|
کدخبر: 323295

حقوق کارگران/ حقوق/ دستمزد

خبر عجیب درباره دستمزد ۱۴۰۳ / افزایش حقوق کارگران باطل می شود؟

احسان سهرابی درباره مصوبه حقوق کارگران سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: "به دلیل عدم تطابق این مصوبه با قانون و همچنین عدم امضای نمایندگان کارگری، باید بلافاصله لغو شود."

اقتصاد خبر عجیب درباره دستمزد ۱۴۰۳ / افزایش حقوق کارگران باطل می شود؟

احسان سهرابی، فعال کارگری، درباره مذاکرات مزدی سال ۱۴۰۳ و نتایج آن، اظهارات زیر را داشته است: "دولت در امسال بدترین رفتار را با نمایندگان کارگری در شورای عالی کار، که به عنوان نماینده بیش از نیمی از جمعیت کشور عمل می‌کنند، داشت. آنها پیشنهادات کارگران را نشنیدند و تلاشی برای رسیدن به توافق و اجماع صورت نگرفت."

به گفته وی، مزد ۱۴۰۳ هیچ تناسبی با تورم رسمی و نرخ سبد معیشت حداقلی ندارد و متاسفانه وزیر کار و معاون وزیر در مقابل اجرای قانون موضع شدید گرفتند.

سهرابی با بیان اینکه «دولتی‌ها امسال حتی تاب آوری در مقابل نقد درست و مبتنی بر قانون نداشتند و رفتارشان در قبال نماینده کانون عالی انجمن‌های صنفی در شورایعالی کار، گواه روشن این ادعاست» افزود: در مذاکرات مزدی محرز بود که نمایندگان دولت و نمایندگان کارفرمایان، در یک جبهه فعالیت می‌کنند؛ وزارت کار، یکی از بزرگ‌ترین بنگاه داران کشور است و در نقش ابرکارفرما عمل می‌کند؛ وقتی یک عضو کارگری همین مساله را یادآور شد، معاون وزیر رفتار بسیار ناصحیحی داشت و برخورد درست صورت نگرفت.

او تاکید کرد: خوشحالیم که نمایندگان کارگری اشتباه سال قبل را تکرار نکردند و از آنجاکه مذاکرات در ریل صحیح نبود، جلسات را ترک کردند؛ این تنها کاری بود که از دست‌شان برمی آمد. جای خوشبختی بسیار است که نمایندگان کارگری درست‌ترین کار ممکن را انجام دادند.

سهرابی با انتقاد از صحبت‌های وزیر کار مبنی بر اینکه سال آینده، اختیار تعیین دستمزد کارگران به مجلس شورای اسلامی تفویض می‌شود؛ گفت: قصد دارند آخرین نشانه‌های سه جانبه گرایی را از ازمیان بردارند و مشارکت کارگران در تعیین سرنوشت را به صفر مطلق برسانند. پس تکلیف ماده ۴۱ و ماده ۱۶۷ قانون کار چه می‌شود؟ ساعت‌ها وقت صرف شده تا این قانون با فراز و فرودهایش تصویب شود؛ به این راحتی نمی‌تواند وزیر کار تعیین تکلیف کند و مزد را سرخود به مجلس تفویض اختیار کند.

به اعتقاد این فعال کارگری، مجموعه وزارت کار از وظایف ذاتی و قانونی خود به کلی دور افتاده است و به نماینده رسمی اتاق بازرگانی و کارفرمایان بدل شده است.

او با تاکید بر اینکه رویکرد دولت در مذاکرات مزدی، توهین به جامعه کارگری بود؛ ادامه داد: نظر من این است که با توجه به رفتارهایی که دیدیم باید نسبت به استیضاح وزیر کار اقدام شود؛ در دو سالی که آقای مرتضوی به عنوان وزیر کار فعالیت داشتند، کمر کارگران و بازنشستگان شکست؛ در این مدت، هزینه‌های درمان کارگران و بازنشستگان سر به فلک کشید؛ در مورد دستمزد هم دیدیم که به کمترین الزامات قانون هم پایبند نبودند.

سهرابی تصریح کرد: در این مرحله، خواسته جامعه کارگری، «ابطال مصوبه دستمزد» است؛ مصوبه مزدی ۱۴۰۳ به دلیل‌ عدم تطابق با قانون و به خاطر اینکه نمایندگان کارگری آن را امضا نکردند، بایستی در اسرع وقت ابطال شود. تصویب مصوبات با اکثریت آرا در شورایعالی کار کاملاً ناعادلانه است؛ این مزد مصوب، فقط خواسته کارفرمایان و دولت بوده که با تبانی با هم، مزدی را به تصویب رساندند که نماندگان جامعه هدف به هیچ وجه آن را قبول نداشته اند.

او با بیان اینکه «امسال دیوان عدالت اداری باید مسئولانه به این مساله ورود کند» تاکید کرد: آنچه اتفاق افتاد، چانه زنی نبود، فقط و فقط تبانی دولت و کارفرمایان بود؛ مهم‌تر از همه، به بند یک و بند دو ماده ۴۱ قانون کار عمل نشد؛ حتی حاضر به سبد پذیرش نرخ سبد معیشت خانوارهای کارگری نشدند؛ دیوان عدالت نباید در مقابل این بی‌عدالتی بی‌تفاوت باشد؛ ضمن اینکه نمایندگان مجلس نیز قبل از هر چیز باید نسبت به استیضاح وزیر کار اقدام کنند.

منبع: ایلنا
  • ناشناس ارسالی در

    من بازنشسته. لشکری با 8تومان چه غلطی می توانم بکنم

  • رضا ارسالی در

    شک نکنید بزودی این وزیر بیسواد بدرک واصل میشود محال است کسی اژ ۵۰ میلیون آدم دزد ی کند بعد تاوان ندهد تاریخ ثابت کرده بزو دی میبینیم هفته آینده پرونده دزدی‌ها رو میشود

  • هالو ارسالی در

    خوب عوضش تعرفه پزشکی ۵۰درصد افزایش یافت< br /> هی بگید دولت خدمت گذار نیست

  • ناشناس ارسالی در

    بسم الله. حق افراد بی‌خانمان را به صدا و سیما مجلس شورای اسلامی ایران میدهد . چر ا از خشم خدا نمیترسید.واینکه پول رهن خان ه ندارم . بانکها برای رهن خانه وام نمیده ند.چرا مثل وام کرونا که به مردم دادن .وا م رهن خانه نمیدن.

  • شهروند بازنشسته ارسالی در

    اگر دیوان عدالت اداری محترم با توجه به ب ند ۱ وبند ۲ ماده ی ۴۱ قانون کار و عدم ام ضای توسط نمایندگان کارگر با توجه به براب ر رقم تورم رسمی و سبد معیشت ، تصمیم غیرق انونی و سلیقه ای وزیر محترم کار را ورود و اِبطال نماید و مجلس محترم شورای اسلامی با توجه به وضع کننده قانون و وظیفه ی ذ اتیِ نظارتی آن بر اجرای صحیحِ قانون توسط دولت محترم را برای جلوگیری کردن از سلیق ه ای عمل کردن قوانین عمل نماید؛ نوعی آمو زشِ احترام و پایبندی به قانون و تقدس قان ون خواهد بود و...

  • علی ارسالی در

    سلام، لطفا متولیان امر جهت استیضاح وزیر کارزاری تهیه و تدارک بدن.

  • ناشناس ارسالی در

    طرح تشویقی زاد اوری و ازدیاد جمعیت رو هم اقایان نادیده گرفتن که فرزندان پسر تا سن بیست سالگی و دختران تا زمان ازدواح تحت سر پرستی والدین حق اولاد از سن 18 سالگی بر دختر و پسر حذف کردنند

  • داریوش از اهواز ارسالی در

    متاسفانه نماینده مجلس شدن نمایندگان دولت مردم بیچاره که دلخوش به چه کسانی هستند

  • ناشناس ارسالی در

    با سلام
    رییس جمهور به وزیر کار د ستور دادند طی ۲۴ساعت جلسه شورایرعالی کار برگزارو با توافق نماینده کارگران افزایش حقوق ها اعلام شود.طبق قانون و تورم وسبد معیشت واقعی. چقدر جای اینگونه خبرها در موارد متعدد درکشور ما خالی است ،؟؟؟؟چقدر نیاز است ،چقدر مردم به همچه حمایت های ا میدوارند.مردم به رییس جمهور رای داده اند ،از او میخواهند ،طیردوسال وزیر کار بزور وهرسال نصف تورم قانونی افزایش حقوق اعلا م کرده یعنی قدرت خرید کارگران طی دوسال ن صف شده ،وزیر به حرف حق نماینده کارگران گ وش نمی کند وطرف سرمایه داران میگیرد،رییس جمهور باید به او اخطار علنی بدهد و رییس جمهور باید با نمایندگان کارگروبازنشسته بنشیند و حرف بزند ،درددل انها بشنودو حق انها تایید کند.بله اینجور مردم راضی وقا نع وجامعه اسوده میشود نه موقعی که دولت ف قط منفعت خود ببیند و صدای خرد شدن مردم د راثر گرانی را نشنود.

  • فتحی ارسالی در

    سلام ، باتوجه به سرسام بودن هزینه‌ها ، نظر خود را در این رابطه می‌نویسم : نماینده قانونی کارگران در رابطه با تعیین حقوق و مزایا وزیر کار و نماینده اتحادیه کارگران و توافق این نفرات با کارفرمایان می‌باشد ، که در این رابطه لازم است اطلاعات کامل از مسائل کشور را بسیار زیاد درنظر بگیرند .فتحی

  • اميد ارسالی در

    در اين شرايط فعلي ايا دولت از گرفتن حق بيمه و ماليات بر حقوق قشر كارگر كوتاه مي ايدحتما نه اوضاع پريشان جامعه بسوي انفجار ميرود

  • مسعود ارسالی در

    سلام نمایندگان مجلس باید هر دو را استیضا ح کنند که چرا خلاف قانون عمل کردند واینج است که نمایندگان مجلس باید اجرای قانون ر ا اعمال کنند

  • ارش ارسالی در

    وزیر‌کار‌ورفاه‌اجتماعی‌نماینده‌ووزیر‌گار گران‌نیست‌بلکه
    یک فرد...است

  • ناشناس ارسالی در

    دیوان عدالت فقط برای آقایون دیوان هست برای کارگران دیوان هیچی هیت مسل مدعی العموم که فقط در خدمت حقظ منافع قدرت هست

  • کورش ارسالی در

    حتما باید ابطال شود با این تورم و گرانی کمر کارگران خرد شده .... ای عدالت کجایی که یادت بخیر ؟؟؟؟؟؟؟
    ریاست به دست کسانی خطاست
    که از دستشان دست ها بر خداست

  • خ ارسالی در

    استیضاح کترینگ کار ممکن برای احقاق حقوق کارگران در این دوسال هست باین دستمزد واف زایش سن بازنشستگی کارگر را با برده اشتبا ه گرفتن وجامعه کارگری را مستعمره خود گرف تند

  • حميد ارسالی در

    دولت ، مجلس ، ديوان عدالت و... اگر كارآم د و به فكر مردم و قشر كارگر و كارمند بود ند وضعيت جامعه اين نبود.
    اين خانه از پاي بست ويرانه است

  • ناشناس ارسالی در

    لعن و نفرین میلیون ها کارگر و خانواده ها یشان بدرقه راه صولت مرتضوی، وزیر پکابینه رییسی
    این قانون شکن رو استیضاح کن ین لطفا"... این آدم زندگی و معیشت ک ارگران رو به لجن کشید. در این ماه مبارک رمضان و لیالی قدر از خدا میخواهیم او را خوار و ذلیل و رسوا کند. لعنت خدا بر تو صولت مرتصوی..

  • غلامعلی حلواساز ارسالی در

    بهتر است بگوییم مرتضوی وزیر کارفرماست ،ن ه وزیر کار،از وقتی که اومده سر کار با تب ر افتاده به دست و پای کارگران و بازنشستگ ان .اقای سهرابی حرف نگفته ای برای ما نگذ اشته این شخص حقش نیست وزیر کارباشه.تمام رسانه ها و خبرنگاران و فیلمبرداران را از جلسه خارج کرد اگر دردی بجونش نبوده چه م رضی داشت اخراجشون کرد .در هر صورت باید ا ستیضاح شود والسلام

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها