|
کدخبر: 325012

پیش بینی صادرات نفت ایران / چین همچنان خریدار اصلی است؟

پیش بینی ها نشان می دهد که صادرات نفت ایران به چین با قدرت خود ادامه پیدا خواهد کرد.

اقتصاد پیش بینی صادرات نفت ایران / چین همچنان خریدار اصلی است؟

صادرات نفت، یکی از دشوار ترین کارهایی است که ایران در زمان تحریم انجام می دهد و چین یکی از خریداران اصلی نفت ایران است.

منابع پالایشگاهی و بازرگانی به پلاتس گفتند تقاضای چین برای نفت ایران، با تحریم‌های جدید آمریکا که به تلافی پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی وضع می‌شوند، بعید است آهسته شود.

حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق و پاسخ ایران به این رژیم، نگرانی‌هایی را نسبت به تداوم روند صادرات نفت ایران به پالایشگاه‌های خصوصی چین برانگیخت اما تحلیلگران و منابع بازرگانی می‌گویند این حجم بعید است فعلا تغییری پیدا کند.

فعالان بازار، این سوال را مطرح کرده اند که تحریم‌های شدیدتر آمریکا، چگونه می‌تواند عرضه نفت را تهدید کند و به طور بالقوه جریان صادرات را مختل کند. یک منبع مرتبط با یک پالایشگاه خصوصی در شاندونگ گفت: تعجب نمی‌کنم که آمریکا، تحریم‌های بیشتری را برای صادرات نفت خام ایران پس از عملیات اخیر تهران اعمال کند و فکر نمی‌کنم که اقدام آمریکا، کل رویه را تغییر دهد.

محموله‌های نفت ایران، خوراک اصلی پالایشگاه‌های مستقل چین بوده‌اند. طبق برآورد «اس اند پی گلوبال»، این محموله‌ها معمولا ۴۰ تا ۵۰ درصد مواد اولیه وارداتی توسط پالایشگاه‌های مستقل را تشکیل می‌دهند.

«اس اند پی گلوبال» اطلاعات را از منابع تجاری و منابع پالایشگاهی مستقل، شرکت تحلیل داده کپلر، کارگزاران کشتیرانی و منابع بندری جمع آوری کرده و این اطلاعات را با منابعی که آگاهی مستقیم از موضوع دارند، چک می‌کند.

در حال حاضر تقریبا تمام محموله‌های نفت ایران، به جای دلار، به یوان چین تسویه می‌شوند.

 یک منبع پالایشگاهی دیگر گفت: تحریم‌های بیشتر مطمئنا واردات محموله‌های ایرانی را دشوارتر می‌کند و ممکن است شرکت‌های بیشتری درگیر در این معاملات، تحریم شوند. اما همچنین می‌تواند منجر به کاهش قیمت بشکه‌ها و تشویق به خرید شود.

سیجیا سان، دستیار مدیر تحقیقات و تحلیل پایین دستی «اس اند پی گلوبال» اظهار کرد: تاکنون، جریان صادرات نفت ایران به چین طبق روال معمول ادامه دارد اما وضعیت این صادرات در آینده، به نحوه اجرای تحریم‌ها از سوی آمریکا بستگی خواهد داشت.

پیشنهاد خرید نفت سبک ایران

به گفته منابع پالایشگاهی، ‌پالایشگاه‌های مستقل، پیش از تغییر برنامه خرید خود، تحولات را مد نظر خواهند داشت. با این حال، تقاضای فعلی برای خوراک، به دلیل حاشیه سود پالایشگاهی ضعیف، نسبتا ملایم است.

بنا بر اظهارات این منابع، نفت سبک ایران با تخفیف ۵ تا ۵.۵۰ دلار در هر بشکه نسبت به معاملات آی سی ئی برنت در هفته منتهی به ۱۹ آوریل، عرضه شد.

پالایشگاه‌های مستقل در استان شاندونگ که خریداران اصلی محموله‌های ایرانی هستند، عموما به دلیل حاشیه‌ سود ضعیف، نرخ تولید پایینی داشته اند که منجر به کاهش تقاضا برای مواد اولیه شده است.

 بنا بر داده‌های شرکت ارائه‌دهنده اطلاعات انرژی «اویل کَم»، نرخ استفاده از ظرفیت تولید در پالایشگاه‌های مستقل شاندونگ تا ۱۸ آوریل، حدود ۵۴.۸ درصد بود که کمی بیشتر از یک هفته قبل بود.

طبق داده‌های «اس اند پی گلوبال»، پالایشگاه‌های مستقل چین پس از واردات  ۵.۴۷ میلیون تن در فوریه، حدود ۴.۸۱ میلیون تن (۱.۱۴ میلیون بشکه در روز) خوراک شامل نفت خام و نفت کوره از ایران در مارس وارد کرده‌اند.

بر اساس گزارش پلاتس، عامل دیگری که روی واردات نفت از ایران تاثیر گذاشته است، قیمت گذاری بالاتر صادرکنندگان ایرانی بوده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها