|
کدخبر: 323140

قیمت خودرو / قیمت روز خودرو / بازار خودرو

قیمت خودرو نجومی می شود / کمربندها را سفت ببندید!

احتمال افزایش قیمت خودرو در سال جدید بسیار بالا است و تحلیلگران بازار نیز در این خصوص هشدارهایی دادند.

اقتصاد قیمت خودرو نجومی می شود / کمربندها را سفت ببندید!

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران بیان کرد: یکی از موضوعات دیگری که در بازار خودرو در شب عید امسال مشاهده می‌شود، کمبود نقدینگی در دست مردم است. به نظر می‌رسد که اگر جریان کنونی بازار خودرو ادامه پیدا کند، قیمت‌های خودروها در سال ۱۴۰۳ افزایش خواهد یافت.

اسد کرمی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران درباره بازار شب عید خودرو گفت: بازار خودرو این روزها متاثر از نوسانات قیمت ارز است؛ به طور کلی در کل سال ۱۴۰۲ رکود سنگینی بر بازار حاکم و امید نمایشگاه‌داران به شب عید بود. اما این روزها هم بازار کساد است و خبری از معاملات همیشگی نیست.

وی افزود: این در حالیست که پس از گذر از شب‌های عید در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که به دلیل شیوع کرونا بازاری نبود نمایشگاه‌داران امیدوار بودند از سال ۱۴۰۱ و پس از آن ضرر آن سال‌ها جبران شود.

کرمی ادامه داد: با این حال نوسانات قیمت دلار سبب شده مردم جرات خرید خودرو نداشته باشند چون قیمت ارز بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد و خریداران بیم آن را دارند که پس از خرید با کاهش قیمت ارز متضرر شوند مگر شماری اندکی که زیان‌های چند ده میلیونی برای آنها اهمیت ندارد. اما بیشتر مردم در این وضعیت نوسانات ارزی در معامله خودرو محافظه‌کار می‌شوند.

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران اظهار کرد: موضوع دیگری که به کساد بازار خودروی شب عید امسال انجامیده کمبود نقدینگی در دست مردم است. تداوم جریان کنونی حاکم بر بازار خودرو احتمالا به افزایش قیمت انواع خودرو در سال ۱۴۰۳ می‌انجامد.

بازار خودرو سرگیجه گرفت

سال ۱۴۰۲ برای صنعت و بازار خودروی کشور، یک سال پرحاشیه بود. در این سال، ما بیشتر از سالهای قبل درگیر شعارها و وعده‌ها بودیم. اما متأسفانه تقریباً هیچکدام از این وعده‌ها به واقعیت پیوستند و بازار و صنعت خودرو همچنان در وضعیت نامعلومی قرار داشتند.

در گزارش پیش رو به بخش‌های مهمی از سرنوشت بازار و صنعت خودرو در سال ۱۴۰۲ پرداخته‌ایم.

یکی از عمده وعده‌هایی که بارها و بارها از سوی مسؤولین صنعتی کشور داده شد مربوط به واردات انبوه خودروهای نو بود. قرار بود سیاست گذار با واردات و عرضه خودروهای خارجی به بازار به نوعی هم انحصار بازار را بشکند و هم قیمت‌ها را به سمت تعدیل پیش ببرد با این حال ۱۲ ماه گذشت و صرفاً حدود ۱۱ هزار خودرو وارد کشور شد.

این در حالیست که طبق وعده‌های بی شمار متولیان وزارت صمت قرار بود امسال ۲۰۰ هزار خودروی خارجی وارد کشور شود اما هر بار که رسانه‌ای موضوع را از متولیان صمت جویا شد با بهانه‌هایی همچون استاندارد، گمرک و… مواجه شد و در ادامه نیز علی آبادی وزیر صمت تاکید کرد که وعده واردات ۲۰۰ هزار خودروی خارجی مربوط به وزیر قبلی صمت یعنی رضا فاطمی امین است!

عقب ماندگی تولید

یکی دیگر از وعده‌های سیاست گذار صنعتی تولید یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو تا پایان سال ۱۴۰۲ بود با این حال طبق گزارش خود وزارت صمت امسال یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو تولید شده که نه تنها نسبت به تولید یک میلیون و ۳۴۸ هزار خودروی پارسال افزایشی نداشته بلکه اهداف سیاست گذار را هم محقق نکرده است.

بنابراین امسال تولید خودرو تقریباً ۲۲ درصد نسبت به برنامه‌های پیش بینی شده عقب است و نتوانسته به رکوردهای مدنظر وزارت صمت برسد. به این ترتیب بالغ بر ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو کمتر از اهداف مد نظر تولید شده است.

واردات خودروهای کارکرده در نقطه صفر

وعده دیگری که بسیار هم تکرار و بارها اعلام شد که به منظور مدیریت بازار خودرو و شکست انحصار موجود اجرایی خواهد شد، واردات خودروهای کارکرده خارجی با قیمت‌های پایین بود تا بازار به سمت رقابتی شدن پیش رود. در همین راستا نیز حتی آئین نامه واردات این خودروها ۶ ماه پیش از سوی وزارت صمت به هیأت دولت ارسال شد اما تا به امروز خبری از این آئین نامه نیست.

هر بار هم که وزرای اقتصاد و صمت و سخنگوی اقتصادی دولت در مورد آئین نامه واردات خودروهای کارکرده مورد سوال قرار می‌گیرند از عبارت «به زودی ابلاغ می شود» استفاده می‌کنند. حتی در آخرین اظهارنظر نیز علی آبادی وزیر صمت با ادبیات عجیبی اعلام کرد که «از شنیدن عبارت آئین نامه واردات خودروهای کارکرده کهیر می زند»!

به هر حال سال رو به اتمام است و هنور هم خبری از آئین نامه مذکور نبوده و مشخص هم نیست که این آئین نامه بالاخره در سال پیش رو ابلاغ شود یا در آرشیو هیأت دولت باقی بماند.

نظارت پسینی شورای رقابت و افزایش قیمت خودرو

شورای رقابت که زمستان پارسال مجدد به حوزه خودرو بازگشت در سال جاری دو مرتبه اقدام به افزایش قیمت خودروها کرد. آخرین بار نیز این افزایش قیمت در پاییز و به منظور تعیین قیمت خودروهای «ارتقایافته» صورت گرفت. یعنی خودرویی که پیش از این تولید شد با انضمام صفت «ارتقایافته» به خود، توانست دوباره مجوز افزایش قیمت بگیرد.

منبع: ۹ صبح
  • یوسف ارسالی در

    بااین چرت وپرتها نتیجه گرفتی نجومی میشه اسکول کدوم خودرو شمابه این لگن های چینی وسایپاوایرانخودرومیگی خودرو

  • قاسم ارسالی در

    دولت بجای که دست دلال از بازار قعط کنه خ ودش دلال میسازه خجالت بکشین از این مردم

  • ناشناس ارسالی در

    ارتقا یافته یعنی دوتا آپشن کوفتی ۳ ملیونی ولی افزایش قیمت ۲۰۰ملیون

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها