|
کدخبر: 322745

نرخ خشکشویی/ خشکشویی

وضعیت بازار شب عید در خشکشویی ها/ مراقب این افراد باشید

رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران اعلام کرد که تقاضای خشکشویی نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. همچنین، اتحادیه تعداد زیادی شکایت درباره خشکشویی‌ های آنلاین دریافت کرده است و برخی از این واحدها استانداردهای شست‌وشو را رعایت نمی‌کنند.

اقتصاد وضعیت بازار شب عید در خشکشویی ها/ مراقب این افراد باشید

آقای ابوالفضل رجب‌زاده با اشاره به کاهش تقاضای خشکشویی در آستانه نوروز نسبت به سال‌های قبل، اظهار کرد که عواملی مانند همزمانی ماه رمضان با نوروز، سرمای هوا در اسفند و افت قدرت خرید مردم از جمله دلایل کاهش تقاضای خشکشویی‌ها هستند.

وی با بیان اینکه مواد اولیه این صنف متاثر از نرخ ارز افزایش یافته، تصریح کرد: البته افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت نرخ خشکشویی مربوط به ابتدای سال است و در آستانه نوروز افزایش قیمتی نداشتیم.

به گفته رجب‌زاده مواد اصلی خشکشویی، یعنی پرکلر اتیلن، وارداتی است. اما پودر شوینده، نرم کننده، چول لباسی، نایون و غیره در داخل تامین می‌شود، اما آن‌ها هم از نرخ ارز تاثیر می‌گیرند.

رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران در پایان با بیان اینکه تقاضای خشکشویی نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داشته، گفت: قدرت خرید موثرترین عامل در افت تقاضا است. اولویت اول تهیه مواد خوراکی و بعد پوشاک است و بعد از این موارد اگر فرد توان آن را داشته باشد از خدمات خشکشویی استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه خشکشویی‌های آنلاین مورد تایید اتحادیه نیستند، اما همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، تصریح کرد: بیشتر واحدهای آنلاین کارگاه‌های زیرزمینی هستند که لباس را فقط با آب می‌شویند یا با شست‌وشو درجه سه، پول خشکشویی ممتاز را می‌گیرند. معمولا هم این پول زیاد را به واسطه خدمات حمل و استفاده از چوب لباسی شیک‌تر دریافت می‌کنند. اتحادیه تاکنون شکایات زیادی در رابطه با خشکشویی‌های آنلاین دریافت کرده، اما مسئولیت رسیدگی به تخلفات خشکشویی‌های آنلاین به عهده اتحادیه نیست.

فزایش قیمت خودسرانه قالیشویی و خشکشویی

اکبر تقوی شوازی معاون بازرسی و نظارت بر خدمات سازمان حمایت در نامه‌ای به رئیس اتاق اصناف ایران خواستار نظارت ویژه بر فعالیت واحدهای صنفی قالیشویی و خشکشویی در هفته‌های پایانی سال شد.

شوازی در این نامه ضمن بیان اینکه با توجه به رسیدن ایام پایانی سال و افزایش تقاضای عموم برای خدمات صنفی قالیشویی و با توجه به تجارب گذشته مبنی بر سوءاستفاده برخی افراد در ایجاد واحدهای صنفی غیرمجاز که با استفاده از امکانات حداقلی اقدام به فعالیت و تبلیغات گسترده در این زمینه می‌کنند و غالباً به دلیل نداشتن مجوزهای مربوطه، عدم تخصص کافی و نداشتن تعهد کاری با شست و شوی نامناسب و غیراصولی فرش موجب خسارت به اموال مشتریان می‌شوند، خواستار اجرایی شدن طرح نظارتی ویژه بر قالیشویی ها شد.

وی با ذکر ضرورت جلوگیری از هر گونه رهاسازی و اعمال سلیقه در قیمت گذاری، هرگونه افزایش قیمت خودسرانه بدون طی کردن مراحل قانونی مطابق با دستورالعمل نرخ گذاری کالا و خدمات را ممنوع اعلام و تشدید اقدامات نظارتی بهنگام، دقیق و مستمر بر نرخ و ارائه خدمات باکیفیت توسط واحدهای صنفی قالیشویی و خشکشویی را از جمله این موارد دانست.

معاون بازرسی و نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همچنین اهتمام ویژه بازرسان اتاق‌های اصناف کشور به برگزاری طرح تشدید بازرسی از اول اسفندماه سال جاری تا ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ و برخورد با تخلفات احتمالی با هدف احقاق حقوق مصرف کنندگان و ایجاد آرامش در بازار را با اهمیت دانسته، اذعان داشت که هموطنان می‌توانند برای اطمینان و استفاده از خدمات واحدهای قالیشویان مجاز به وب سایت اتحادیه‌های مربوطه مراجعه کرده و با اطلاع از واحدهای مجاز، آخرین نرخ خدمات، شامل نرخ شستشوی فرش (بر مبنای مترمربع، نوع شستشو و جنس فرش)، هزینه حمل و نقل و… اطلاعات لازم را کسب کنند.

منبع: ايسنا
  • آشنا ارسالی در

    هیج نظارت موثری وجود ندارد.ازمن برای ۲ ت یکه پرده ملغ ۴۸۰ ه گرفتن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها