکار از قِبَل ورود صنعت مذکور به مراغه از جمله نکاتی هستند که علیزاده بر آنها تاکید کرد و افزود: تازه‌خوری هم حدی دارد، ۴۵۰ هزار تن میوه تولید می‌شود که ۵۰ هزار تُن برای تازه‌خوری می‌رود و ۴۰۰ هزار تُن بر روی دست کشاورز می‌ماند که اگر صنایع تبدیلی کشاورزی در این شهر مستقر شود، قسمت عمده‌ای از مشکلات مراغه حل خواهد شد.

شهرک صنعتی جدید مراغه در شرق این شهر احداث می‌شود

این نماینده مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی مجزای شهرک صنعتی دوم مراغه از شهرک صنایع غذایی را یکی از ملزومات دانست و خاطرنشان کرد: شهرک‌های صنعتی زیر مجموعه وزارت صمت هستند و شهرک‌های صنایع غذایی زیر نظر وزارت جهاد و کشاورزی است که برای شهرک‌ اخیر یعنی شهرک صنایع غذایی نیز پیگیری‌ها را انجام دادیم، وزارت کشاورزی قبول کرده و آماده سرمایه‌گذاری است اما به دلیل اینکه همه زمین‌های مراغه کشاورزی هستند و زمین درجه ۳ بسیار کم دارد و نمی‌تواند به این موضوع اختصاص دهد، از این جهت زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار برای احداث سد در اختیار وزارت نیرو بود که بعداً منتفی شد با این وجود بیش از ۳۰ سال است که این زمین بدون استفاده در اختیار وزارت نیرو قرار دارد و کشاورزان هم قسمتی از آن را برای کشت گندم اجاره کردند. قرار است زمین مذکور از وزارت نیرو به وزارت کشاورزی منتقل شود و شهرک صنایع غذایی در آنجا احداث شود چراکه موقعیت آن سمت شرق مراغه که بسیاری از باغ‌های مراغه در آن منطقه قرار دارند.

دولت خود را از مدیرانی که حوصله کار کردن ندارند، خلاص کند

علیزاده همچنین در پایان ضمن ارزیابی توان دولت برای احداث شهرک‌های صنعتی یادآور شد: دولت توانمندی اجرایی را دارد اما برخی از دولتمردان تنبل هستند، انگیزه کار ندارند و فقط گفتار درمانی می‌کنند اگر دولت خود را از مدیرانی که حوصله کار کردن ندارند، خلاص کند، قطعاً می‌تواند اقدامات بزرگتر از این انجام دهد.

عطف به اینکه علیزاده راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی و صنایع غذایی در مراغه را به عزم دولت مرتبط ارزیابی کرد، گسترش‌نیوز با معاون وزیر صمت درباره اراده دولت در زمینه فعال کردن شهرک‌های صنعتی به ویژه در مراغه گفتگو کرد. در این مصاحبه علی رسولیان گفت: منظور بنده منطقه خاصی نیست بلکه می‌گویم هر نقطه‌ای از کشور که مرکز جمعیتی است و ظرفیت صنعتی شدن دارد، باید ناحیه یا شهرک صنعتی داشته باشد.

علی رسولیان

در همه شهرستان‌ها شهرک صنعتی احداث می‌کنیم

او افزود: ما باید به اندازه تقاضایی که وجود دارد در همه شهرستان‌ها شهرک صنعتی احداث می‌کنیم. البته در برخی مناطق ظرفیت شهرک‌های صنعتی پر شده و قابلیت توسعه ندارد که مجبور هستیم در آن محل‌ها شهرک جدیدی احداث کنیم. به این ترتیب که شهرک‌های کوچک و صنعتی شروع می‌کنیم و به تدریج آن را رشد می‌دهیم یعنی مدل سرمایه‌گذاری ما به این ترتیب نیست که اراضی بسیار وسیعی رادر اختیار بگیریم، مگر اینکه واقعاً در آن منطقه ظرفیت وجود داشته باشد.

وظیفه داریم زیرساخت‌های ساخت شهرک‌های صنعتی را ایجاد کنیم

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در پایان یادآور شد: در حقیقت به تدریج منابع دولتی و زیرساخت‌های اولیه را در فضای محدود می‌آوریم و به تناسب که رشد کرد، آن را توسعه می‌دهیم. هر جا ظرفیت صنعتی وجود داشته باشد، وظیفه داریم زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم.

در مجموع به عقیده بسیاری از کارشناسان هر چند ساخت و توسعه شهرک‌های صنعتی به فرآیند صنعتی شدن کشور و در مجموع تولید ناخالص داخلی کمک می‌کند اما نکته اساسی این است که نباید ورود صنعت به قسمت محصولات کشاورزی و در نهایت ساخت شهرک‌های صنایع غذایی مورد غفلت دولت واقع شود چراکه غفلت در این حوزه آثار زیان‌باری همچون اتلاف انرژی و از دست دادن روحیه تولید را به دنبال دارد، چنانچه نماینده مراغه نیز بر این باور است که دور ریختن بیش از ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی علاوه بر اینکه روحیه تولیدکننده را تضعیف می‌کند، منجر به ازدست رفتن فرصت‌های اقتصادی می‌شود که به ازای صنعتی کردن تولیدات کشاورزی می‌توان بدست آورد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها